Flytta lastbilstrafiken från vägarna till vattnet
« skrivet: 09 juni 2017, 20:50:45 »
Miljöpartiet i Stockholm vill öka de lokala transporterna till sjöss och på så sätt minska lastbilstrafiken. Den politiska viljan verkar finnas, bara hoppas att det genomförs också.

http://www.stockholmdirekt.se/debatt/debatt-mp-flytta-lastbilstrafiken-fran-vagarna-till-vattnet/repqfi!mZQP5DrjkbHk4IYJv1qrIw/
SV: Flytta lastbilstrafiken från vägarna till vattnet
« Svar #1 skrivet: 09 juni 2017, 21:45:11 »
Tja inget nytt under solen. Det har ju funnits tankar om det här. En hel del transporter kan ersättas av vattenväg andra kanske inte. ECO bonusen har ju också nyligen redovisats och där hade ju svensk sjöfart några synpunkter att gå vidare med i ett fortsatt arbete.

http://www.sweship.se/nyhet/trafikanalys-har-slutredovisat-eco-bonus-for-sjofart/
Fredrik Ahlman
SV: Flytta lastbilstrafiken från vägarna till vattnet
« Svar #2 skrivet: 22 juni 2017, 08:57:31 »
Finns det ngt rederi som egentligen har visat intr för de inre vattenvägarna?
Jag såg en pushertug göra ngt skall vi säga försök i samma veva som M/S Sternö hade sitt debackel i edet.
Tar man sen i beräkning att GBG kommer strypa lite av framtida transporter med sin lågbro...
SV: Flytta lastbilstrafiken från vägarna till vattnet
« Svar #3 skrivet: 22 juni 2017, 19:52:43 »
Ahlmarks, Erik Thun och VT Group AB har gått samman i ett bolag man kallar för Avatar Logistics där man vill specialisera sig på inre vattenvägar. Det finns fler som har intresse för dessa inre vattenvägar.
Däremot så finns det vissa pusselbitar som behöver falla på plats. Man konkurrerar ju mot vägtransporter och måste då vara konkurrenskraftiga. ECO-bonusen är ett sådant styrmedel om man väljer att satsa på en sådan som kan stimulera över till vattenvägen. Problemet med bonussystemet i nuvarande tappning är bla att det begränsas i tre år vilket kan vara till besvär med varaktigheten. Vidare har vi farleds och Lotsavgifter i ett kommande nytt system som kan medföra extra kostnad. Sedan har vi regler kring inlandsfartygen som skulle kunna utgöra ett eget kapitel.

Den nya bron är verkligen inte optimal med sin höjd, men den är ju öppningsbar men det är klart att frekvensen öppningar kan spela in. Något River Sea fartyg kan kanske gå under utan öppning.

Ja det gjordes ett försök eller egentligen var det mer en visning av hur det kan komma att gå till med en pusher+barge kombination. (man har ju fraktat container på vanlig båt till och från) Det är av vikt för att visa upp för medier och andra hur det kan fungera i framtiden, det var just Avatar som höll i den demonstrationen.

Vattenvägen har en enorm potential att avlasta vägen, minskad trängsel, mindre olyckor, en insats för miljön mm. Järnvägen har slagit i taket och vägarna runt i kring är hårt belastade medan vattenvägen är fri. Men det behöver göras lite mer från politiskt håll innan man är framme.
Fredrik Ahlman