Hurtigrutten funderar pa egna hamnanlaggningar
« skrivet: 02 juli 2017, 02:31:46 »
Hurtigrutten funderar tydligen pa att bygga egna hamnanlaggningar pa flera platser. Eller ocksa ar det bara ett satt att satta press pa berorda existerande hamnar dar dom havder att dom far betala alldeles for mycket.

http://e24.no/naeringsliv/baat/hurtigruten-vurderer-aa-bygge-egne-havneterminaler/24086978

Nu har jag sjalv inte akt med hurtigrutten, men jag har fatt for mig att en av styrkorna for att dra turister ar de centrala kajer man idag anloper. Man kan isadana fall undra hur det emottages av turisterna om dom hamnar flera kilometer utanfor centrum.
SV: Hurtigrutten funderar pa egna hamnanlaggningar
« Svar #1 skrivet: 02 juli 2017, 08:59:45 »
Nu har det sig ju så att Hurtigruten vid flera tillfällen har flyttat ut från centrala delar av olika hamnar till terminaler en bit utanför. Men var gång har resultatet varit att man ganska snart har flyttat tillbaka till centrum igen.

Den nu aktuella konflikten går mot ett antal hamnar som man anser tar alldeles för mycket betalt för sina tjänster. Värst menar man att Tromsø är och det är inte utan att jag känner viss sympati för Hurtigruten i det fallet. Man har en kaj där Nordgående ligger 1415- 1830 och Sydgående 2345- 0130. För detta debiterar hamnen två dygnshyror, dvs 2x48 timmar.

Plus att hamnen har extra intäkter genom att man nästan dagligen hänvisar andra fartyg som skall ha korta tillägg till just Hurtigrutens kaj. Och givetvis tar betalt även för det. Enligt tidingen debiterar man 6 millar om året, vilket ju gör lite över 16.000 per dag. Men då tar man inte ut passageraravgift.

Just i Tromsø håller man nu på att färdigställa den nya Hamnterminalen som är tänkt att användas av Hurtigruten, Hurtigbåtarna samt fungera som terminal för distrikts- och fjärrbussarna. En terminal som Hurtigruten hävdar inte behövs och därför inte vill betala extra för. Hurtigrutens förslag till lokalisering av egen hamnanläggning ligger 12 km från centrum men den marken är inte reglerad till hamnverksamhet den är planerad för industri och delvis bostäder. Expertis på sådant här anser att det tar minst 5 men troligen 10 år innan en ny hamnanläggning skulle kunna vara färdig för att användas.

Personligen tror jag detta är ett utspel för att sätta press på Kommunen, som ju äger Tromsø Havn. Och det har redan "rört om i grytan". Näringsdrivande i Centrum och Hotellnäringen har redan börjat skramla med sablarna och informerar om hur många jobb som går förlorade om Hurtigruten flyttar ut från Centrum.
SV: Hurtigrutten funderar pa egna hamnanlaggningar
« Svar #2 skrivet: 03 juli 2017, 04:13:37 »
Tack for det klargorandet Donkeyman.
Det var da som jag trodde och uppfattade det hela att det ar ett satt att satta lite fart pa kommunen och de bestamande.
Jag haller fullstandigt med dig i att det ar helt uppat vaggarna att Hurtigrutten far betala 2 dygnshyror for att utnyttja kajen i 6 timmar.
SV: Hurtigrutten funderar pa egna hamnanlaggningar
« Svar #3 skrivet: 27 juli 2017, 14:06:25 »
Inte alla "utflyttningar" har återkallats. I Bodø har man ju flyttat "in", närmare järnvägstationen och med gångavstånd från den men längre från centrum. Jag uppskattar personligen det, som åker ett par gånger om året med nattåg till Bodø och fortsätter med Hurtigruten till Vesterålen. Dessutom har det byggts en trevlig väntrumsbyggnad.

I Vadsø ligger man ju fortfarande ute på Vadsøya, fullständigt otillgängligt utan bil från Vadsø.

I Kirkenes ligger man också väl långt från centrum, och den stadsbussen som fanns till en början är mig veterligen borta igjen.

Så är det egentligen någon annanstans än i Tromsø, där man ett tag flyttade till fastlandet, att man flyttat tillbaka?

För övrigt är väl saken om hamnavgifter för Hurtigruten under behandling i rättegångssystemet.

I Trondheim har Hurtigruten flyttat från just bakom järnvägsstationen (fast utan möjlighet att ta sig dit från den) till Nidelvens mynning, men faktiskt med bättre gångförbindelser till järnvägsstationen.

I Bergen har Hurtigruten legat på fyra olika ställen; i Vågen (mittt framför "Bryggen"), vid Skoltegrunnskaien (ganska långt ut från centrum), Frilenæskaien (frakthamnen vid Puddefjorden - relativt otillgängligt från centrum) och nu på Nøstet (inte långt från centrum). Där har man till och med "tublandgång", som emellertid hvarken passar LOFOTEN, VESTERÅLEN eller SPITSBERGEN, så från dem måste passagerarna gå ner på kajen och så i trappor upp, i realiteten tre våningar, eller ta en hiss, som antagligen är Skandinaviens långsammaste.
Planlagt fergereise:
TOM SAYWER Trelleborg - Klaipeda - Trelleborg oktober 2018
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
SV: Hurtigrutten funderar pa egna hamnanlaggningar
« Svar #4 skrivet: 27 juli 2017, 14:41:06 »
Sedan har ju Hurtigruten, helt sedan man fick de första nya fartygen 1993, en annan konflikt med Hammerfest hamn. Där vägrar hamnkaptenen hänga gummidäck på kajen och Hurtigruten vill inte ligga och slita av färgen på skroven mot järnkajen i dåligt väder, så Hammerfest slopas ganska ofta nu så fort vädret är litet hårt, hvilket nästan aldrig skedde tidigare.
Planlagt fergereise:
TOM SAYWER Trelleborg - Klaipeda - Trelleborg oktober 2018
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
SV: Hurtigrutten funderar pa egna hamnanlaggningar
« Svar #5 skrivet: 29 december 2017, 10:40:22 »
Personligen tror jag detta är ett utspel för att sätta press på Kommunen, som ju äger Tromsø Havn. Och det har redan "rört om i grytan". Näringsdrivande i Centrum och Hotellnäringen har redan börjat skramla med sablarna och informerar om hur många jobb som går förlorade om Hurtigruten flyttar ut från Centrum.

Det visar sig att jag hade rätt. Någon dag före Julafton meddelades i de lokala bleckorna att Tromsø Havn och Hurtigruten har kommit till en överenskommelse. Ett avtal har träffats som gäller till dess nästa upphandlingsavtal träder i kraft. Detta avtal innebär att hamnen har modifierat sina krav och man har nu kommit till något som är "levligt" enligt direktör Skjeldam i Hurtigruten.

Men striden om den nya trafikterminalen är inte helt avslutad. Den är ju också byggd för att den regionala busstrafiken skall använda denna. Men (inspirerade av Hurtigruten ?) har Fylkestrafiken blankt vägrat att betala något som helst för att deras bussar skall angöra nya terminalen. De anser att det är samhällets uppgift att organisera bussterminaler, inte bussbolagen. Så man hotar nu att flytta regionbussarna till Giæverbukta som ligger nära flygplatsen, dvs cirka 5 km från centrum. Den busstermininalen ägs nämligen av staten och kan användas gratis till skillnad från den nya trafikterminalen som ägs av kommunen.

Ganska intressant egentligen. Politikerna både i Fylke och Kommun är rörande ense om att man måste få fler att använda kollektivtrafiken. Men när det är frågan om konkreta åtgärder som kostar riktiga spänn kan man utan vidare föreslå att flytta regionbussarnas terminal 5 km från centrum. Med byte till lokalbuss eller droska för den som vill "till byen". Vilket självfallet kommer att kraftigt reducera busstrafiken mot till exempel Bardufoss, Narvik, Storslett, Alta med fler orter runt omkring. På samma sätt som man försöker "flå" Hurtigruten trots att det faktiskt är ett viktigt regionalt transportmedel.

Min konkreta tanke är ju att för "örtonde" gången är det bråk mellan stat, fylke och kommun om vem som skall betala. Och ibland internt mellan de olika avdelningarna hos samma "etat". Där självfallet var och en slår vakt om sin budget. Men i min personliga budget kommer pengen från samma konto, nämligen det konto som heter "skatt". Och det blir snarare dyrare för mig ju längre man drar ut på sådant här.
SV: Hurtigrutten funderar pa egna hamnanlaggningar
« Svar #6 skrivet: 13 mars 2018, 19:17:54 »
Har man fel på tum/meterstockarna även i Norge? Eller kan man inte läsa ritningar?
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/gPyn45/hurtigruten-om-ny-terminal-i-tromsoe-passer-ikke-skipene

Undrar Christer
SV: Hurtigrutten funderar pa egna hamnanlaggningar
« Svar #7 skrivet: 14 mars 2018, 07:50:20 »
Har man fel på tum/meterstockarna även i Norge? Eller kan man inte läsa ritningar?
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/gPyn45/hurtigruten-om-ny-terminal-i-tromsoe-passer-ikke-skipene

Undrar Christer
Ja, det är helt otroligt! Och allra dummast är ju hamnens påstående om att "Jodå, den passar visst Hurtigrutfartygen".  :o
Planlagt fergereise:
TOM SAYWER Trelleborg - Klaipeda - Trelleborg oktober 2018
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
SV: Hurtigrutten funderar pa egna hamnanlaggningar
« Svar #8 skrivet: 14 mars 2018, 08:47:28 »
Det är också intressant att detta "fullskaleprov" genomfördes på Hurtigrutens initiativ bara någon månad innan terminalen skall tas i bruk. Så tills vidare fortsätter man använda kajplatsen ett par hundra meter längre norrut som ju utvecklats till något nära ett "permanent provisorium".

https://www.nordlys.no/hurtigruten/prostneset/bygg-og-anlegg/finn-n-feil-pa-prostneset-terminalen-her-moter-vi-veggen/s/5-32-104161

Den minnesgode drar sig till minnes att när man skulle ordna en fjärrstyrd landgång till hurtigbåtarna mätte man också fel och efter några millars byggnation tvingades man återgå till den gamla handjagade landgången.
SV: Hurtigrutten funderar pa egna hamnanlaggningar
« Svar #9 skrivet: 25 juni 2018, 10:47:52 »
Det har varit flera turer runt den nya hamnterminalen. Fylkestrafiken vägrade betala för att distrikts- och regionbussarna skulle använda terminalen och hotade att flytta bussarna utanför centrum. Hurtigruten och kommunen traffade ett avtal om ersättning men så kom det nya konflikter emellan och avtalet undertecknades aldrig. Slutligen upptäckte man att trapphuset i terminalen gjorde terminalen för trång. Hela invigningen skjöts upp.

I Fredags var det högtidlig invigning. Hurtigbåtarna (Snabbåtarna) hade redan flyttat till nya terminalen. Och på Torsdagen, dvs dagen före invigning, skrevs avtal för såväl busstrafik som hurtigruten. Detta sedan man gripit in på lite högre politisk nivå och lagt press på parterna (=Fylkestrafik och Kommun).

Men fortsatt kvarstår det rent fysiska problemet med trapphuset. Tills vidare går Midnatsol, Trollfjord, Vesterålen och Lofoten från den nya terminalen medan de övriga 7 båtarna går till den gamla som ligger 200 m längre norrut. Hamnen hävdar att det inte är något fel på terminalen, det är bara att börja trafikera. Hurtigruten menar att 1,4 m är för litet "säkerhetsavstånd" till fasta installationer. Vid dåligt väder eller om det ryker en tross så blir det lätt skador antingen på trapphus eller ramper. Och där står den frågan. Tanken är ju att lastrampen skall ligga söder om trapphuset och passagerarrampen norr om. Men jag håller med om att 1,4 m klaring är för lite så där sympatiserar jag med hurtigruten. Samtidigt som det är otroligt att ett 400 millars bygge inte planeras bättre.

Mitt stalltips är att båtarna som en tillfällig kompromiss kommer att ligga lite längre mot syd så bägge ramper hamnar syd om trapphuset, så bygger man någon avgränsning mellan passagerar- och lastzon. Därefter diskuterar man i 4-5 år innan nödvändiga modifieringar kommer till stånd. Vilket sannolikt innebär en flygplatsliknande ramp liknande den som finns i Bergen.
SV: Hurtigrutten funderar pa egna hamnanlaggningar
« Svar #10 skrivet: 25 juni 2018, 13:52:02 »
Det har varit flera turer runt den nya hamnterminalen. Fylkestrafiken vägrade betala för att distrikts- och regionbussarna skulle använda terminalen och hotade att flytta bussarna utanför centrum. Hurtigruten och kommunen traffade ett avtal om ersättning men så kom det nya konflikter emellan och avtalet undertecknades aldrig. Slutligen upptäckte man att trapphuset i terminalen gjorde terminalen för trång. Hela invigningen skjöts upp.

I Fredags var det högtidlig invigning. Hurtigbåtarna (Snabbåtarna) hade redan flyttat till nya terminalen. Och på Torsdagen, dvs dagen före invigning, skrevs avtal för såväl busstrafik som hurtigruten. Detta sedan man gripit in på lite högre politisk nivå och lagt press på parterna (=Fylkestrafik och Kommun).

Men fortsatt kvarstår det rent fysiska problemet med trapphuset. Tills vidare går Midnatsol, Trollfjord, Vesterålen och Lofoten från den nya terminalen medan de övriga 7 båtarna går till den gamla som ligger 200 m längre norrut. Hamnen hävdar att det inte är något fel på terminalen, det är bara att börja trafikera. Hurtigruten menar att 1,4 m är för litet "säkerhetsavstånd" till fasta installationer. Vid dåligt väder eller om det ryker en tross så blir det lätt skador antingen på trapphus eller ramper. Och där står den frågan. Tanken är ju att lastrampen skall ligga söder om trapphuset och passagerarrampen norr om. Men jag håller med om att 1,4 m klaring är för lite så där sympatiserar jag med hurtigruten. Samtidigt som det är otroligt att ett 400 millars bygge inte planeras bättre.

Mitt stalltips är att båtarna som en tillfällig kompromiss kommer att ligga lite längre mot syd så bägge ramper hamnar syd om trapphuset, så bygger man någon avgränsning mellan passagerar- och lastzon. Därefter diskuterar man i 4-5 år innan nödvändiga modifieringar kommer till stånd. Vilket sannolikt innebär en flygplatsliknande ramp liknande den som finns i Bergen.
Enig i dine betraktninger og vurderinger. 8) Til siste avsnitt er imidlertid å si at hverken LOFOTEN, VESTERÅLEN eller SPITSBERGEN kan bruke tuben i Bergen, så for passasjerene fra de skipene er disembarkasjon/embarkasjon et lite helvete. >:( (Og den er ikke så grei for de andre heller, den fordrer at passasjerene må ut på dekk for å bruke den - tvilsom fornøyelse i såvel Bergens- som Tromsøvær! ::)) Og så spørs det jo hvordan HAVILA-skipene vil bli utformet. ???
Planlagt fergereise:
TOM SAYWER Trelleborg - Klaipeda - Trelleborg oktober 2018
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
SV: Hurtigrutten funderar pa egna hamnanlaggningar
« Svar #11 skrivet: 25 juni 2018, 21:54:01 »
Jag tog vägen inom den nya terminalen på väg från jobbet. Det var onekligen en våldsam byggnad. I gatuplanet under byggnaden var det bussterminal i modernt stuk med fickor som bussarna måste backa ut från. Digitala skyltar som det ju är numera. När man gick in var det ett fik samt en krog som var under byggnad (steak house förstås - öppnas 1.Sep). Upp för rulltrappan hade Fylkestrafiken expedition så var det turistinfo ett större café och några souvenirbutiker. Och hela hallen funkar som väntsal. Jag fick mest association till ett modernt så kallat "resecentrum" i någon halvstor Svensk stad.

Till hurtigbåten fick man så ta sig ned en trappa och gå ut på flytbryggan (märkligt nog hade man avhållit sig från dyrbara och komplicerade hydrauliska ramper för att kompensera för tidvatten). Hurtigruten släppte samtidigt av några hundra resenärer som också passerade genom den stora hallen som blev rejält välfylld.

Mycket runt omkring är fortfarande under byggnad så man hade inte fått till någon droskstation. Så droskorna stod utspridda här och där bland diverse byggfuttar, materialhögar och hoppades att någon skulle se dem. Normalt går det åt en liten armada med droskbilar när Hurtigruta eller Hurtigbåten kommer in. Vi får väl se hur de löser den saken när det är färdigt. Jag har själv kört droska här i byen och vet att det är mycket vanligt att man skall leverera eller hämta folk med många koffertar men här kommer man ju inte i närheten av båtarna. Det är bara att lämna passageraren utanför dörren så får de själva släpa godset upp en våning, genom stora hallen och ned en våning igen. Inte särskilt kundvänligt. Detta hade man med lätthet kunnat lösa annorlunda.
« Senast ändrad: 25 juni 2018, 21:56:42 av Donkeyman »
SV: Hurtigrutten funderar pa egna hamnanlaggningar
« Svar #12 skrivet: 26 juni 2018, 00:03:32 »
Jag har tidigare noterat att Hurtigruten klagat på avgiftsnivån samt den standard på kajer som erhåller. Att priset inte står i paritet tjänsten och att alla kajer inte underhålls på acceptabel nivå. Egna anläggningar kan ju kanske spara in en hel del i långa loppet.
Fredrik Ahlman
SV: Hurtigrutten funderar pa egna hamnanlaggningar
« Svar #13 skrivet: 06 juli 2018, 09:25:16 »
Det har blivit ytterligare utveckling på konflikterna kring Havneterminalen Prostneset i Tromsø. Dagen före invigning skedde följande:

1. Tromsø Havn och Fylkestrafiken kom överens om villkoren för att använda den nya bussterminalen som ligger i gatuplanet på terminalen. Detta sedan de högsta politikerna i Fylkestinget gripit in och givit direktiv till parterna. Som ju har krånglat i 3-4 år om detta. Plopp så löste sig allt. Nu är det bara den Finska bussen till Levi- Rovaniemi- Oulu som stannar på planen utanför vid avgång och ankomst. Men den flyttar nog snart in också.

2. Tromsø Havn och Hurtigruten kom överens om villkoren för hamnavgifterna. Även det dagen innan invigning. Även detta sedan politikerna i Fylket och Kommunen hade "satt sig" på Hamnen och tvingat dem att skriva på det avtal som framförhandlades för ett par månader sedan.

Nästa intressanta utveckling var att Havnedirektøren sade upp på dagen. Åtmindstone officiellt men tidningarna spekulerar i att han helt enkelt fick sparken. Men nästa arbetsdag löste sig två andra konflikter kring samma tema.

3. Över natten monterade hamnen tillbaka de pollare som hade demonterats när terminalen byggdes. Det intressanta är att de pollarna är dem som Hurtigruten skall använda för springtrossarna för och akter. Det vill säga de trossar som fixerar båten i längsled när den ligger till kaj. Därmed kan alla hurtigruter använda terminalen. Det här jobbet beordrades av den politiskt tillsatta Hamnstyrelsen och den vikarierande Hamndirektören.

4. Samma morgon träffades Hamnen och företrädare för de båda taxibolagen för att i "positiv anda" komma till en lösning på droskornas problem. Men då hade också kommunens politiker påmint om att ett (av många) villkor för att man skulle finansiera terminalen var just att droskor, handikapptransporter och minibussar skulle kunna lasta och släppa av resande direkt in i väntsalen på det övre planet. Man har också byggt en ramp upp dit och en liten plan utanför ingångsdörren för just detta. En byggnation som hade varit helt meningslös om man inte kommit till överenskommelse. Antagligen sätts detta i verk så fort som området runt terminalen är färdigt, dvs om några veckor.

Här kan man alltså konstatera att fyra konfliktfrågor löstes i princip "muy pronto" när Havnedirektören fick besked från ägarna (=politikerna i kommun och fylke) om hur saker och ting skulle ordnats. Problem som alltså hade förhalats i bortåt fyra års byggnationstid. Men man får inte glömma bort att det här bygget innan dess var ett politiskt stridstema i kanske 20 år. När partierna slutligen skulle visa upp sitt nya palats tålde man nog inte att en byråkrat satte käppar i hjulen.

Info om terminalen: www.prostneset.no
SV: Hurtigrutten funderar pa egna hamnanlaggningar
« Svar #14 skrivet: 06 juli 2018, 12:08:32 »
Takk for den meget interessante redegjørelsen, Donkeyman!  ;)
Planlagt fergereise:
TOM SAYWER Trelleborg - Klaipeda - Trelleborg oktober 2018
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019