SV: Ritz-Carlton
« Svar #15 skrivet: 26 juni 2017, 20:02:55 »
Många intressanta åsikter här. Jag är långt ifrån lika rutinerad kryssare som flera andra som skriver här, men är ändå intresserad av dom olika segmenten.
Håller med om att det blir mer och mer antingen eller när det gäller storlekar på fartygen. Trenden i lyx går mot mindre exklusiva fartyg även om det finns undantag och för massmarket större och större till på gränsen till på tok för stora.
Nu kommer tex Celebrity Edge inte bli några rejäla bjässar men dom hamnar i 300 meters klubben. Och tyvärr så är Celebrity lite på nergång tycker jag genom att dom håller på och verkligen börjar ta betalt för all mat utanför Mainrestaurant och Buffén. Följande kostar numera extra på Celebrity: Tuscan Grille, Sushi On Five, Q-Sine/Silk Harvest, Murrano, Gastro Pub, glassen i Gelaterian/Al Bacio Café, samt på Constellation den nya Top Deck Burger.

Och på Celebrity så är det inga småpengar man vill ha, det är mellan 40 och 60 dollar/person för dom finare krogarna och Al a Carte priser på dom övriga ställerna.

Så det här tycker jag i alla fall är en tråkig utveckling, så framtiden får utvisa vad vi kan tänkas vilja kryssa med i framtiden. Trots allt så kostar ju lyxsegmenten fortfarande ofta lite mera även om den totala summan inte alltid är så långt bort.

För att återkoppla lite till trådstarten (lätt att vi börjar bli lite off-topic), så ser konceptet spännande ut helt klart.

//R
*
« Svar #16 skrivet: 27 juni 2017, 13:24:50 »
Den dagen när "lyx" definieras som "under 150 meter" och "premium" ligger på 150-200 samtidigt som "massmarket" överstiger 200 meter blir en ytterst tråkig dag. Det är väldigt illa när det finns en totalt ologisk koppling mellan fartygets fysiska storlek och standard ombord som säger att ju mindre det förstnämnda är, desto högre blir standarden.

Ja, om man är lite ironisk då: Nås den yppersta lyxen vid 30 meter?

Jag måste ju säga att jag aldrig riktigt förstått den här omvända storlekshetsen eftersom jag enbart kan titta på mina favoritfartyg (som är liners) och då konstatera att även om t.ex Oceanic 1871 var liten fanns det ändå inga fördelar med henne jämfört med t.ex Oceanic 1899. Hur man än lyxinreder och har sig kommer man inte ifrån att ett litet fartyg är ett litet fartyg och det sätter begränsningar såvida man inte tar 20 passagare (10 tvåbäddssviter) à 50 kvadratmeter.

Det finns trots allt economy of scale vilket är det som driver på större fartyg men jag ser inte att det lämpliga "motmedlet" är att kontra med små farkoster. Även om man erbjuder foie gras och Beluga/Sevrugakaviar till varje middag eller har det i Lido kvarstår ju faktumet att ett litet fartyg är ett litet fartyg med allt vad det innebär.

Jag ser gärna att det sker lite utveckling som ger att man bygger ett exklusivt 250-300 meter långt fartyg för ungefär 2000 passagerare i högklassiga sviter av olika storleksgrad (alltså inga enkla insideshytter eller liknande utan enbart sviter med verandor - inga balkonger - verandor som är bekvämt inredda och fungerar i alla väder) och som kör All Inclusive ungefär som Regent. Alltså inte specialrestauranter som kostar extra utan allt är inkluderat.

På så vis kan man skapa ett exklusivt segment som samtidigt landar prismässigt under små fartyg (via economy of scale eftersom det är en skillnad på t.ex 300 passagerare och 2000) och kombinerar utsökt ombordservice etc med alla positiva egenskaper man får av ett stort fartyg (lugnare, stabilare gång, mindre väderkänslighet, högklassig teater, olika restauranter, full hotellstandard, högklassiga och rejäla pooler, spaavdelning etc).

Personligen ser jag inga fartygsmässiga fördelar med liten storlek när vi talar oceangående trafik. Alltså att det blir "så mycket bättre" att ge sig ut på Atlanten eller Stilla Havet med 100 metersfartyget framför 250 metersdito. Jag tycker t.ex att den 269 meter långa och 28 meter breda Olympicklassen hade en väl avvägd storlek som gav hög komfort ombord, bra hotellstandard (detta ser man när man t.ex kommer in i receptionsrummet på D-däck) och samtidigt hade goda sjöegenskaper även i hårt väder.

Cunard tycker jag har fått till en bra balans med sina fartyg som sagt. Storleken är helt OK och utrymmet per passagerare är utmärkt. Ingen trängsel ombord, fartyget sväljer mängden bra. Storleken ger ett utmärkt ombordutbud.

Tycker även Regent fått till det bra runt 200 meter. De ligger också i en sorts sweetspot där mellan passagerarantal, fartygsstorlek, ombordutbud och design (där Explorer ger exakt den typ av hotelliknande elegans jag gillar).

Dock måste branschen komma förbi det traditionella tänkandet "lyx=litet" och "massmarket=stort" och även våga sig på att lyx kan utmärkt väl erbjudas runt 200-300 meter. T.o.m över 300 meter kan mycket väl vara lyxigt.

Komma in i små hamnar? Då kan man ju faktiskt i framtiden tänka sig små "Sundsbussar" för kanske 300 passagerare som är dockade inne i moderfartyget och som används i dessa fall (rent tekniskt skulle det gå). Så har man något som är bekvämare än den vanliga excursion launchern och slipper kompromissa med själva kryssningsfartyget bara för att man så gärna vill in i centrum av X där storleksgränsen är 100 meter.

*
« Svar #17 skrivet: 27 juni 2017, 14:43:11 »
Nu är jag av den personliga uppfattningen att storleken inte är så avgörande. Finns så mycket annat att väga in. Det gäller även längre oceankryssningar som jag kan exemplifiera nedan.

Jag har bla gjort två ytterst trevliga Atlantkryssningar med Seadream I (100 m och max 110 pax, även om det aldrig var mer än 70 pax de gånger jag reste).

Andra minnesvärda Atlantkryssningar har varit två gånger med den femmastade fullriggaren Royal Clipper (noll underhållning) och med gamla QE2 som jag gillade skarpt. Däremot föll mig väl aldrig riktigt QM2 i smaken, trots att vi reste i Queens Grill och hade en utmärkt hytt. Med Royal Princess har jag vidare gjort en trevlig överfart och med Crystal tre.

I Stilla Havet har jag gjort överfarter från USA till Asien och Australien med Regent, Crystal och Hapag Lloyd samt två gånger med rätt skruttiga (men trevliga) Discovery från Nya Zeeland till USA och en gång från Tahiti till Ecuador.

Från Singapore till Cape Town reste vi en gång med Seabourn Sun och från Cape Town till Southampton med Cunards Caronia (ex Vistaford)

Sammanfattningsvis: Alla har varit bra på sitt speciella sätt oavsett storlek.

« Senast ändrad: 27 juni 2017, 15:05:04 av Lars H »
*
« Svar #18 skrivet: 27 juni 2017, 19:40:45 »
För att återgå till det ursprungliga, så har man nu publicerat var Ritz Carltons fartyg skall byggas.

http://www.seatrade-cruise.com/news/news-headlines/spain-s-barreras-bags-ritz-carlton-order-and-here-s-why.html
*
« Svar #19 skrivet: 28 juni 2017, 00:13:29 »
Haha, helt betydelselöst förstås, utom för mig själv, som varnande exempel på mitt dåliga närminne, glömde jag den allra senaste Atlantkryssningen i upprabblingen tidigare. Den var med Silverseas: Silver Spirit. Trevligt rederi och fartyg det också, om än ibland kanske lite stelt i vissa av deras fartyg. Lite beroende på vilken italiensk befälhavare som för tillfället är ombord och sätter sin prägel på stilen.

För övrigt är, som många här på forumet upplevt, den här typen av kryssningar ofta mycket prisvärda. Helt oavsett rederi.
*
« Svar #20 skrivet: 28 juni 2017, 12:41:03 »
Jag tackar Lars H för ett intressant inlägg om transatlantiska överfarter. Kan absolut hålla med om att det finns många parametrar och att varje fartyg har sin charm.

För just transatlantisk färd som för mig passar väldigt bra eftersom jag gillar sea days och att utforska fartyget till fullo är en linerliknande skapelse väldigt bra - QE2 gick ju också väldigt fint även i hårt väder. Tyvärr har jag inte haft möjlighet att resa med just henne men hon var ju på många sätt väldigt "lagom" och välbalanserad för just den trafiken.

När det gäller Ritz-Carltons nya (för att få tillbaka tråden på rätt kurs) blir det intressant att se hur allt faller på plats och hur ombordutbudet blir.

« Svar #21 skrivet: 29 juni 2017, 05:09:39 »
För att återgå till det ursprungliga, så har man nu publicerat var Ritz Carltons fartyg skall byggas.

http://www.seatrade-cruise.com/news/news-headlines/spain-s-barreras-bags-ritz-carlton-order-and-here-s-why.html

Det som mojligen kan vacka lite oro har ar ju att varvet tycks sakna erfarenhet av att bygga kryssningsfartyg och speciellt high-end sadana. Man har visserligen byggt farjor men det ar ju anda en viss skillnad.
Sedan noterar jag att dessa fartyg skall anvanda MGO och inte HFO. kan bli valdigt oekonomiskt OM oljepriset atervander till fornstora dagar.
« Svar #22 skrivet: 09 oktober 2018, 02:30:41 »
Forsta fartyget i serien har nu sjosatts. man ligger mycket bra till med tiden da sjosattningen ligger 3 manader fore fore ursprungligen planlagt datum.
Skall bli intressant att se om ocksa slutleveransen sker fore planlagt datum.

https://www.cruiseindustrynews.com/cruise-news/19762-first-ritz-carlton-ship-set-for-float-out.html