Riga kryss med M/S Romantika i Svit
« skrivet: 06 maj 2017, 01:18:37 »
Lite bilder från Riga kryss med M/S Romantika avresa 19/4 åter Stockholm 21/4.
Åkte i Captain svit 9718 på 9 våningen styrbords sida i fören alldeles under kommandobryggan. Sviten är på två rum och toalett fördelat på 30 m2.
Allmänt rent och snyggt men p.g.a. dålig ventilation så kylde inte kyl/baren bra förrän jag lämnade den yttre dörren till den öppen.
Toaletten med dusch är ungefär samma storlek som på Tallink Siljas lux hytter. Så den är ingen överdåd av storlek men ändå helt ok om man inte jämför med sto-hel eller sto-tuk linjerna.
Däremot var utsikten för över superb med tanke på att man slipper trängas med andra om utsikten och samtidigt sitta ner och beundra skärgård eller Rigas omlopp med lite frukt och bubbel i en skön morgonrock 😉.
Spat var helt ok men jag måste säga att M/S  Birkas är bättre i vissa avseenden med t.ex sin utsikt över vattnet från Bastun och sina dubbla bubbel pooler var av än är utomhus. Det skulle ha suttit fint på Romantika. 😉 Lite tråkigt att man fick från sviterna på vån 9 gå utomhus för att komma till spat alternativt ta hissen ned en våning för att gå igenom halva båten och åka upp en våning igen för att komma till spat. Skulle gärna sätt en ingång till spat förifrån. Här något svagt minne att det var så när hon gick på sto-tal linjen.
En notering gällande shopping är att det ändå som egentligen hade attraktiva priser var öl. Starksprit bör man köpa o Riga. Det finns en shop i terminalen i Riga efter trappan till höger före man går igenom grindarna till båten. Där kostar t.ex whisky ca 12-18 € istället för på båten ca 20-25 €. Om man aldrig har varit i Riga tidigare så rekommenderar jag Tallinks guidade tur för ca 158 sek. Då får man se det vanligaste samt får lite tips på vad man kan titta på efter turens slut. Turen tar ca 1,5 timma och ger gott om tid för att själv upptäcka staden efteråt. Rekommenderar sedan när man går tillbaka till båten att gå i parken längs flodgrenen inne i själva staden förbi frihets momentet. Följer man parken och flodgrenen så kommer man ned direkt till Tallink terminalen.
Spat öppnar åter ca 15:30 och fartyget avgår 17:30 (båda Riga tid). Så om man är lite trött av att gå hem från centrum (ca 15 min) så kan jag rekommendera lite bastu och bubbelpool.

Sedan på morgonen tillbaka är det skönt att sitta i sviten och titta på infarten i Sandhamn leden.
En nackdel med den nya terminalen i Värtan är att om man tycker om öl som jag så är det väldigt långt att rulla vagnen med den i de långa gångarna.
Allmänt tyckte jag att det var rent och städat över allt. Med lite flört med personalen fick jag nästan hela tiden bra service. Det strulade däremot lite med de förbetalda middagarna och frukostarna eftersom lyxfrukost ingick i sviten. Detta eftersom sto terminalen av någon anledning en middag försvunnit. Men med att de kopplade mig ihop med restaurang chefen  (purser) så fixade han till det. Eftersom jag redan själv betalt första middagen så fixade han  en ytterligare flaska bubbel (cava) och ett antal drink biljetter för 7€ styck samt fri helkroppsmassage som plåster på såren. Middags värdet var ca 317 sek och bara massagen var enligt prislistan på 48€ spå med allt det andra så var jag mer än nöjd med lösningen och kompensationen för att det blev lite rörigt. 😉
Så över huvud taget så är jag nöjd med resan även om det strulade lite. Trots allt med den de rabatter de nu hade efter påsk så kostade kryss i Svit buss t.o.rt samt guidad tur i Riga samt måltidspaket ca 3660 sek för mig ensam. Bara sviten hade kostat 2600 sek om jag minns rätt. Då inkl. lyxfrukost i sviten eller i grill restaurangen inkl. bubbel. Sedan i sviten frukt korg för två personer samt två 33cl öl en 75cl bubbel samt två halv liter mineral vatten och 4 33cl läsk Cola.
En 160 cm dubbel bädd samt en bäddsoffa ca 90 cm uppskattat.

« Senast ändrad: 07 maj 2017, 18:48:38 av Kim Viktor »
*
SV: Riga kryss med M/S Romantika i Svit
« Svar #1 skrivet: 06 maj 2017, 16:48:36 »
Tack för det allra första resereportaget på nya Landgången :)

Tråkigt nog kan jag inte njuta av dina bilder eftersom sidan du länkar till är låst om man inte har en inloggning.
Mina bilder hos Flickr Var vänlig använd inte mina bilder utan mitt tillstånd - tack snälla!
*
« Svar #2 skrivet: 07 maj 2017, 20:32:45 »
Du lyckades fixa bilder ser jag - trevligt :)
Mina bilder hos Flickr Var vänlig använd inte mina bilder utan mitt tillstånd - tack snälla!
« Svar #3 skrivet: 08 maj 2017, 02:53:18 »
Jag hoppas att bilderna nu syns och att hela rapporten kommit med Kim Viktors hjälp!  ;)
Tack Kim!
Erkänner att jag inte är en fotograf och att alla bilderna är tagna i denna del med mobilen. ;)
Lite suddig mot slutet med frukosten på hemresan men det var nog att jag ätit för mycket dess förrinna. :D
Ändå med försa gången i en svit och servering i hytten ville jag ju inte missa något så tog det mesta av det jag tycker om at äta. ;)
« Senast ändrad: 08 maj 2017, 02:58:24 av Per Söderlund »
« Svar #4 skrivet: 10 maj 2017, 20:46:20 »
Tack för ett fint reportage :)
« Svar #5 skrivet: 11 maj 2017, 10:12:00 »
tackar för det. åkte själv i en svit på romantika för några år sedna dock till tallin. även om sviterna på henne är lite mindre tycker jag dom verkar ganska hemtrevliga i alla fall /TT
Resor 2018:
Vicktoria till tallinn ToR
Dygns kryssning med Galaxy.
Dagstur med Rosella.
Rhapsody of the seas i medelhavet
Silja Symphony
Baltic Queen
Kommande2018:

Kommande 2019:
Oasis of the seas
« Svar #6 skrivet: 15 maj 2017, 11:24:56 »
Tack FEA, Tony och Fagerholm. Skall se jag har nog lite fler bilder också. Dessa var från mobilen. Men hade även en kompakt kamera med några ytterligare bilder. Bland annat på spat. ;)