Midsommarkryssning 23-25.6.2017
« skrivet: 27 juni 2017, 18:36:08 »
För sjunde året i rad blev det en kryssning på midsommar. Denna gång restes det med tre olika båtar.

Så länge jag laddar upp bilder får ni gärna gissa vilka tre båtar jag rest med.

För att underlätta lite så kan jag i alla fall ge en par ledtrådar. Resan till havs började och slutade i Helsingfors. Att ta sig till och från Helsingfors med bil tog ca 6 timmar (inklusive paus) i var riktning. Vi startade hemifrån kl. 6:30 på Midsommarafton. Hemma igen var vi 22:30 på söndag. Ingen extra tid spenderades i Helsingfors.

Gissar ni åtminstone första båten rätt kan jag påbörja första delen av reportaget.  :)
SV: Midsommarkryssning 23-25.6.2017
« Svar #1 skrivet: 27 juni 2017, 19:34:50 »
Reste du kanske med Silja Europa? Gissar bara, har inte en blekaste aning. Har inte rest till Helsingfors på flera år.

Kladde72
« Svar #2 skrivet: 27 juni 2017, 19:41:44 »
Viking FSTR? Megastar?
« Svar #3 skrivet: 27 juni 2017, 20:11:54 »
Ett rätt till Kladde72. Sista båten var Silja Europa från Tallinn till Helsingfors.
« Svar #4 skrivet: 29 juni 2017, 09:41:32 »
Eftersom inga nya gissningar har kommit ger jag två nya ledtrådar.

Den första båten avgick från Västra hamnen i Helsingfors. Med andra båten (d.v.s. själva kryssningen) spenderades ca 7 timmar i Stockholm.
« Svar #5 skrivet: 29 juni 2017, 13:04:24 »
Baltiq Queen eller Victoria till stockholm. i övrigt finns flera att gissa på/TT
Resor 2018:
Vicktoria till tallinn ToR
Dygns kryssning med Galaxy.
Dagstur med Rosella.
Rhapsody of the seas i medelhavet
Kommande2018:
Silja Symphony
« Svar #6 skrivet: 29 juni 2017, 14:25:16 »
Baltic Queen är rätt,som andra båt.

Eftersom det inte finns så mycket kvar att gissa på vad första båten var så kan jag avslöja nu att det var m/s Star.

Första delen av reportaget kommer snart.
« Svar #7 skrivet: 29 juni 2017, 15:31:45 »
Här kommer då första delen.

Eftersom det bara var ca en timme mellan att vi anlände till Västra hamnen i Helsingfors och att m/s Star skulle avgå kl. 13:30 så kändes det ganska stressigt. Det blev tyvärr inga bilder från den nya och fina terminalen. Det första vi gjorde ombord var att gå akterut till soldäck.

Första bilden är m/s AIDAdiva

Lite längre bort syns Gråhara.

En ensam fiskmås innan en grupp asiater hade lockat dit resten av hans familj. Varje asiat tog ca 150 bilder av sig själv med en fiskmås i bakgrunden. Personalen ombord fick säga åt dem 3-4 gånger att de inte får mata måsarna. De hjälpte knappt att de ombord hade en asiatisk kryssnings-/informatons-/kommunikationsvärd.

När vi sedan avgick märktes det nästan att denna typ av båt har snabbare acceleration än övriga kryssningsfärjor, men jösses vilka kraftiga vibrationer det märktes av i aktern ibland. Nästan värre än Mariella.

m/s Finlandia, och en del av måsfamiljen jag nämnde här ovan.

m/s Sea Wind har precis avgått från Nordsjöhamnen och är också på väg till Tallinn.

Helsingfors kassunfyr.

HSC Karolin

Okänd tanker.

Segelbåt på Finska viken.

AIDA båt modell äldre. Någon som vet exakt vilken? Troligtvis var den på väg till St; Petersburg.

m/s Silja Europa

m/s Megastar

Keri fyr.

Så ser en hyttkorridor ut ombord.

Även om det bara tar två timmar att resa över Finska viken så verkar spypåsarna ha stor åtgång.

Före vi kom till Tallinn hann vi också avnjuta varsin glass/milkshake vid Burger King ombord.

Det var första delen. I nästa del får ni följa med resan från Tallinn till Stockholm med Baltic Queen.
« Svar #8 skrivet: 30 juni 2017, 08:28:25 »
Ja, detta matande av fiskmåsar! :( Ingen respekt för personalen ombord som får städa undan all skit från dom, och ingen respekt för övriga resenärer som får stå i ett regn av måsar och nerfallande avföring!

När det gäller AIDA fartyget, så borde det vara AIDAcara som är deras äldsta tillsammans med systern.

Tack för reportaget...

//R
« Svar #9 skrivet: 30 juni 2017, 16:37:03 »
Ja, detta matande av fiskmåsar! :( Ingen respekt för personalen ombord som får städa undan all skit från dom, och ingen respekt för övriga resenärer som får stå i ett regn av måsar och nerfallande avföring!

När det gäller AIDA fartyget, så borde det vara AIDAcara som är deras äldsta tillsammans med systern.

Tack för reportaget...

//R

Tack själv!  :)
« Svar #10 skrivet: 02 juli 2017, 13:54:42 »
Del två är då resan med Baltic Queen från Tallinn till Stockholm. Vi hade en A3 hytt på babords sida däck 9. Före avgång gick vi till det som Tallink kallar för soldäck.

m/s Celebrity Eclipse hade precis påbörjat sin färd mot Stockholm.

Konstig väggmålning i hamnen.

Åtminstone en skorstensbild behövs väl.

m/s Viking XPRS håller på att vända om.

På m/s Sea Wind har de kvar samma gamla möbler som de alltid haft.

m/s Megastar på inkommande och m/s Celebrity Eclipse och m/s Viking XPRS på avgående.

m/s Megastar

m/t Seashark

m/t Seychelles Pioneer

Denna kväll blev det middag vid Grillhouse där vi åt varsin fläskfilé som smakade bra. Personalen verkade inte så bra på svenska i just restaurangen så alla konversationer gick på engelska. Vid midnatt spenderade vi vår tid vid Starlight Palace. Midnattsshowen såg jag (minns jag) inte så mycket av eftersom vi satt på andra våningen och ganska långt bak. Efter det spelade partybandet Indigga Band som vi sett tidigare ombord på Silja Symphony påsk 2013.

Följande morgon var något regnigare. I bild ser vi m/s Romantika.

m/s Baltic Princess

Det sämsta vädret under hela midsommarhelgen.

m/s Viking Grace

m/s Viking Grace

Efter detta blev det frukost i buffén.

I nästa del klarnar vädret upp och vi påbörjar vår resa tillbaka mot Tallinn.
« Senast ändrad: 02 juli 2017, 14:06:46 av Andreas J »
« Svar #11 skrivet: 04 juli 2017, 10:26:47 »
Tyvärr blir det inte denna gång några bilder från taket av Värtaterminalen eftersom dessa bilder blev tagna med min mobilkamera, och är inte överförda till min dator ännu.

Här är i alla fall (för mig) ny vinkel av Värtaterminalen.

m/s Van Linsbergen

I Frihamnen stod m/s Crystal Symphony...

...och m/s Costa Mediterranea

Framför m/s Crystal Symphony står containerfartyget m/s Heluan.

Standardbild av m/t Seagas.

Hej hej.

Blockhusuddens fyr.

Libertus fyr.

Svensk sommaridyll.

Fjäderholmarna.

m/s Galaxy

m/s Waxholm I

Vem vinner?

Fritidsbåten såklart!

En lite större fritidsbåt.

Elfviksgrunds fyr.

m/s Amorella passerar Stora Höggarn.

m/s Amorella

Sjöfartsverkets m/s Baltica.

Granholmens fyr.

Furuholmens fyr.

I nästa del får vi bl.a. se Tjärvens fyr och Mariehamn.
*
« Svar #12 skrivet: 04 juli 2017, 10:35:55 »
... pssst! Den Nederländska flottans båt heter Van Kinsbergen och inget annat :)
Mina bilder hos Flickr Var vänlig använd inte mina bilder utan mitt tillstånd - tack snälla!
« Svar #13 skrivet: 04 juli 2017, 10:56:54 »
... pssst! Den Nederländska flottans båt heter Van Kinsbergen och inget annat :)

Whoops, stavfel. Bra att någon är uppmärksam. Tack FEA!  ;)
« Svar #14 skrivet: 04 juli 2017, 10:58:35 »
verkar i alla fall ha varit lite sol midsommarhelgen /TT
Resor 2018:
Vicktoria till tallinn ToR
Dygns kryssning med Galaxy.
Dagstur med Rosella.
Rhapsody of the seas i medelhavet
Kommande2018:
Silja Symphony