SV: Kan färjor vara vackra?
« Svar #30 skrivet: 09 juni 2017, 14:49:57 »
Kanske är det mer rätt att säga att man tycker ett fartyg är "intressant" snarare för "vacker" i vissa fall?

Ett fartyg som det fanns många åsikter om när hon kom är m/s Kronprinsessan Victoria (1981)
http://www.kommandobryggan.se/gfl/victoria_1.htm
https://flic.kr/p/H21BuB

Jag tyckte hon var både intressant och vacker men jag vet att många tänkte annorlunda. Original färgsättningen i blå-vitt hjälpte nog till att mjuka upp lådigheten. Jag har aldrig tyckt att hon blev lika fin i Stenas färgschema senare.

Jag misstänker ibland att fartygsarkitekter utgår från en ide om den färgsättning som gäller hos det beställande rederiet och designar fartyget som en helhet därefter. När fartyg senare byter ägare och målas om blir resultatet ibland inte lika snyggt som i början.
SV: Kan färjor vara vackra?
« Svar #31 skrivet: 09 juni 2017, 18:34:19 »
Jag misstänker ibland att fartygsarkitekter utgår från en ide om den färgsättning som gäller hos det beställande rederiet och designar fartyget som en helhet därefter. När fartyg senare byter ägare och målas om blir resultatet ibland inte lika snyggt som i början.

Så är det verkligen. Från 80-talet och framåt så blev det populärt med svarta ränder över fönstren på de övre däcken. På Viking Cinderella och Grace så är dessa ränder dessutom integrerade i glasen så att de inte ens går att måla bort, något som t.ex. Stena Line alltid konsekvent gjort. Stena Saga är ju inte alls lika snygg som hon var som Silvia Regina. Däremot så tycker jag att Stenas Superfastar ser bättre ut nu än de gjorde i original. Så det går åt båda hållen.
SV: Kan färjor vara vackra?
« Svar #32 skrivet: 09 juni 2017, 23:19:39 »

http://faktaomfartyg.se/free_enterprise_VI_1972.htm

Här ovan dock ett exempel på en färja jag inte hittar ett rätt på efter ombyggnaden till ett monster! Kanske ekonomidirektören förstås är nöjd???

//R

Ja det var ett monster. Maken till nagot fulare far man leta lange efter. Det ser ut som om en blind chimpans fatt en byggsats att plocka ihop. Ungefar.
*
SV: Kan färjor vara vackra?
« Svar #33 skrivet: 11 juni 2017, 13:45:09 »

http://faktaomfartyg.se/free_enterprise_VI_1972.htm

Här ovan dock ett exempel på en färja jag inte hittar ett rätt på efter ombyggnaden till ett monster! Kanske ekonomidirektören förstås är nöjd???

//R

Ja det var ett monster. Maken till nagot fulare far man leta lange efter. Det ser ut som om en blind chimpans fatt en byggsats att plocka ihop. Ungefar.

Townsend Thoresen - Alla fula färjors moder. Herald/Spirit of Free Enterprise är ju också ytterst disharmoniska med olika vinklar och ett extremt klumpigt utseende. Sådana laståsnor som Malmö Link och Lübeck Link framstår som riktigt eleganta och genomdesignade i jämförelse.

Trots det tragiska ödet måste jag säga att jag tycker Massalia/Scandinavian Star var en elegant 70-talsfärja, samma sak gäller storfransyskorna från samma varv även om jag tycker förlängningen av King of Scandinavia var det som fick till linjerna på allvar.

Sedan måste Superflex 2000 nämnas. Jag kallar dem badbåtarna eftersom de påminner om sådana plastbåtar man har i badkaret. Att denna färjetyp seglar på HH-leden gör att jag gärna vill gråta en skvätt inombords. Betula/Regula/Ursula samt Hamlet/Ofelia (som ju avsågs för trafik på HH-leden, därav namnen) är oerhört mycket bättre exempel på effektiva men stiliga färjor i den storleksklassen.

Jag gillar också Dan och Kärnan efter ombyggnaderna - det blev eleganta färjor.