*
Måndagen 19 juni reste jag till Öja ute i Östersjön för att fotografera
Birka Stockholm som var ute på sin årliga Fyrkryssning.

Jag låste ytterdörren 03:45 i Hässelby Strand Stockholm och befann mig på Öja vid 07:45

Birka skulle enligt sin tidtabell passera ön 08:30 och hon var mycket punktlig. Tack!

Det var en riktig resa att ta sig till Ankarudden i Nynäshamn varifrån båten till Öja skulle gå. Landsort syns redan.

Detta är Stångskär från Landsortstrafiken AB som kör för Waxholmsbolaget.

Lilla Stångskär visade sig vara en riktigt trevlig och snabb skuta! Mycket trevlig besättning dessutom :) Dags att byta flagga grabbar?

Stångskär glider in i Österhamn på Öja. Det man direkt lägger märke till är gamla lotstornet på ön.

Jag tar mig upp till Landsorts fyr.

Bildkvaliteten är under all kritik men jag gillar fotot ändå, för man ser Birka som för en stund sedan lämnade fyren
Gustaf Dalén utanför Oxelösund bakom sig. Titta noga och du ser fyren som (om jag räknat rätt) ligger ca 27 km bort! Klicka för att se en större bild.

Birka närmar sig Öja.

För fyra år sedan befann jag mig ombord Birka vid just detta tillfälle,
och det känns roligt att stå på ön nu och kolla på Birka.

En del av de finaste bilderna blir skrot eftersom jag klantade mig vid ett objektivbyte.

Extra surt eftersom detta tillfälle återkommer om tidigast ett år, om alls :(

Lotsbåt 749 har precis lämnat av lotsen som ska assistera Birka inomskärs efter Nynäshamn.

Birka vid fyren Landsorts Bredgrund. Tyvärr kom hon inte lika nära Öja som när jag reste,
och stannade inte heller till utan passerade skyndsamt.

Fyren Landsort på ön Öja och Birka vid horisonten.

Birka far vidare åt Nynäshamns-hållet.

Tack för titten :)
« Senast ändrad: 19 juni 2017, 19:41:34 av FEA »
Mina bilder hos Flickr Var vänlig använd inte mina bilder utan mitt tillstånd - tack snälla!
*

Penny

• 93
  • Kryssningar är livet!
    • Visa profil
SV: En reseberättelse från fartygsspaning på Öja 19 juni 2017
« Svar #1 skrivet: 19 juni 2017, 20:11:14 »
Fint. Kul att se henne med andra vyer än de vanliga  :)
Kommande
Rhapsody Of The Seas
M/S Birka
*
« Svar #2 skrivet: 19 juni 2017, 20:15:36 »
Fint. Kul att se henne med andra vyer än de vanliga  :)

Tack Penny! Precis min tanke med bilderna. Att ingen gjort det före mig är en gåta. Även idag var jag ensam vid fyren då Birka passerade. Det var jag, fiskmåsarna, havstrutarna, svalorna, fisktärnorna och en och annan sädesärla. Samt en massa fåglar jag inte lyckades identifiera :)
Mina bilder hos Flickr Var vänlig använd inte mina bilder utan mitt tillstånd - tack snälla!
« Svar #3 skrivet: 19 juni 2017, 20:34:35 »
Tack för alla fina reportage som vi får ta del av FEA. Gillar särskilt dina gamla reportage från 80-talet :-)

En fråga angående detta reportage...var Birka så långt nere som nere i Oxelösund? Du skrev nämligen att Gustav Dahlén fyren låg utanför Oxelösund.
Nu råkar jag komma från den "metropolen" och har inte hört talas om att det ska finnas en fyr vid det namnet :-)

Men det kanske är jag som borde bättre på mina blygsamma fyrkunskaper;-)
« Svar #4 skrivet: 19 juni 2017, 20:42:45 »
Det här var några vyer jag inte sett förrut!

Urtjusigt! Tack så mycket!  :)
Mina bilder hos Flickr: https://www.flickr.com/photos/90555815@N06/

.... .-     . -.     -... .-. .-     -.. .- --. //Kryzzarn
*
« Svar #5 skrivet: 19 juni 2017, 21:01:25 »
Tack för alla fina reportage som vi får ta del av FEA. Gillar särskilt dina gamla reportage från 80-talet :-)

En fråga angående detta reportage...var Birka så långt nere som nere i Oxelösund? Du skrev nämligen att Gustav Dahlén fyren låg utanför Oxelösund.
Nu råkar jag komma från den "metropolen" och har inte hört talas om att det ska finnas en fyr vid det namnet :-)

Men det kanske är jag som borde bättre på mina blygsamma fyrkunskaper;-)

Tack själv för berömmet!

Jag tog lägesbeskrivningen från Wikipedia, som ju alltid har rätt ;)

Gustaf Dalén är en svensk fyr cirka 12 kilometer utanför Oxelösund

(C) Eniro Sjökort

Det här var några vyer jag inte sett förrut!

Urtjusigt! Tack så mycket!  :)

Tack kryzzarn!
« Senast ändrad: 19 juni 2017, 21:06:35 av FEA »
*
« Svar #6 skrivet: 19 juni 2017, 22:04:44 »
Jag hoppas jag har fått till korrekta uppgifter, i annat fall får en moderator ändra texten. Inga 'alternativa fakta' får förekomma i mina texter :)
*
« Svar #7 skrivet: 20 juni 2017, 18:53:35 »
Det fanns för övrigt mer att titta på, som till exempel lotsbåtar.

Öja har ju en lotsstation vid Västerhamn.

Lotsbåtarna 111 SE och 358 SE ligger i den lilla hamnen. Lotsbåt 749 SE är ute på ännu ett uppdrag efter Birka (eller möjligen hämta lotsen från Birka innan Kanholmsfjärden)

I Österhamn ligger Stångskär och väntar på att ta mig tillbaka till fastlandet.

Knappa två timmar är lagom för att fota ett visst fartyg så denna gång blev vistelsen kort.

Jag måste tillbaka till Öja, det fanns ju hur mycket som helst att upptäcka :)
« Senast ändrad: 20 juni 2017, 18:57:56 av FEA »
« Svar #8 skrivet: 21 juni 2017, 04:38:15 »
Uj uj...det blir nog en kopia på det där från min sida nästa vecka, minus Birka då  ;) Eller ska man ta nord/syd gående linjen? Reser utan min bättre höft, ehh...hälft till Stockholm nästa vecka och hoppas få låna med hennes kamera (nåja, lite min är den väl också, ibland  :D)

Tack för som vanligt trevliga bilder.
YNWA!
*
« Svar #9 skrivet: 21 juni 2017, 05:09:41 »
Uj uj...det blir nog en kopia på det där från min sida nästa vecka, minus Birka då  ;) Eller ska man ta nord/syd gående linjen? Reser utan min bättre höft, ehh...hälft till Stockholm nästa vecka och hoppas få låna med hennes kamera (nåja, lite min är den väl också, ibland  :D)

Tack McStone! Japp jag kan verkligen rekommendera ett besök. Stanna gärna längre än jag gjorde, för som sagt så finns det en hel del att utforska.
« Svar #10 skrivet: 21 juni 2017, 05:59:36 »

Tack McStone! Japp jag kan verkligen rekommendera ett besök. Stanna gärna längre än jag gjorde, för som sagt så finns det en hel del att utforska.

Ja efter ditt reportage här så ser en vistelse på några dagar på Öja trevligare ut än en simpel kryssning med den vita båten som har fartränder. Har fyra dagar på mig  :D

Hur funkar det att ta med sig barnvagn på båtarna ut tror du? Nämnda sattyget ska väl bara med som packåsna och skall icke användas på plats eftersom sonen redan hatar den och för det mesta kan gå (när man går dit han behagar  :D). Men den måste med iaf då han bara är tre år.
YNWA!
*
« Svar #11 skrivet: 21 juni 2017, 11:16:32 »
Ja efter ditt reportage här så ser en vistelse på några dagar på Öja trevligare ut än en simpel kryssning med den vita båten som har fartränder. Har fyra dagar på mig  :D

Hur funkar det att ta med sig barnvagn på båtarna ut tror du? Nämnda sattyget ska väl bara med som packåsna och skall icke användas på plats eftersom sonen redan hatar den och för det mesta kan gå (när man går dit han behagar  :D). Men den måste med iaf då han bara är tre år.

På båten som jag reste med, Stångskär, är det inga problem alls med barnvagn. Jag tror de även kör med båten Bamse vissa turer (?) och eftersom de kör för Waxholmsbolaget ska väl barnvagnar funka på båda.

I annat fall kommer Kim att berätta hur det ligger till :)

Landsortstrafikens båt Bamse vid Ankarudden.
« Svar #12 skrivet: 21 juni 2017, 11:24:59 »
Bamse går endast när det är is eller när Stångskär är på varv. Stångskär har en trappa ner till salongen, men det kan nog hända att barnvagnen placeras på fördäck. Och ja Öja är en av mina favoritöar, väldigt vacker, framför allt den södra delen. Om det blåser riktigt hårt kan man hamna upp i norrhamn och då är det en bit ner till själva byn. De kör minibussar då, men det kan eventuellt vara svårt att få med en barnvagn då. Å andra sidan vill man inte vara där när det är så blåsigt, tro mig. ;)
« Senast ändrad: 21 juni 2017, 11:26:49 av Kim Viktor »
*
« Svar #13 skrivet: 24 juni 2017, 16:26:26 »

I annat fall kommer Kim att berätta hur det ligger till :)

Tack Kim!  ;D