*
Med Birka till Bornholm, Lubeck och Visby
« skrivet: 12 juni 2017, 00:13:57 »
Den som bara vill se bilder kan sluta läsa här.

Hur som helst så varade resan från söndag till torsdag, dvs fyra nätter. Lubeck var väl kanske inte rätt benämning, då hamnen, inte helt oväntat var Travemunde. Dock stod rederiet till tjänst med shuttlebuss till Lubeck. Vilket man för övrigt även gjorde i Rönne på Bornholm.

Prisvärt? Tja, kanske, om man tar en hyggligt billig hytt. Vilket vi inte gjorde. Vi tog en sk lyxhytt, vilket inkl "lyxfrukost" och middag kostade oss 18.700 kr. för två personer. Hytten var väl OK, bortsett från en trasslande gardin som var svår att både få upp och ned samt ett toa- och duschrum, som inte luktade helt fräscht. Frukost (utmärkt) och middag (där valmöjligheter dock saknades) var till belåtenhet och likaså personal och service.

Wi-fi fungerade dåligt generellt. I Tyskland inte alls.

Vi har tidigare två gånger rest med Birkas fyrkryssningar och förra året även upp till Härnösand och Luleå, så vi var fullt medvetna om att det inte går att jämföra Birka med ett kryssningsfartyg.

Men trots allt var nog priset vi betalade väl högt i jämförelse med tex en sjudagarskryssning med Costa i Östersjön från Stockholm till Stockholm där man kan få en balkonghytt och ett hyggligt vin- och spritpaket för samma, om inte ännu mindre peng. Och då ingår även lunch, där i likhet med middagen, man har flera rätter att välja på.

Initiativet till att skapa sådana här minikryssningar bör dock hedras och vad jag förstår har man åtskilliga nya friska idéer inför kommande år.





*
SV: Med Birka till Bornholm, Lubeck och Visby
« Svar #1 skrivet: 12 juni 2017, 08:48:15 »
Kan tilläggas att vistelsen i Visby och Rönne begränsades till en eftermiddag. OK för oss men kanske inte för alla.
SV: Med Birka till Bornholm, Lubeck och Visby
« Svar #2 skrivet: 12 juni 2017, 10:36:05 »
Ja Birka verkar ligga rätt högt med priserna på sina "längre" kryssningar. Hur var beläggningen ombord? Tråkigt också att man inte har bättre valmöjligheter när det gäller maten även om den säkert var bra.
Så det luktar illa även i dom lyxigare hytterna? Ja, det måste vara något som inte riktigt är som det ska. Så pass ny som hon ändå är, och så luktar det illa både i badrum men även korridorena ibland.

//R
*
SV: Med Birka till Bornholm, Lubeck och Visby
« Svar #3 skrivet: 12 juni 2017, 11:34:26 »
Bra beläggning om än inte lika hög som kryssningen förra året till Härnösand och Luleå. Kändes dessutom som medelåldern var högre.
SV: Med Birka till Bornholm, Lubeck och Visby
« Svar #4 skrivet: 12 juni 2017, 14:30:30 »
Men det är kanske svårt att hålla låga priser när man kör på svenska avtal... ?

//R
*
SV: Med Birka till Bornholm, Lubeck och Visby
« Svar #5 skrivet: 12 juni 2017, 19:44:45 »
Visst är det så.
SV: Med Birka till Bornholm, Lubeck och Visby
« Svar #6 skrivet: 26 juni 2017, 18:49:00 »
Kan tilläggas att vistelsen i Visby och Rönne begränsades till en eftermiddag. OK för oss men kanske inte för alla.
Detta stod väl i kryssningsprogrammet så det kom väl inte som en överraskning.../Ulf
*
SV: Med Birka till Bornholm, Lubeck och Visby
« Svar #7 skrivet: 26 juni 2017, 20:27:16 »
Visst, men det kanske minskar resans attraktionskraft.

Visby är dessutom notoriskt opålitligt vad gäller vädret. Just den här resan blev vi två timmar försenad pga av att vädret inte tillät kajanlöp. Det kompenserades förvisso genom att avgången senarelades.

Värre är det när vanliga kryssningsfartyg legat på redden och tendrat passagerare i land och därefter inte kunnat ta ombord dessa pga försämrat väder. Hände HAL:s Noordam 2003 då åtskilliga pax fick tillbringa en oplanerad natt i stan innan vädret förbättrades.

Men nu byggs det en ny kaj för kryssningsfartyg. Klar nästa år.
SV: Med Birka till Bornholm, Lubeck och Visby
« Svar #8 skrivet: 26 juni 2017, 22:42:21 »
Visst, men det kanske minskar resans attraktionskraft.

Visby är dessutom notoriskt opålitligt vad gäller vädret. Just den här resan blev vi två timmar försenad pga av att vädret inte tillät kajanlöp. Det kompenserades förvisso genom att avgången senarelades.

Värre är det när vanliga kryssningsfartyg legat på redden och tendrat passagerare i land och därefter inte kunnat ta ombord dessa pga försämrat väder. Hände HAL:s Noordam 2003 då åtskilliga pax fick tillbringa en oplanerad natt i stan innan vädret förbättrades.

Men nu byggs det en ny kaj för kryssningsfartyg. Klar nästa år.

Det du berättar om att passagerarna blivit kvar har som sagt hänt men händelsen med Noordam inträffade för 14 år sedan, inte direkt något som händer ofta alltså :-)

Det ska vara rejält dåligt väder för att man inte ska kunna angöra Visby hamn med ett fartyg som har modern utrustning, bogpropellrar och kraftigt maskineri, det aktuella Birkaanlöpet försenades väl p.ga ett sjukdomsfall som först skulle avvecklas innan man gick till kaj och inte för vädret. (Jag råkade vara där :-) )

Varken Birka eller den ännu större Silja Europa har några som helst problem med Visby, däremot har de gamla Aidafartygen problem att komma till kaj även vid mkt måttlig sjö, det ska i princip vara kav lugnt numera för att inte tendring ska tillämpas.
*
SV: Med Birka till Bornholm, Lubeck och Visby
« Svar #9 skrivet: 26 juni 2017, 23:37:04 »
Vinden var åtminstone det befälhavaren åtskilliga gånger upplyste passagerarna om. Det borde Du väl ha hört om Du var med ombord?

Jag följde vindhastigheten under den tid vi låg utanför hamnen i Visby och i början blåste det upp till runt 25 m/sek i byarna.
« Senast ändrad: 26 juni 2017, 23:52:21 av Lars H »
*
SV: Med Birka till Bornholm, Lubeck och Visby
« Svar #10 skrivet: 26 juni 2017, 23:45:45 »
Den nya kryssningskajen som blir färdig nästa år sägs för övrigt gå att användas upp till en medelvind på 14 meter per sekund.
SV: Med Birka till Bornholm, Lubeck och Visby
« Svar #11 skrivet: 28 juni 2017, 12:14:49 »
Både vid resorna jag har gjort med Birka till Bornholm(förra året)och Gdynia(med Birka Princess)lade vi till inne i inre hamnen men det kanske har ändrats...
Dom korta tiderna vid Visby och Rönne hade säkert med att kryssningstiden till Tyskland/Danmark är ju längre,men detta torde Birka att tänka på
när dom ser i undersökningarna vad resenärerna var mest nöjda/missnöjda med och att dom kanske funderar på ändringar i uppläggen...
Det är i alla hänseenden hedrande av Birka att dom tar initiativ till sådana här långseglingar som uppenbart attraherar målgrupper./Ulf
SV: Med Birka till Bornholm, Lubeck och Visby
« Svar #12 skrivet: 28 juni 2017, 18:46:09 »
Vinden var åtminstone det befälhavaren åtskilliga gånger upplyste passagerarna om. Det borde Du väl ha hört om Du var med ombord?

Jag följde vindhastigheten under den tid vi låg utanför hamnen i Visby och i början blåste det upp till runt 25 m/sek i byarna.

Jag var på kajen i ett arbetsrelaterat ärende.
SV: Med Birka till Bornholm, Lubeck och Visby
« Svar #13 skrivet: 28 juni 2017, 18:49:41 »
Både vid resorna jag har gjort med Birka till Bornholm(förra året)och Gdynia(med Birka Princess)lade vi till inne i inre hamnen men det kanske har ändrats...
Dom korta tiderna vid Visby och Rönne hade säkert med att kryssningstiden till Tyskland/Danmark är ju längre,men detta torde Birka att tänka på
när dom ser i undersökningarna vad resenärerna var mest nöjda/missnöjda med och att dom kanske funderar på ändringar i uppläggen...
Det är i alla hänseenden hedrande av Birka att dom tar initiativ till sådana här långseglingar som uppenbart attraherar målgrupper./Ulf

Hon lägger i normalfallet till i färjeläge 4 (Holmens västra sida) men i undantagsfall har hon legat i färjeläge 7 (läget längst söderut- Kryssningsläget)

Det är tveksamt om Birka kommer att använda de nya kajplatserna då hon har möjlighet att fortsätta lägga till närmare stan.