Sjöfartens väg mot fossilfrihet
« skrivet: 21 juni 2017, 01:45:17 »
I det gamla forumet lyfte vi rapporten från Energimyndigheten rörande trafikslagens väg mot fossilfrihet och nu har man släppt nästa rapport som går in på sjöfarten specifikt. Jag har själv i afton haft nöjet att ta del av denna och fann den intressant. Rapporten är framtagen av Energimyndigheten i samverkan med andra myndigheter såsom trafikverket, Trafikanalys, Transportstyrelsen, Boverket och Naturvårdsverket, Näringen har också bidragit med upplysningar.

http://www.energimyndigheten.se/globalassets/klimat--miljo/transporter/sjofartens-omstallning-till-fossilfrihet-er2017_10.pdf

Kanske det finns någon mer som har intresse av att ta del av detta.
Fredrik Ahlman
*
SV: Sjöfartens väg mot fossilfrihet
« Svar #1 skrivet: 21 juni 2017, 15:38:20 »
Sålänge detta inte innebär 14-15 knop istället för 17-18 (alltså att man "måste bedriva signalpolitik" ) utan är inriktat på att med teknisk utveckling öka energieffektiviteten OCH bibehålla prestandan är det mycket intressant.

Däremot är bakåtsträvande "miljöpolitik" (d.v.s hastigheten 17 knop som hållits sedan 60-talet är "för hög" och i "miljöns namn skall den därför sänkas" följt av "även om fartygstyp X som gör 25 knop är lönsam skall den inte användas eftersom hastigheten 25 knop innebär felaktig signalpolitik) ett flummande som jag är starkt emot.

Observera nu att detta inte krockar med "hastighetsoptimering" - d.v.s att man sänker farten eftersom det inte finns någon anledning att anlända tolv timmar innan lossningen kan börja (då kan man lika gärna sakta ned, spara bränsle och lägga till en timme innan lossningen börjar). Dock är det något annat, det är effektivisering eftersom den högre farten inte ger något utbyte.

SV: Sjöfartens väg mot fossilfrihet
« Svar #2 skrivet: 21 juni 2017, 15:49:06 »
Notera att svensk sjöfart är nöjda med slutsatserna. Även jag tycker det var en rapport rubricerad läsvärd.

http://www.sweship.se/nyhet/ny-rapport-om-sjofartens-omstallning-till-fossilfrihet/
Fredrik Ahlman
*
SV: Sjöfartens väg mot fossilfrihet
« Svar #3 skrivet: 21 juni 2017, 16:57:08 »
Förslagen i rapporten är bra och, ja den är absolut läsvärd. Vad som är riktigt bra är att den fokuserar på utveckling och tekniska förbättringar snarare än "sänk hastigheten för att rädda miljön".

Fokus behöver ligga på alternativa drivsystem etc och att prestanda bibehålls.