SV: En runda på stadsvattnet på midsommarafton i Stockholm
« Svar #15 skrivet: 26 juni 2017, 13:20:19 »

Nu har jag klart för mig vad du menar, men flaggspel är nog den mest missförstådda termen, vad gäller fartyg och fartyg.
Flaggspel är faktiskt den fasta "flaggstången" längst akterut på ett fartyg där nationsflaggan hissas, då åtminstone handelsfartyg då fartyget ifråga ligger i hamn.
Detta med signalflaggorna heter stor flaggning eller att man flaggar över topp, men jag är inte helt säker på den sistnämnda
benämningen.
Vad som gäller stor flaggning har också speciella regler om hur bokstavsflaggor, siffervimplar och likhetstecken placeras innebördes. Det är allts inte bara, att hänga upp dem hipp som happ.

'Stor flaggning', alltså!

Bra då vet jag, tack för den informationen kehinde - nu kan jag vara besserschmidter ombord när alla andra säger 'flaggspel' ;D

Joru FEA, du var(!) inte inte ensam. Jag höll på att reta gallfeber på kunnig reporter för några år sedan när han skrev om flaggspel på ett nytt fartyg, som kom in till Slite.
Han hänvisade till, att det viste säkert redaren bra mycket bättre, så det så.
Kommer du förresten ihåg när Dannebrog låg vid skeppsbron och hade svenska flaggan på babords rå. Det var en s.k. förolämpling, men inte fasiken reagerade amiralen och andra sjöofficerare inom familjen på det eller hamnen i Stockholm.
Undrar om det var okunskap eller en politisk grej :o

Varfor skulle hamnen, eller for den delen svenska sjoofficerare se det som sin uppgift att "uppfostra" andra lander? Pa vilket satt skulle det forbattra nagra relationer?

Ar kanske inte viktigast att alltid ha ratt? Utan viktigare med att bygga goda relationer?

Aven om jag ocksa alltid hissar gastflagg pa styrbordsida sa ar jag inte saker pa om det finns nagra skrivna regler, ar nog mer tradition.

« Svar #16 skrivet: 26 juni 2017, 13:48:25 »
Jag har aldrig hört civila sjömän tala om Flaggning över Topp. Däremot brukar man säga Stor Flaggning. Eller lite vanvördigt - "Att hänga tvätten".

Som 15-årig elev i Waxholmsbolaget var det min uppgift att hissa och hala Svensk flagg och rederiflagg. Men en dag säger styrman åt mig att: "I morgon får du "hänga tvätten" också. Men det klarar du inte ensam så jag har tagit ut en matros på övertid för att hjälpa till." Gissa om jag undrade vad i allsin dar det var som skulle göras - vilken tvätt skulle hängas på tork ?
*
« Svar #17 skrivet: 26 juni 2017, 14:03:24 »
Jag har aldrig hört civila sjömän tala om Flaggning över Topp. Däremot brukar man säga Stor Flaggning. Eller lite vanvördigt - "Att hänga tvätten".

Som 15-årig elev i Waxholmsbolaget var det min uppgift att hissa och hala Svensk flagg och rederiflagg. Men en dag säger styrman åt mig att: "I morgon får du "hänga tvätten" också. Men det klarar du inte ensam så jag har tagit ut en matros på övertid för att hjälpa till." Gissa om jag undrade vad i allsin dar det var som skulle göras - vilken tvätt skulle hängas på tork ?

;D Jag gillar såna berättelser!
Mina bilder hos Flickr Var vänlig använd inte mina bilder utan mitt tillstånd - tack snälla!
« Svar #18 skrivet: 11 juli 2017, 21:15:10 »
Jag lånar din tråd lite FEA. Då jag i år tog båten ut till midsommarfirandet ute på Vindö, skönt att slippa sitta i bilkö.

Många fler bilder hittar ni hos: Sjöfartsbloggarna - midsommar i skärgådstrafiken
« Senast ändrad: 11 juli 2017, 21:21:33 av Kim Viktor »
*
« Svar #19 skrivet: 11 juli 2017, 21:23:10 »
Snyggt Kim! Holly är då inte bildskön... särskilt inte på samma sida som de vackra Norrskär och Riddarfjärden... hon verkar dock som byggd för en fartygsfotograf :)
Mina bilder hos Flickr Var vänlig använd inte mina bilder utan mitt tillstånd - tack snälla!