*

SL's pendelbåt är en utmärkt åskådarplats för att se starten av ÅF Off Shore Race 2017!

Jag (och ganska många andra) åkte runt på Stockholms vatten
för att spana på segelfartyg av alla de slag.

De som inte åkte båt satt längs strandkanterna och kajerna i stan.

Det var faktiskt en hel folkfest kan man säga.

ÅF Off Shore Race, eller Gotland Runt som det hette tidigare, är en kappsegling som går från Skeppsholmen
i Stockholm, förbi Sandhamn, och Gotland runt och sedan tillbaka till Sandhamn där målet ligger.

Tävlingen beräknas pågå två till tre dygn.

Stockholmare och andra på Finnboda pir.

Finnboda pir. Ombord Gabriella hade de en perfekt utsiktsplats!

Segelfartygen Rush, Team Les fumées blanches, Juxbox och Vinga, samt färjan Gabriella.

Nacka Strand. De som satt åt fel håll fick förhoppningsvis en vänlig tillsägelse när segelbåtarna skulle till att passera.

Vid Svenska Kryssarklubbens brygga verkade intresset främst bestå av strömmingsfiske.

Polisen hade förstås en plats på första parkett.

Uppe på klippan på Katarinavägen stod det några stycken och skådade.

Den populäraste kajkanten var utan tvekan på Kastellholmen.

Kastellholmen. Som tur var gick all kollektivtrafik på sjön som vanligt - som M/S Djurgården 9 - en fin åskådarplats.

Vid Waldemarsudde ser folket på när ryska Flavis från Sankt Petersburg passerar.

Vid Kvarnholmen ser Roberts grannar på när båtarna seglar förbi på Saltsjön och vidare ut genom skärgården.

... det kommer fler bilder...
« Senast ändrad: 02 juli 2017, 16:32:27 av FEA »
Mina bilder hos Flickr Var vänlig använd inte mina bilder utan mitt tillstånd - tack snälla!
*
SV: Resa på Stockholms vatten för att se en segeltävling 2 juli 2017
« Svar #1 skrivet: 02 juli 2017, 18:37:50 »

Båtar tillhörande arrangören KSSS ute på Saltsjön mitt i city.

Charterföretaget Öppet Hav har lånat ut sin stridsbåt Korpen för att hjälpa till med säkerheten.

Ett av Kustbevakningens fartyg på väg ut mot en av avspärrningarna för att assistera där.

En båt från Sune Carlsson Båtvarv som hjälper till med säkerhet/service. Jag vet tyvärr inte vad den heter.

Vid Blockhusudden var det avspärrat.

Har man en egen båt kan man använda den som åskådarplats, som här, Stella Nova, vid en av avspärrningarna Saltsjön/Lilla Värtan.

KBV 315 vid sin postering ute på fjärden.

Den första starten gick vid 11:00 och sedan var tionde minut. Jag spanar in mot startområdet strax efter elva.

Muchacha närmast i bild.

She Devil närmast i bild.

Rosetta, Blåsut, S/S Stockholm och Seastar.

Groovie närmast i bild.

Herrarnas namn står på fartygsskrovet.

Bianco närmast i bild.

... det kommer nog en bild eller två ytterligare...

Mina bilder hos Flickr Var vänlig använd inte mina bilder utan mitt tillstånd - tack snälla!
« Svar #2 skrivet: 02 juli 2017, 20:36:00 »
Fina bilder FEA!
Jag var faktiskt nere på kajen en sväng... Här nedan några bilder från mig, tyvärr blev dom inte så bra efter redigeringen! Provade 1000 pixlar istället för 1024 men det var igen hit!

http://www.skargardsbatar.se/forum/index.php?topic=5005.0

//R
*
« Svar #3 skrivet: 02 juli 2017, 21:03:10 »
Fina bilder FEA!
Jag var faktiskt nere på kajen en sväng... Här nedan några bilder från mig, tyvärr blev dom inte så bra efter redigeringen! Provade 1000 pixlar istället för 1024 men det var igen hit!

http://www.skargardsbatar.se/forum/index.php?topic=5005.0

//R

Tack Robert!

Jag redigerar alltid mina foton till bredden 2560 pixlar (min skärmbredd hemma) och lägger upp dem så på Flickr. Då jag länkar hit så väljer jag 1024 i bredd (man kan ju välja olika format via Flickr)
Jag förstår dock inte riktigt hur du menar, för pixelbredden ska inte påverka bildkvaliteten i sig.

Jag tog givetvis fler bilder av Kvarnholmens kaj, så du är kanske med på en av dem... ;)

11:20 samt 12:20 (ca) fotade jag där.
« Senast ändrad: 02 juli 2017, 21:12:16 av FEA »
*
« Svar #4 skrivet: 04 juli 2017, 05:27:43 »
Här kommer då tredje och sista omgången bilder.

Jag lägger eventuellt upp fler på Flickr,
så är du sugen på mer får du hålla utkik där!

En av många båtar som assisterar under tävlingen. Denna bär flaggan 'SAFETY'

Samma båt på samma plats ur en annan vinkel. Det är för mig ett obekant flytetyg.

Sjöräddningen är förstås på plats. Detta är Rebecka af Odd Fellow.

Ombord Sjövägen fortsätts det att kollas på segelbåtar. Vissa fotar dem, andra tar selfies och en kollar sin spellista.

Perfect Excuse och Bianco närmast i bild.

Bianco.

Sterenn, First Lady och Idefix närmast i bild.

Pelican

Segelbåtar.

Finnboda pir.

Boj-boj.

Cheeta och skärgårdsbåten Dalarö.

IT Advisor, Serenity och Valdemarsviks Sailing Team.

Skärgårdsbåten Dalarö passerar Kvarnholmen.

Morfin vid Finnboda.

Morfin.

Gåsen användes som Mediabåt vid Finnboda.

Segelbåtar på Stockholms Ström.

Gabriella och en massa segelbåtar.

Segelbåtar. Carbonara närmast i bild.

Vy ut över Saltsjön med Waldemarsudde till vänster och Kvarnholmen i bakgrunden.

Det fanns annat än segelbåtar på vattnen också. Sightseeingbåtar och en... buss!

Delfin XI och amfibiefordonet Oceanbus vid Kastellholmen.

Tack för mig!