Helsingfors med Princess Anastasia och Gabriella.
« skrivet: 08 juni 2017, 14:28:16 »
Vi gör paus med Hong Kong reportaget nu, istället kommer här ett rykande färskt reportage från en resa denna vecka till Helsingfors.
Hade några dagar ledigt och funderade på vad jag skulle hitta på. Upptäckte av en slump, att man kunde åka till Helsingfors med Moby/SPL, bokade en hytt och sen hem med Vikings Gabriella som jag var nyfiken på efter renoveringen senast. Det blir mest Silja annars till Helsingfors när sambon är med...

495

Tisdag 6/6 och M/S Princess Anastasia är på väg in till Frihamnen, på kvällen är det dags för mig att åka med henne för första gången. Jag åkte henne heller aldrig som M/S Olympia, så det var dags nu.

401

Incheckningen tog lite tid då det är mycket som ska fyllas i vid resa till St Petersburg, för mig gick det dock väldigt fort att checka in och damen i luckan blev glad över en enkel kund! :) Passet fick jag visa trots resa inom EU, så det gäller att inte glömma det hemma.

402

Här har vi min B2 hytt i aktern på däck 5.

403[/url

Spartanskt och enkelt, tror inte man gjort något i dom här hytterna sedan hon var Olympia...

[url=https://flic.kr/p/UmQ2Jx]
404

Trapphuset utanför min korridor.

405

Det var skönt ute trots lite blåst!

406

Lite lyxig känsla med riktiga solstolar! :)

407

Men plaststolarna i original från Olympia fanns kvar. Stora öppna utedäck!

408

Baltic Queen på väg mot Tallin.

409

Gräsliga lådan som tidigare var någon Rabbit-Taverna, misstänker att den försvinner snart... Moby verkar inte köra vidare på "rabbit" temat och det såg ut som om man höll på att ta bort inredningen.

410

Så möter vi Galaxy.

411

Så går vi in en sväng, här har vi Legend Sport Bar and Karaoke som ligger i anslutning till stora dansbaren i aktern.

412

Fotbollstema...

413

Stora dansbaren i aktern som heter Columbus. Den blev renoverad av SPL när dom tog över henne.

414

Det som förvånade mig, var att man inte hade något band som spelade. Utan efter den tråkiga dansshowen klockan 22 så körde man typ Discomusik. Å andra sidan gick alla och la sig efter 22 så det blev helt dött ombord.

415

Den här hörnan gillar jag!

416

Arkaden och till vänster ligger italienska krogen Napoli Mia, där dom flesta verkade äta pizza... Man kunde även sitta ute i arkaden och äta.

417

Puben där kanintemat har försvunnit vilket vi tackar för!

418

Förutom den italienska, så ligger även huvudrestaurangen som heter New YorkCity här, så amerikansk var den inte dock. Åt där senare på kvällen och fick en helt ok fläskfilé av större modell! Mycket bra service, då arbetskraften troligen är billig så fanns det väldigt många som servade en. Dom flesta inom service var från Ryssland men hörde någon italienare också.

419

Främre trapphus och ingången till Bufférestaurangen.

421

Informationen till vänster.

423

Bake & Coffee som ligger på däck 6 mittemot Informationen, möblerna känns lite 80!

424

Insidan ser ut så här.

425

Informationsdäcket igen från andra hållet.

426

Aqua Spa som väl mest var en frisersalong.

427

Däck 8 och en av dom två hissarna är ur funktion. Här ligger även discot som fortfarande heter Night Funny Rabbit. Det var dock en helt ok discolokal, ingen stripshow längre utan bara vanligt färjedisco. Men som jag skrev tidigare, trots en hel del yngre ombord, verkade alla lagt sig 22! Kan säkert bero på att dom varit ombord i 2 nätter innan jag klev på...

428

Glasskulpturen som det skrevs väldigt mycket om när hon var ny.

Prisnivån ombord? 50cl öl kostade 4.50 euro, Heineken och Lapin Kulta var normala fatutbudet.
En GT kostade 6.75, men då var Schweppes Tonic 2.25 av priset. Gott dock med riktig Tonic... :)
Bästa priset? En 4:a Whiskey för 3 euro, det är svårt att slå!
Maten kostar som på övriga fartyg. Servicen bra, inte alls någon östkänsla utan alla log och var glada.
Italienska befäl och i driften, ryssar i service med några undantag.

Fortsättning följer snart...
SV: Helsingfors med Princess Anastasia och Gabriella.
« Svar #1 skrivet: 08 juni 2017, 15:24:11 »
429

Den udda hyttkorridoren i aktern.

430

Italienska krogen igen, stolarna har tidigare varit i A la Carte krogen såg jag på äldre bilder.

431

Mitt första möte med Megastar, vi hade ankomsttid klockan 11:30 och för mig blev det premiär med Västra hamnen.

432

Megastar sätter fart mot Tallin.

433

En mås och ett kryssningsfartyg, Navigator Of The Seas som inte besöker Stockholm. Men har för mig, att hon gjorde ett besök för ett antal år sedan?

434

Flygplats eller färjeterminal?

435

Navigator Of The Seas igen.

436

Så har vi vänt runt och backar in mot våran plats. Fd Wärstilävarvet i bakgrunden.

437

Ryska kvinnor tyckte det var jättekul att mata måsarna så deras män kunde ta bilder...

438

Här har det byggts några fartyg genom åren.

439

Det var extremt trångt när vi skulle backa in till kaj, och inte särskilt djupt heller...

440

Rejäla utedäck!

441

Orienteringstavla

442

Hyttkorridor

443

Den avancerade radioanläggningen i hytten.

444

Det var många som gick av i Helsingfors, framför allt tyska grupper, så det tog lite tid genom passkontrollen! EU kontrollen dessutom automatisk vilket några av dom äldre tyskarna hade svårt för...

Det var en trevlig liten tur med Princess Anastasia, men räcker ganska bra med en natt ombord, 4 nätter skulle till och med jag tycka blev jobbigt på henne. Hon är trots sin charm i behov av större renoveringar.
Publiken var ganska mixad, ryska par, ryska mammor med döttrar, tyska par, franska backpackers/studenter samt lite asiater.
Skulle tippa på att beläggningen var 70%.

445

Specialfartyg

446

Pub-båt med sand över hela durken.

447

Aida och Moby/SPL

448

Så har vi nästa färja att åka, M/S Gabriella.

449

Gabriella bunkrar, det kändes lite ovant att gå mot Vikingterminalen istället för Silja! Sist jag åkte Viking till/från Helsingfors, var på 90 talet...

Fortsättning följer...
*
« Svar #2 skrivet: 08 juni 2017, 16:09:40 »
Trevligt med bilder från 'Olympia' som jag rest med flera gånger, senast 1989. Mycket känns bekant :) Tack Robert!
Mina bilder hos Flickr Var vänlig använd inte mina bilder utan mitt tillstånd - tack snälla!
« Svar #3 skrivet: 08 juni 2017, 16:29:41 »
Jo man känner igen sig på Olympia fast jag aldrig åkt henne bara varit ombord men visst ja hon är ju syster till mariella :-) / TT
Resor 2018:
Vicktoria till tallinn ToR
Dygns kryssning med Galaxy.
Dagstur med Rosella.
Rhapsody of the seas i medelhavet
Silja Symphony
Baltic Queen
Kommande2018:

Kommande 2019:
Oasis of the seas
*

Penny

• 151
  • Kryssningar är livet!
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 08 juni 2017, 17:24:40 »
Tackar för dessa bilder! :) Kul att få se lite från Princess Anastasia. Ser fram emot bilder från Gabriella.
Kommande
Independence Of The Seas 2019

Mina resor 2018
Silja Symphony (Nyår 17/18)
S/S Blidösund
Rhapsody Of The Seas: 7 nätter i Medelhavet
M/S Birka (Skaldjurskryssning)
S/S Storskär *2
Amorella (Lyx A)
« Svar #5 skrivet: 08 juni 2017, 18:24:20 »
450

Terminalen var väldigt rymlig jämfört med Vikings i Sthlm.

451

Precis som hos konkurrenten, så var flera automater ur funktion. Jag ångrar att jag inte checkade in manuellt, nu fick jag en hytt längst fram i fören. Hade gärna haft en i aktern så man fått lite maskinljud att sova till...

452

Här har vi min lilla B2 hytt.

453 by Robert Brink, on Flickr

Nya Coffee & Joy på däck 7.

454

455

456

Så går vi upp en trappa till däck 6 där man helt gjort om arkaden, här har vi Grill som ersätter Ellas med burgare (Såg fina ut), och några kötträtter samt en fisk.

457

Öppet kök är trenden på Gabriella.

458

Grill från andra hållet, till vänster ingången till Food Garden som inte är renoverad ännu.

459

Ännu en bild på Grill, jag åt här lite senare, en oxfilé som var ok men inget att skriva hem om...

460

461

Bistroteket med inriktning på fisk och skaldjur.

462

Wine Bar

463

Bistroteket från andra hållet.

464

Trendiga No Name där man kan äta avsmakningsmenyer.

465

Arkaden ser som sagt inte ut som förr... Bakom jalusierna är dom öppna tillagningsköken. Jag tycker denna ombyggnad blev riktigt lyckad! Och den här gången gjorde man inget halvt jobb, utan verkligen gjorde om allt så det matchar stilmässigt.

466

Även trapphuset hade fått ny design för att bättre matcha det övriga! :)

467

Så går vi in i Club Mar, även denna ombyggnad är riktigt lyckad, man har även byggt en trappa upp till puben.

468

Club Mar

469

Var väl en bardisk tidigare där nu ljudteknikerrummet är?

470

Viking får beröm av mig, för att man hade en finsk dansgrupp från en dansskola i Helsingfors! Kul att man satsar på lokala dansare! :) Orkestern var dock lika mycket fejk som på övriga Östersjöfärjor! Roligast var när ljudkillen startade en ABBA låt innan bandet var redo! :D :D :D

471

Nya Upstairs Pub som senast var Café på Gabriella och ursprungligen Disco. Här spelade en trubadur alldeles för länge, han höll på ända till 01.00 lokal tid innan DJ:n började spela. Var några som ville dansa och han borde kanske slutat spela vid 23 istället.
Lyckat med en trappa direkt mellan pub och dansbaren. Här är det även Disco fram till 03:30.

472

473

Ut på däck och snart dags för avgång. M/S Deutschland på väg ut.

474

HSC Express ankommer från Tallin.

475

Och lägger till, som vi kunnat läsa i en annan tråd, så har hon blivit succé.

476

Klassikern Serenade på väg...

477

Stora däcksytor.

478

Favoritstället, bra utsikt och skönt ljud från Pielstick dieslarna.

479

FEA:s nya kompis Clio sticker iväg. ;)

480

Pariserhjul och en häftig badanläggning mitt i City.

481

Så är vi på väg och passerar Express med artistnamnet FSTR.

482

Hejdå Helsingfors.

483

Bryggvinge

484
Den hemska tråkiga gången som tidigare på Gabriella har varit Café innan man byggde ut Tax Free. Hoppas man kan göra något roligare av denna miljö snart?

486

Till skillnad mot Isabelle och Amorella, får man stå ute i fören på Gabriella.

487

Bergholmen, här kunde militärbåtar ligga tidigare, lite nyfiken på bergrummen är man!

488

Celebrity Silhouette, Serenade och AIDAmar.

489

Passerade vår lägenhet...

490

Nog för att vädret var lite tråkigt, men jag var nästan helt själv ute på däck vid ankomst Stockholm det kändes lite ovanligt. Här har vi Crown Princess.

491

Beckholmen och Stockholms Reparationsvarv.

492

Strömma Kanalbolagets Eskil som ersätter Cinderella II på väg ut.

493

Crown Princess

494

Snabbt och snyggt lägger vi till och tackar M/S Gabriella för resan.
Jag är lite svag för Splitfärjorna, och Gabriella gjorde mig inte besviken. Tyvärr blir det mest Silja till Helsingfors, får hoppas Gabriella snart går in och gästspelar på Åbo igen när Grace/Amorella ska på varv. :)

//R
« Svar #6 skrivet: 08 juni 2017, 18:50:22 »
Det har hänt mycket på Gabriella sedan jag åkte med henne senast för snart 9 årsedan på en julkryssning till åbo /TT
Resor 2018:
Vicktoria till tallinn ToR
Dygns kryssning med Galaxy.
Dagstur med Rosella.
Rhapsody of the seas i medelhavet
Silja Symphony
Baltic Queen
Kommande2018:

Kommande 2019:
Oasis of the seas
*
« Svar #7 skrivet: 08 juni 2017, 18:51:14 »
Det ser ju bra ut ombord på Gabriella, tack för dessa interiörbilder! Clio  :-* Synd att jag inte visste att du var ombord, då hade jag stått kvar en stund efter att ha fotat Crown Princess från Danviksberget :)
Mina bilder hos Flickr Var vänlig använd inte mina bilder utan mitt tillstånd - tack snälla!
*

Penny

• 151
  • Kryssningar är livet!
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 08 juni 2017, 19:28:28 »
Fortsatt trevliga bilder! Ser mycket bättre ut i trapphuset när det inte är heltäckningsmatta, precis som på Crown Seaways. B2 hytterna är riktigt trånga för 2 personer, men fungerar ok till reguljära resor.
Kommande
Independence Of The Seas 2019

Mina resor 2018
Silja Symphony (Nyår 17/18)
S/S Blidösund
Rhapsody Of The Seas: 7 nätter i Medelhavet
M/S Birka (Skaldjurskryssning)
S/S Storskär *2
Amorella (Lyx A)
« Svar #9 skrivet: 08 juni 2017, 21:11:36 »
Trevligt reportage - så att SPL/Mobys rutt är alltså Petersburg-Tallinn-Stockholm-Helsingfors-Petersburg? Intressant - din bild av beläggningen ombord 70% ger ett lite halvtomt intryck men säsongen har ju inte börjat ännu på riktigt. Blir inte heller klok på paxen - tyskar, ryssar, asiater - vilken blandning! Men mest ryssar antar jag? Inga svenskar ombord?

Däremot - att det inte finns ett liveband ombord är ju märkligt. Showen och sedan förinspelad musik? Fanns det någon kryssningsvärd ombord eller hur fungerade det?

*

Mattsana

« Svar #10 skrivet: 08 juni 2017, 21:14:34 »
Undrar verkligen varför NV inte gör ett Stockholmsbesök. För stor är hon ju knappast så det kan vi ju stryka. Helt uppbokat överallt i Stockholms hamnar?
*
« Svar #11 skrivet: 08 juni 2017, 21:39:36 »
Undrar verkligen varför NV inte gör ett Stockholmsbesök. För stor är hon ju knappast så det kan vi ju stryka. Helt uppbokat överallt i Stockholms hamnar?

Helt uppbokat är det då inte. Det finns nästan hur mycket plats kvar som helst. Välkommen :)
« Svar #12 skrivet: 09 juni 2017, 09:40:43 »
Jättebra bilder! Tack så mycket!  :)
Mina bilder hos Flickr: https://www.flickr.com/photos/90555815@N06/

.... .-     . -.     -... .-. .-     -.. .- --. //Kryzzarn
« Svar #13 skrivet: 09 juni 2017, 09:58:56 »
Trevligt reportage - så att SPL/Mobys rutt är alltså Petersburg-Tallinn-Stockholm-Helsingfors-Petersburg? Intressant - din bild av beläggningen ombord 70% ger ett lite halvtomt intryck men säsongen har ju inte börjat ännu på riktigt. Blir inte heller klok på paxen - tyskar, ryssar, asiater - vilken blandning! Men mest ryssar antar jag? Inga svenskar ombord?

Däremot - att det inte finns ett liveband ombord är ju märkligt. Showen och sedan förinspelad musik? Fanns det någon kryssningsvärd ombord eller hur fungerade det?

Svenskarna var  lätträknade, rymdes nog på en hand...
Mest ryssar, men med tyskarna på en tät andra plats...
Kryssningsvärd fanns ombord, att det inte var något band, kanske inte var normalt? Man väntar kanske på att skriva kontrakt med något bulgariskt dansband... :)
Och som sagt, klockan 22 efter dansshowen så dog båten och alla la sig! Men det har nog lite med tröttheten att göra, har man åkt 2 eller 3 nätter redan, så är man nog rätt seg på att festa den 4:e!

//R
« Svar #14 skrivet: 09 juni 2017, 10:35:11 »
Det är ju uppenbart att hela upplägget bygger på kryssningar som utgår från antingen Sankt Petersburg eller Helsingfors. Det funkar helt enkelt inte på något vettigt vis att påbörja resan i Stockholm eller Tallinn och då kan man knappast räkna med svenska resenärer.

Kanske klokt om man vill locka Asiater och fortsatt tillgodogöra sig den Ryska marknaden. Men det är ett val man gjort.

Beträffande den elaka styvsystern. Var ligger egentligen den nya kafeterian?