Hurtigrutten funderar pa egna hamnanlaggningar
« skrivet: 02 juli 2017, 02:31:46 »
Hurtigrutten funderar tydligen pa att bygga egna hamnanlaggningar pa flera platser. Eller ocksa ar det bara ett satt att satta press pa berorda existerande hamnar dar dom havder att dom far betala alldeles for mycket.

http://e24.no/naeringsliv/baat/hurtigruten-vurderer-aa-bygge-egne-havneterminaler/24086978

Nu har jag sjalv inte akt med hurtigrutten, men jag har fatt for mig att en av styrkorna for att dra turister ar de centrala kajer man idag anloper. Man kan isadana fall undra hur det emottages av turisterna om dom hamnar flera kilometer utanfor centrum.
SV: Hurtigrutten funderar pa egna hamnanlaggningar
« Svar #1 skrivet: 02 juli 2017, 08:59:45 »
Nu har det sig ju så att Hurtigruten vid flera tillfällen har flyttat ut från centrala delar av olika hamnar till terminaler en bit utanför. Men var gång har resultatet varit att man ganska snart har flyttat tillbaka till centrum igen.

Den nu aktuella konflikten går mot ett antal hamnar som man anser tar alldeles för mycket betalt för sina tjänster. Värst menar man att Tromsø är och det är inte utan att jag känner viss sympati för Hurtigruten i det fallet. Man har en kaj där Nordgående ligger 1415- 1830 och Sydgående 2345- 0130. För detta debiterar hamnen två dygnshyror, dvs 2x48 timmar.

Plus att hamnen har extra intäkter genom att man nästan dagligen hänvisar andra fartyg som skall ha korta tillägg till just Hurtigrutens kaj. Och givetvis tar betalt även för det. Enligt tidingen debiterar man 6 millar om året, vilket ju gör lite över 16.000 per dag. Men då tar man inte ut passageraravgift.

Just i Tromsø håller man nu på att färdigställa den nya Hamnterminalen som är tänkt att användas av Hurtigruten, Hurtigbåtarna samt fungera som terminal för distrikts- och fjärrbussarna. En terminal som Hurtigruten hävdar inte behövs och därför inte vill betala extra för. Hurtigrutens förslag till lokalisering av egen hamnanläggning ligger 12 km från centrum men den marken är inte reglerad till hamnverksamhet den är planerad för industri och delvis bostäder. Expertis på sådant här anser att det tar minst 5 men troligen 10 år innan en ny hamnanläggning skulle kunna vara färdig för att användas.

Personligen tror jag detta är ett utspel för att sätta press på Kommunen, som ju äger Tromsø Havn. Och det har redan "rört om i grytan". Näringsdrivande i Centrum och Hotellnäringen har redan börjat skramla med sablarna och informerar om hur många jobb som går förlorade om Hurtigruten flyttar ut från Centrum.
« Svar #2 skrivet: 03 juli 2017, 04:13:37 »
Tack for det klargorandet Donkeyman.
Det var da som jag trodde och uppfattade det hela att det ar ett satt att satta lite fart pa kommunen och de bestamande.
Jag haller fullstandigt med dig i att det ar helt uppat vaggarna att Hurtigrutten far betala 2 dygnshyror for att utnyttja kajen i 6 timmar.
« Svar #3 skrivet: 27 juli 2017, 14:06:25 »
Inte alla "utflyttningar" har återkallats. I Bodø har man ju flyttat "in", närmare järnvägstationen och med gångavstånd från den men längre från centrum. Jag uppskattar personligen det, som åker ett par gånger om året med nattåg till Bodø och fortsätter med Hurtigruten till Vesterålen. Dessutom har det byggts en trevlig väntrumsbyggnad.

I Vadsø ligger man ju fortfarande ute på Vadsøya, fullständigt otillgängligt utan bil från Vadsø.

I Kirkenes ligger man också väl långt från centrum, och den stadsbussen som fanns till en början är mig veterligen borta igjen.

Så är det egentligen någon annanstans än i Tromsø, där man ett tag flyttade till fastlandet, att man flyttat tillbaka?

För övrigt är väl saken om hamnavgifter för Hurtigruten under behandling i rättegångssystemet.

I Trondheim har Hurtigruten flyttat från just bakom järnvägsstationen (fast utan möjlighet att ta sig dit från den) till Nidelvens mynning, men faktiskt med bättre gångförbindelser till järnvägsstationen.

I Bergen har Hurtigruten legat på fyra olika ställen; i Vågen (mittt framför "Bryggen"), vid Skoltegrunnskaien (ganska långt ut från centrum), Frilenæskaien (frakthamnen vid Puddefjorden - relativt otillgängligt från centrum) och nu på Nøstet (inte långt från centrum). Där har man till och med "tublandgång", som emellertid hvarken passar LOFOTEN, VESTERÅLEN eller SPITSBERGEN, så från dem måste passagerarna gå ner på kajen och så i trappor upp, i realiteten tre våningar, eller ta en hiss, som antagligen är Skandinaviens långsammaste.
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
« Svar #4 skrivet: 27 juli 2017, 14:41:06 »
Sedan har ju Hurtigruten, helt sedan man fick de första nya fartygen 1993, en annan konflikt med Hammerfest hamn. Där vägrar hamnkaptenen hänga gummidäck på kajen och Hurtigruten vill inte ligga och slita av färgen på skroven mot järnkajen i dåligt väder, så Hammerfest slopas ganska ofta nu så fort vädret är litet hårt, hvilket nästan aldrig skedde tidigare.
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
« Svar #5 skrivet: 29 december 2017, 10:40:22 »
Personligen tror jag detta är ett utspel för att sätta press på Kommunen, som ju äger Tromsø Havn. Och det har redan "rört om i grytan". Näringsdrivande i Centrum och Hotellnäringen har redan börjat skramla med sablarna och informerar om hur många jobb som går förlorade om Hurtigruten flyttar ut från Centrum.

Det visar sig att jag hade rätt. Någon dag före Julafton meddelades i de lokala bleckorna att Tromsø Havn och Hurtigruten har kommit till en överenskommelse. Ett avtal har träffats som gäller till dess nästa upphandlingsavtal träder i kraft. Detta avtal innebär att hamnen har modifierat sina krav och man har nu kommit till något som är "levligt" enligt direktör Skjeldam i Hurtigruten.

Men striden om den nya trafikterminalen är inte helt avslutad. Den är ju också byggd för att den regionala busstrafiken skall använda denna. Men (inspirerade av Hurtigruten ?) har Fylkestrafiken blankt vägrat att betala något som helst för att deras bussar skall angöra nya terminalen. De anser att det är samhällets uppgift att organisera bussterminaler, inte bussbolagen. Så man hotar nu att flytta regionbussarna till Giæverbukta som ligger nära flygplatsen, dvs cirka 5 km från centrum. Den busstermininalen ägs nämligen av staten och kan användas gratis till skillnad från den nya trafikterminalen som ägs av kommunen.

Ganska intressant egentligen. Politikerna både i Fylke och Kommun är rörande ense om att man måste få fler att använda kollektivtrafiken. Men när det är frågan om konkreta åtgärder som kostar riktiga spänn kan man utan vidare föreslå att flytta regionbussarnas terminal 5 km från centrum. Med byte till lokalbuss eller droska för den som vill "till byen". Vilket självfallet kommer att kraftigt reducera busstrafiken mot till exempel Bardufoss, Narvik, Storslett, Alta med fler orter runt omkring. På samma sätt som man försöker "flå" Hurtigruten trots att det faktiskt är ett viktigt regionalt transportmedel.

Min konkreta tanke är ju att för "örtonde" gången är det bråk mellan stat, fylke och kommun om vem som skall betala. Och ibland internt mellan de olika avdelningarna hos samma "etat". Där självfallet var och en slår vakt om sin budget. Men i min personliga budget kommer pengen från samma konto, nämligen det konto som heter "skatt". Och det blir snarare dyrare för mig ju längre man drar ut på sådant här.
« Svar #6 skrivet: 13 mars 2018, 19:17:54 »
Har man fel på tum/meterstockarna även i Norge? Eller kan man inte läsa ritningar?
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/gPyn45/hurtigruten-om-ny-terminal-i-tromsoe-passer-ikke-skipene

Undrar Christer
« Svar #7 skrivet: 14 mars 2018, 07:50:20 »
Har man fel på tum/meterstockarna även i Norge? Eller kan man inte läsa ritningar?
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/gPyn45/hurtigruten-om-ny-terminal-i-tromsoe-passer-ikke-skipene

Undrar Christer
Ja, det är helt otroligt! Och allra dummast är ju hamnens påstående om att "Jodå, den passar visst Hurtigrutfartygen".  :o
« Svar #8 skrivet: 14 mars 2018, 08:47:28 »
Det är också intressant att detta "fullskaleprov" genomfördes på Hurtigrutens initiativ bara någon månad innan terminalen skall tas i bruk. Så tills vidare fortsätter man använda kajplatsen ett par hundra meter längre norrut som ju utvecklats till något nära ett "permanent provisorium".

https://www.nordlys.no/hurtigruten/prostneset/bygg-og-anlegg/finn-n-feil-pa-prostneset-terminalen-her-moter-vi-veggen/s/5-32-104161

Den minnesgode drar sig till minnes att när man skulle ordna en fjärrstyrd landgång till hurtigbåtarna mätte man också fel och efter några millars byggnation tvingades man återgå till den gamla handjagade landgången.