SV: Stena E-flexer
« Svar #15 skrivet: 09 juni 2018, 11:20:01 »
Vad kan tänkas hända med Superfast X? Passar hon på någon linje i Skandinavien?
Skulle gärna se att Stena Line tog upp Södertälje-Rostock men det är nog inte särskilt troligt! Kanske via Gotland?
« Svar #16 skrivet: 09 juni 2018, 15:13:08 »
Vad kan tänkas hända med Superfast X? Passar hon på någon linje i Skandinavien?
Skulle gärna se att Stena Line tog upp Södertälje-Rostock men det är nog inte särskilt troligt! Kanske via Gotland?

Ska man överhuvudtaget tänka sig en fraktlinje till Rostock så ska den gå från Nynäshamn i samband med att den nya frakthamnen öppnar på Norvik, men det krävs ju minst 2 fartyg och den linjen skulle kannibalisera på egna linjer från Sydsverige, Gotland tar ju bara tid och gör det väldigt svårt att hantera bildäcken, landgångspassagerare skulle givetvis funka men där finns knappast sån volym Tyskland-Gotland o v v att det skulle bära sig, de flesta vill ju ha med sig bilen och tider som passar frakten (som man ska leva på) brukar sällan vara idealisk för passagerare.
« Svar #17 skrivet: 18 juli 2018, 10:50:24 »
Så har Stena roro beställt en sjunde och en åttonde E-flexer för trafik i Stena Line linjenät. Dessa blir något större än de förgående med en längd på 240 meter och en lastkapacitet på 3600 lm (perfekt för Polenlinjen ;) ). Stena roro har även lagt en option på ytterligare fyra fartyg.

http://www.mynewsdesk.com/se/stena_line/pressreleases/stena-bestaeller-ytterligare-tvaa-e-flexer-och-laegger-option-paa-fyra-till-2583314
« Svar #18 skrivet: 18 juli 2018, 12:49:53 »
Det var nog en sommarvikarie som skrev den där pressreleasen. Om någon innom Stena lagt en option eller "adderat" en option måste det väl i så fall vara Stena RoRo till någon. Till Stena Line? -Men vilket allmänintresse har sådana eventuella internoptioner?

Mer intressant vore det förstås om Stena som koncern erhållit nya optioner från varvet i samband med att man löst de sista av de tidigare. Skall man gissa att det är så det förhåller sig, trots att man skrivit något helt annat?
« Senast ändrad: 18 juli 2018, 12:51:35 av Mistluren »
« Svar #19 skrivet: 18 juli 2018, 13:51:24 »
Ber om ursäkt om mitt tidigare inlägg kan verka magsurt. Man inser givetvis att Stena från varvet erhållit en option på fyra ytterligare fartyg och beställt två från den tidigare optionen, trots den felaktigt använda terminologin.

Men det som irriterar är att man ägnar sig åt något internitervjuvande där interna och externa perspektiv blandas friskt och pressmänniskan inte förstår begreppen och ej heller att få klarhet.

Antagligen sker detta för att man vill ge bilden av att Stena är en stor och stark koncern där alla hjälper alla. Det på bekostnad av informationen.

Nu sparkar man upp frågan om hur många av optionsfartygen som skall gå till Stena Line. Är det två, fyra, inget eller obestämt antal? Alla alternativen skulle kunna utläsas när man försöker tolka det dåliga och felaktiga språkbruket, med gissningar om vad som egentligen sagts och menats.

Kanske har inte avsikten varit att besvara den frågan överhuvudtaget? Okej, men sparka inte upp den då, med diverse smålöjliga internperspektiv och formuleringar i pressreleasen !
« Svar #20 skrivet: 18 juli 2018, 19:29:45 »
Ytterligare ett antal tolknibgsmöjligheter dyker upp via den lika felaktiga men annorlunda engelska versionen av pressreleasen...

http://news.cision.com/stena-line/r/stena-signs-order-for-two-additional-e-flexer-ships,c2575154

Nu är jag inte ens övertygad om att det verkligen handlar om två avropade samt fyra nya optionsfartyg...

Man skulle nog väntat med att skriva de där pressreleaserna tills ordinarie personal varit tillbaka. För visst måste det väl varit en sommarvikarie?
*
« Svar #21 skrivet: 19 juli 2018, 13:42:51 »
Jag undrar om jag läst samma pressrelease som Mistluren. För mig är pressreleasen väldigt tydlig och jag förstår vad de vill ha sagt.

« Svar #22 skrivet: 19 juli 2018, 16:27:42 »
Jag undrar om jag läst samma pressrelease som Mistluren. För mig är pressreleasen väldigt tydlig och jag förstår vad de vill ha sagt.
Och vad anser du att det står då?
« Svar #23 skrivet: 19 juli 2018, 17:37:51 »

Kan bara hålla med,  inga problem alls att förstå, 5 till Stena, 3 till andra rederier + 4 nya options
« Svar #24 skrivet: 19 juli 2018, 18:09:43 »

Kan bara hålla med,  inga problem alls att förstå, 5 till Stena, 3 till andra rederier + 4 nya options

Men då borde man inte skriva,

Europe’s leading ferry company has an option on a further four vessels

Stena has decided to exercise its option to build a seventh and eighth E-Flexer vessel.

eller

– Vi är glada över att kunna beställa ytterligare två E-Flexerfärjor från Stena RoRo.

eller

Stena beställer ytterligare två E-Flexer och lägger option på fyra till

Det betyder ju helt andra saker.

Dessutom var den svåra nöten att knäcka hur många av optionsfartygen som vigts för Stena Line?

Det var väl mest beträffande det senare som jag var intresserad av era tolkningar. Själv har jag ärligt ingen aning om hur det är tänkt att pressreleaserna skall tolkas i detta avseende.
*
« Svar #25 skrivet: 20 juli 2018, 14:58:03 »
Jag tror inte man i dagsläget skall stirra sig alltför blind på hur många av de beställda resp de på option som hamnar vart. Det enda man vet när det gäller fartyg som byggs för Stena är att de ständigt är till salu och att de hamnar där Stena tjänar mest pengar på dem - i egen trafik, utchartrade eller sålda.
« Svar #26 skrivet: 09 november 2018, 12:30:39 »
En bild på den första E-flexern som ska in på Holyhead-Dublin i slutet av 2019.

https://www.flickr.com/photos/44967413@N03/43834503220/in/photostream/