*
SV: Tanker & fregatt i svår kollision(Norge)
« Svar #15 skrivet: 13 november 2018, 16:08:11 »
Helge Ingstad har sjunkit.Dom stödkättingar man försökt säkra fregatten med höll inte utan brast och nu syns bara en liten del  av fregatten.
SV: Tanker & fregatt i svår kollision(Norge)
« Svar #16 skrivet: 13 november 2018, 18:38:16 »
Helge Ingstad har sjunkit.Dom stödkättingar man försökt säkra fregatten med höll inte utan brast och nu syns bara en liten del  av fregatten.

Nu var inte fregatten säkrad med kätting. Man hade använt 10 st 50mm wire där ögonen låsts med några få wireklämmor. Hur dessa var kopplade i själva fartyget vetes ej. Däremot var landänden bestående av järnrör som borrats ned i berget i all hast efter haveriet. Det framkommer inte heller hur man försäkrat sig om att wires var jämt uppspända.

Men det som rappporterats säger att man riggat upp de här tingen till ungefär midnatt. Men på morgonen upptäcker man att fartyget har ändrat postion och flera wires har brustit. Då kan man undra - var det inte folk närvarande under natten som observerade situationen eller gick alla till vila och återkom på morningen.

En sak är säker - till sådant här använder man kätting. Inte wire. "Runt hörnet" ligger dessutom Sotra ankarkättingfabrik som har mängder av kätting på lager. Men läser man vidare i eftermiddagens rapporter så får man intrycket av att "knekteriet" ansåg sig ha tillräcklig kompetens av bärgning och tackade nej till de rutinerade bärgningsföretag som också fanns på nära håll.

Hur som helst - oavsett vad som är sant och vad som är "tidningsankor" så är faktum att hela rasket har glidit ut på djupt vatten och sjunkit. Totalt sett har skattebetalarna redan förlorat si så där 5 miljarder spänn. Plus kostnader för undsättning, bärgning, reparation och så vidare. Bortsett från att man har en fregatt mindre.
« Senast ändrad: 13 november 2018, 18:39:57 av Donkeyman »
SV: Tanker & fregatt i svår kollision(Norge)
« Svar #17 skrivet: 13 november 2018, 19:58:28 »
Här kan man lyssna på radiotrafiken före, under och efter kollisionen:
https://youtu.be/NYqGxbKF0AI
SV: Tanker & fregatt i svår kollision(Norge)
« Svar #18 skrivet: 13 november 2018, 20:03:09 »
Å miste et skip beskrives som tungt av sjef for Sjøforsvaret, Nils Andreas Stensønes.

– Det å miste et fartøy er ufattelig trist, det er store verdier og mektig militærkapasitet, sier han.


Trist! Det er faen i meg en skandale! >:( :o
Planlagte fergereiser:
CROWN SEAWAYS København - Oslo & COLOR MAGIC Oslo - Kiel - Oslo februar 2019
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
SV: Tanker & fregatt i svår kollision(Norge)
« Svar #19 skrivet: 13 november 2018, 20:32:08 »
Det dom slår mig är vilken otroligt dålig, i brist på svensk term, situational awareness, de har på Helge Ingstad.

De säger kollision med okänt objekt när det borde vara tämligen klart vad de har kolliderat med.

Hur man med en fregatt, med alla dess sensorer, inte kan vara medveten om vad som finns i omgivningen är helt otroligt.

Lika otroligt är varför inte Helge Instad drar ner på farten när det börjar bli en närditiation med den oändligt mycket större Sola TS.

Känns inte som om norska marinen framstår i särskilt bra dager..........

Man kan också ifrågasätta hur lämpligt det är att ha norska som arbetsspråk på VHF......  Hur skall den, sannolikt icke norsktalande, besättningen på Sola TS kunna förstå kommunikationen mellan dem och Helge Instad?

*
SV: BAZAN BRAVO 12V 4,5 MW dieselmotore
« Svar #20 skrivet: 13 november 2018, 21:20:53 »
Båten har två  BAZAN BRAVO 12V 4,5 MW dieselmotorer. Är vidare data bekanta på de motorerna?

Finns en del att läsa om haveriet på https://www.aldrimer.no/

SV: BAZAN BRAVO 12V 4,5 MW dieselmotore
« Svar #21 skrivet: 14 november 2018, 00:19:20 »
Båten har två  BAZAN BRAVO 12V 4,5 MW dieselmotorer. Är vidare data bekanta på de motorerna?

Finns en del att läsa om haveriet på https://www.aldrimer.no/

En av de artiklar man finner pa sidan som lankats ovan visar en bild pa de vajrar man anvant. man ser omgaende att det ar amatorer som varit i farten da vajerlasen ar vanda lite hur som helst.
Ett korrekt utfort montage har alltid sadlen pa laset mot den arbetande delen av vajern medans bygeln pa laset skall ligga over den losa andan. Jag lankar till en liten instruktion har ocksa ifall Norska marinen nagonsin kommer i samma situation igen.  ;)

https://www.aldrimer.no/sjoforsvaret-ville-spare-penger-pa-bergingen/

https://www.owenduffy.net/rigging/bulldog.htm
SV: Tanker & fregatt i svår kollision(Norge)
« Svar #22 skrivet: 14 november 2018, 08:24:05 »
Lostjenesten: – Tankskipet holdt normal kurs ut fra Stureterminalen
Råoljetankeren Sola TS holdt normal kurs ut fra Stureterminalen før den kolliderte med fregatten KNM «Helge Ingstad» natt til torsdag.

Dette bekrefter direktør for lostjenesten Erik Blom overfor VG.

Flere har påpekt at det over 60.000 tonn store tankskipet ifølge radarbilder holder en kurs som ligger langt vest i Hjeltefjorden. Skipet er på vei nordover i en fjord som har sin utstrekning nord-sør, og det er henvist til at en kurs som lå mer øst i fjordløpet ville være mer naturlig.


– Den måten som Sola TS gikk ut på, faller innenfor normal avgangsmåte ved avgang Sture, sier losdirektør Blom.

Han bekrefter overfor VG at det er losen som høres på lydloggen – hvor han gjentatte ganger advarer KNM «Helge Ingstad» og ber skipet endre kurs, før han til slutt slår fast:

– Det blir kollisjon her da.

Radarbilder og lydloggen viser at fregatten KNM «Helge Ingstad» holdt høy fart og stø kurs mot tankskipet «Sola TS». Klokken 04.02 torsdag morgen gikk det galt utenfor Stureterminalen i Hjeltefjorden. I rundt 17 knop krasjet fregatten rett inn i fronten på det 250 meter lange tankskipet.

Alt tyder på at krigsskipet hadde slått av AIS-en, som er det automatiske sporingssystemet.

Før kollisjonen var et faktum, ba losen på det tungt lastede tankskipet krigsskipet om å svinge unna gjentatte ganger. Det viser radarsignalene og lydloggen VG har fått tilgang på.

Første kontakt mellom skipene ble opprettet ett minutt før det smalt. Rett etter sier tankskipet til fregatten som kommer mot dem i 17 knop: «Ta styrbord med en gang».

Og senere: «Helge Ingstad, du må gjøre noe. Du begynner å nærme deg veldig».

Beskjeden blir etterfulgt av 15 sekunder med stillhet på radiosambandet.

Siste forsøk fra losen lyder: «Helge Ingstad! Drei!».

Erik Blom sier til VG at det er vanlig å ta kontakt på norsk når man kaller opp norske skip.

– Dette er situasjonsbestemt. Kaller man opp et norsk fartøy, snakkes det som oftest norsk, sier han.


Kilde: VG
Planlagte fergereiser:
CROWN SEAWAYS København - Oslo & COLOR MAGIC Oslo - Kiel - Oslo februar 2019
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019