Citat från: Stefan, Tallinn skrivet 18 oktober 2017, 00:24:00 Jag upprepar:- Under första kvartalet när man INTE hade FSTR tjänade man 4,5 MEUR mindre än ifjol.- Under kvartalen 2-4, när man har FSTR, räknar man med att tjäna 4,5 MEUR mer än ifjol. (Q2 tjänade man 1,6 MEUR mer än ifjol)Detta enligt börsmeddelandet från den 8 september.Vi lär i så fall få se en fin resultatförbättring för det tredje kvartalet när siffrorna presenteras. Allt tack vare FSTR.Däremot verkar det ju uppenbart att de tekniska problemen nu varit så omfattande att man kan ifrågasätta om FSTR överhuvudtaget är ett alternativ för 2018. Det har ju också sagts att hon sålts. Dessutom pratade Viking Line i våras om att man övervägde en åretruntlösning. Så det är väl bara att vänta och se när besked om 2018 kommer.Det spelar ingen roll, så länge kostnadsökningen av att sätta in ett fartyg i trafik, är i realiteten likvärdig eller tom högre än vad det genererar i intäckter, då är det ingen bra affär. Det säger sig självt. Annars hade man fortsatt trafiken. Att man dessutom måste sätta företaget i ett spar program strax efteråt året ut - är också ett ytterligare kvitto. Ja, det är möjligt man lyckades gå in och kapa tillfälliga marknadsandelar, men vad blir nyttan av det om du inte samtidigt tjänar några pengar på det? FSTR kan inte ens beteknas som en plus minus noll affär, hon är ( var? ) en minus affär. Dyrköpta läropengar.
Jag upprepar:- Under första kvartalet när man INTE hade FSTR tjänade man 4,5 MEUR mindre än ifjol.- Under kvartalen 2-4, när man har FSTR, räknar man med att tjäna 4,5 MEUR mer än ifjol. (Q2 tjänade man 1,6 MEUR mer än ifjol)Detta enligt börsmeddelandet från den 8 september.Vi lär i så fall få se en fin resultatförbättring för det tredje kvartalet när siffrorna presenteras. Allt tack vare FSTR.Däremot verkar det ju uppenbart att de tekniska problemen nu varit så omfattande att man kan ifrågasätta om FSTR överhuvudtaget är ett alternativ för 2018. Det har ju också sagts att hon sålts. Dessutom pratade Viking Line i våras om att man övervägde en åretruntlösning. Så det är väl bara att vänta och se när besked om 2018 kommer.
Sparprogramet hör även till att Viking Glory kommer så att är inte bara FSTR.
Citat från: kalle-sand skrivet 31 oktober 2017, 10:47:32 Citat från: Stefan, Tallinn skrivet 18 oktober 2017, 00:24:00 Jag upprepar:- Under första kvartalet när man INTE hade FSTR tjänade man 4,5 MEUR mindre än ifjol.- Under kvartalen 2-4, när man har FSTR, räknar man med att tjäna 4,5 MEUR mer än ifjol. (Q2 tjänade man 1,6 MEUR mer än ifjol)Detta enligt börsmeddelandet från den 8 september.Vi lär i så fall få se en fin resultatförbättring för det tredje kvartalet när siffrorna presenteras. Allt tack vare FSTR.Däremot verkar det ju uppenbart att de tekniska problemen nu varit så omfattande att man kan ifrågasätta om FSTR överhuvudtaget är ett alternativ för 2018. Det har ju också sagts att hon sålts. Dessutom pratade Viking Line i våras om att man övervägde en åretruntlösning. Så det är väl bara att vänta och se när besked om 2018 kommer.Det spelar ingen roll, så länge kostnadsökningen av att sätta in ett fartyg i trafik, är i realiteten likvärdig eller tom högre än vad det genererar i intäckter, då är det ingen bra affär. Det säger sig självt. Annars hade man fortsatt trafiken. Att man dessutom måste sätta företaget i ett spar program strax efteråt året ut - är också ett ytterligare kvitto. Ja, det är möjligt man lyckades gå in och kapa tillfälliga marknadsandelar, men vad blir nyttan av det om du inte samtidigt tjänar några pengar på det? FSTR kan inte ens beteknas som en plus minus noll affär, hon är ( var? ) en minus affär. Dyrköpta läropengar.Tjänat pengar är ju exakt vad man ha gjort. Det är inte bara intäkterna som ökat, utan resultatet har förbättrats. Åtminstone enligt information per den 8 september. Men nu får vi snart Q3-rapporten, då får vi titta igen. Det blev ju ingen bra avslutning på säsongen för FSTR.
Citat från: Stefan, Tallinn skrivet 01 november 2017, 14:02:02 Citat från: kalle-sand skrivet 31 oktober 2017, 10:47:32 Citat från: Stefan, Tallinn skrivet 18 oktober 2017, 00:24:00 Jag upprepar:- Under första kvartalet när man INTE hade FSTR tjänade man 4,5 MEUR mindre än ifjol.- Under kvartalen 2-4, när man har FSTR, räknar man med att tjäna 4,5 MEUR mer än ifjol. (Q2 tjänade man 1,6 MEUR mer än ifjol)Detta enligt börsmeddelandet från den 8 september.Vi lär i så fall få se en fin resultatförbättring för det tredje kvartalet när siffrorna presenteras. Allt tack vare FSTR.Däremot verkar det ju uppenbart att de tekniska problemen nu varit så omfattande att man kan ifrågasätta om FSTR överhuvudtaget är ett alternativ för 2018. Det har ju också sagts att hon sålts. Dessutom pratade Viking Line i våras om att man övervägde en åretruntlösning. Så det är väl bara att vänta och se när besked om 2018 kommer.Det spelar ingen roll, så länge kostnadsökningen av att sätta in ett fartyg i trafik, är i realiteten likvärdig eller tom högre än vad det genererar i intäckter, då är det ingen bra affär. Det säger sig självt. Annars hade man fortsatt trafiken. Att man dessutom måste sätta företaget i ett spar program strax efteråt året ut - är också ett ytterligare kvitto. Ja, det är möjligt man lyckades gå in och kapa tillfälliga marknadsandelar, men vad blir nyttan av det om du inte samtidigt tjänar några pengar på det? FSTR kan inte ens beteknas som en plus minus noll affär, hon är ( var? ) en minus affär. Dyrköpta läropengar.Tjänat pengar är ju exakt vad man ha gjort. Det är inte bara intäkterna som ökat, utan resultatet har förbättrats. Åtminstone enligt information per den 8 september. Men nu får vi snart Q3-rapporten, då får vi titta igen. Det blev ju ingen bra avslutning på säsongen för FSTR.Extrem ökad bunkernota, vinstvarning och sparprogram.... Jepp, det är verkligen ett vinnarkoncept för ökade intäkter.... Går att läsa i vilken ekonomisk Hermods som helst.
Det är inte samma sak som att bränna pengarna och kasta dem i havet, för då går passagerarna till Tallink (och Eckerö) och de tjänar pengarna i stället. Det är klart att på sikt måste verksamheten vara vinstbringande. Men ibland kan man taktikera och ta ett plus-minus-nollresultat om det är bort från konkurrenten. Det är, på sikt, inte heller vettigt att låta en konkurrent växa för stor i förhållande till en själv. Dock: under Q3 2017 transporterade Viking Line 177.000 passagereare mer än under samma period 2016, samtidigt som resultatet försämrades med 2 M€. Om vi förenklar och antar att det här beror enbart på FSTR, så kostade var och en av dessa 177.000 passagerare c 11,30 € i form av utebliven vinst. Jämförelsevis: Tallink gjorde under samma persiod (Q3) ett resultat på 19,39 € per passagerare på rutten Estland-Finland (17,92€ år 2016).