Varldens basta kryssningsfartyg
« skrivet: 20 februari 2018, 00:44:44 »
Tidningen Cruise Critics lasare har utsett varldens basta kryssningsfartyg i olika kategorier och storlekar.
Basta overall fartyg blev tydligen Celebrity Equinox.

https://www.cruisecritic.com/memberreviews/cruiserschoice_index.cfm
*
SV: Varldens basta kryssningsfartyg
« Svar #1 skrivet: 20 februari 2018, 11:49:30 »
Ja, nu finns det många såna här listor. Främst amerikanska resetidningar brukar frossa i läsarnas omröstningar för världens bästa kryssningsfartyg, resmål, hotell, flygbolag mm. Cruise Critics baserar sin på sina medlemmars recentioner. Inte helt oväntat blir det alltid översvallande betyg för större fartyg som företrädesvis vänder sig till den amerikanska marknaden, där händelsevis de flesta medlemmar bor, även om det inte heller saknas britter.

Douglas Ward har i åratal, via sin Berlitz "Cruising & Cruise Ship" försökt sig på samma sak. I 2018 år upplaga, den 33:e i ordningen, har han via sitt ratingsystem klassificerat över 300 kryssningsfartyg.

Någon evig sanning är det förstås inte tal om, men det ger ändå utifrån hans uppställda kriterier samt oavsett storlek, en hyggligt rättvisande bild.

I årets upplaga (likt förra årets) har enbart sju fartyg ansetts vara värdiga fem stjärnor eller mer. Går vi bara tillbaka några få år pendlade antalet mellan femton och tjugo (2013). Numera återfinns tex inga större fartyg på den listan. Största fartyget fn är Europa 2 med 500 pax.

Här är den listan:
Hapag-Lloyd : Europa 2, Europa, Hanseatic.
Seadream Yacht Club : Seadream I, Seadream II.
Sea Cloud Cruises : Sea Cloud, Sea Cloud II.
« Senast ändrad: 20 februari 2018, 11:52:58 av Lars H »
*
« Svar #2 skrivet: 20 februari 2018, 12:13:48 »
För övrigt brukar jag vissa perioder överösas av uppmaningar från rederier jag rest med om att delta och rösta på just deras rederi i den här typen omröstningar.

Har jag aldrig gjort, men jag har märkt hur vissa, särskilt i lyxsegment, lägger stor vikt vid sånt här och naturligtvis utnyttjar berömet till bristningsgränsen, om man blir bäst i någon kategori. Halkar man något år ned ett snäpp är man dock inte lika ivrig. Av förståliga skäl.
« Svar #3 skrivet: 20 februari 2018, 14:15:00 »
Smaken är ju som baken olika, personligen trivs jag bäst på fartyg där man inte behöver spöka ut sig varje kväll efter olika teman.
*
« Svar #4 skrivet: 20 februari 2018, 14:58:20 »
Smaken är ju som baken olika, personligen trivs jag bäst på fartyg där man inte behöver spöka ut sig varje kväll efter olika teman.

Ja, det kan jag hålla med om, men var behöver man ”spöka ut sig varje kväll efter olika teman” ?
« Svar #5 skrivet: 20 februari 2018, 15:04:40 »

Ja, det kan jag hålla med om, men var behöver man ”spöka ut sig varje kväll efter olika teman” ?

När jag reste med Oriana bla hade vi olika teman för varje kväll slips, fluga, hawaii, black and white mm
*
« Svar #6 skrivet: 20 februari 2018, 18:14:55 »
Nja, nu vet jag inte om du menar klädkod. Men i så fall kan jag erindra om att av de sju fartyg, som jag Ward klassar som bäst, är det bara ETT, som tillämpar ”formal”.

Inga rederier kräver tex smoking. Men många svenskar, som efter att hålla tal, är mest rädd för att klä sig fel, är ständigt upptagna av frågan om klädsel i kryssningsfartyg. Vet inte hur många svenskar jag försökt lungna med att klädkoder numera inte är några som helst problem.
« Svar #7 skrivet: 20 februari 2018, 18:21:11 »
Nja, nu vet jag inte om du menar klädkod. Men i så fall kan jag erindra om att av de sju fartyg, som jag Ward klassar som bäst, är det bara ETT, som tillämpar ”formal”.

Inga rederier kräver tex smoking. Men många svenskar, som efter att hålla tal, är mest rädd för att klä sig fel, är ständigt upptagna av frågan om klädsel i kryssningsfartyg. Vet inte hur många svenskar jag försökt lungna med att klädkoder numera inte är några som helst problem.

Ja precis klädkod. Kör gärna ett par snygga jeans eller chinos och skjorta när man käkar fluga slipper jag helst.
« Senast ändrad: 20 februari 2018, 18:28:27 av Mr Cool »
« Svar #8 skrivet: 21 februari 2018, 01:25:35 »
Ja, nu finns det många såna här listor. Främst amerikanska resetidningar brukar frossa i läsarnas omröstningar för världens bästa kryssningsfartyg, resmål, hotell, flygbolag mm. Cruise Critics baserar sin på sina medlemmars recentioner. Inte helt oväntat blir det alltid översvallande betyg för större fartyg som företrädesvis vänder sig till den amerikanska marknaden, där händelsevis de flesta medlemmar bor, även om det inte heller saknas britter.

Jo visst ar det sa. Manga listor finns det och varje land med sjalvaktning har ju sina egna resegalor med prisutdelningar.
Dock tror jag att listor dar manga medlemmar och helst med manga olika nationaliteter ar betydligt battre skickade att utse bra kryssningsfartyg eller hotell eller vad det mande vara. Jag litar helt enkelt mera pa det an vad en enskild person eller en enskild folkgrupp kommit fram till.
Att nagon enskild skall utse basta fartyget ar ungefar lika dumt som att vinnaren i Amerikanska super bowl kallar sig for Varldsmastare trots att dom spelar i NFL-National Football League.
« Svar #9 skrivet: 21 februari 2018, 10:19:21 »
Tycker att man ibland på Cruise Critic är väldigt antingen eller när man sätter betyg. Vissa kan ge en kryssning endast 1 stjärna och har KATASTROF som rubrik, sen när man läser så var det typ bara att deras servitör inte var någon höjdare och att poolen kanske var någon grad för varm...
Kul ändå att ett fartyg man åkt med kom på första plats. :)

Sen får ju ofta äldre fartyg i regel sämre betyg än nyare trots att kryssningen är perfekt i övrigt.

//R
*
« Svar #10 skrivet: 21 februari 2018, 13:28:45 »
Inte ovanligt att medlemmar bedömer hela rederier som katastrofer med anledning av att man serverar Pepsi istället för Coca-Cola. Bara för att ta något enstaka exempel. För det finns värre.
*
« Svar #11 skrivet: 03 mars 2018, 14:28:05 »
Allt fler rederier, inom alla segment, överger tidigare, för många lite plågsamt strikta klädkoder. Då jag i vår skall resa med Hapag-Lloyds Europa 2, har jag klämt mig igenom diverse recensioner från passagerarna. Dessutom var jag i somras ombord när fartyget var i Stockholm så jag har fått en rätt hygglig bild av stilen ombord.

Klädkoden är casual, om man nu skall säga att det finns någon alls. Men det betyder inte att folk har på sig vad som helst!

Så här skriver Carolyn Spencer Brown, som är redaktör hos Cruise Critic om passagerarnas klädsel efter en resa.

”There's no dress code, but passengers are usually smartly attired. Think upscale resort casual for daytime -- and we mean outfits that cost thousands of dollars, from names such as Bogner and Escada. (Ralph Lauren sportswear is considered low-end here, and the ship's boutique stopped carrying it.) There are no formal nights or captain's dinners. Evenings bring out expensive slacks and knee-length dresses for women, and sports jackets for men. The occasional cocktail dress is OK, but tuxedos or gowns are out of place on Europa 2. You can leave the ties and sequins at home.”

Så vissa tar uppenbarligen casual till en något högre nivå!
« Svar #12 skrivet: 03 mars 2018, 15:32:27 »
Allt fler rederier, inom alla segment, överger tidigare, för många lite plågsamt strikta klädkoder. Då jag i vår skall resa med Hapag-Lloyds Europa 2, har jag klämt mig igenom diverse recensioner från passagerarna. Dessutom var jag i somras ombord när fartyget var i Stockholm så jag har fått en rätt hygglig bild av stilen ombord.

Klädkoden är casual, om man nu skall säga att det finns någon alls. Men det betyder inte att folk har på sig vad som helst!

Så här skriver Carolyn Spencer Brown, som är redaktör hos Cruise Critic om passagerarnas klädsel efter en resa.

”There's no dress code, but passengers are usually smartly attired. Think upscale resort casual for daytime -- and we mean outfits that cost thousands of dollars, from names such as Bogner and Escada. (Ralph Lauren sportswear is considered low-end here, and the ship's boutique stopped carrying it.) There are no formal nights or captain's dinners. Evenings bring out expensive slacks and knee-length dresses for women, and sports jackets for men. The occasional cocktail dress is OK, but tuxedos or gowns are out of place on Europa 2. You can leave the ties and sequins at home.”

Så vissa tar uppenbarligen casual till en något högre nivå!

Oj Bogner and Escada var ju inga billiga märken när dom dessutom anser att Ralph Lauren är för billigt.