Apollo 1970.
« skrivet: 12 mars 2019, 09:18:45 »
På forumet i Finland, www.maritimeforum.fi vet man berätta, att fartyget är till salu.
Enligt bilderna verkar hon vara i rätt snyggt skick!
Åt den som fartyget annars passar är det ett fynd, men annars blir det väl spikar.

SL
SV: Apollo 1970.
« Svar #1 skrivet: 12 mars 2019, 10:11:01 »
Finns flera videoklipp i bra kvalité från resor med henne, och hon ser verkligen inte ut att vara i bra skick utvändigt.

//R
*
« Svar #2 skrivet: 12 mars 2019, 23:27:45 »
Vad kan hon tänkas kosta?
Undrar om hon skulle kunna gå i trafik till Gotland under sommaren?
« Svar #3 skrivet: 13 mars 2019, 08:09:45 »
Hon är väl lite för liten för Gotölandstrafiken va?
Jag tror nog att  de tär dax för henne att få vila på en varm strand någonstans/TT
Gjorda 2019
Galaxy till åbo
Baltic princess åbo till stockholm
Kommande 2019:
Romantika till riga
Explorer of the seas I medelhavet
« Svar #4 skrivet: 13 mars 2019, 11:30:55 »
Här en film i bra kvalité från henne.

https://www.youtube.com/watch?v=su0X1Fc_mpo

//R
« Svar #5 skrivet: 13 mars 2019, 14:55:52 »
Det stod i den ursprungliga artikeln, att mäklaren väntar på bud i nivån
2,5 M USD.
Säger man så, så får man båten, i fall man är färdig att bjuda 2 MUSD cash!

« Svar #6 skrivet: 14 mars 2019, 09:17:33 »
Citera
Här en film i bra kvalité från henne.
Synd att kvaliten på fartyg ser ut att ha en del att önska/TT
Gjorda 2019
Galaxy till åbo
Baltic princess åbo till stockholm
Kommande 2019:
Romantika till riga
Explorer of the seas I medelhavet
*
« Svar #7 skrivet: 14 mars 2019, 09:28:28 »
Jag tycker hon är ganska lagom.
1200 passagerare och 220 bilar borde vara ett bra lågpristillskott under sommaren.
Vist turen från Nynäshamn lär gå på ca 5 timmar.

Sedan har hon ett antal hytter, men som nattfärja duger hon inte.

Annars vore Ventspils till Slite en lämplig linje för henne.
*
« Svar #8 skrivet: 14 mars 2019, 13:11:20 »
Jag tycker hon är ganska lagom.
1200 passagerare och 220 bilar borde vara ett bra lågpristillskott under sommaren.
Vist turen från Nynäshamn lär gå på ca 5 timmar.

Sedan har hon ett antal hytter, men som nattfärja duger hon inte.

Annars vore Ventspils till Slite en lämplig linje för henne.
Du får ju bygga om henne för ex antal kronor för att få upp henne i 1200 passagerare och varför konkurrera på Gotland för? Rederi Ab Gotland har lite för mycket ekonomiska muskler för att man ska klara av sådant
Här löns int förklarar för den som int begriper
« Svar #9 skrivet: 14 mars 2019, 16:32:19 »
Underhållet ute på däck lämnar nog en del att önska. Att det inte skett underhåll där under vintern kan väl vara rimligt med tanke på att det ser ut att vara tidig vår i filmklippet. Varför det ser ut som det inte skett mer av löpande underhåll under flera säsonger kan man ju undra. Utsidan, skorstenen och delvis bryggdäck ser ut att vara hyfsat iordningställt och målat. En trappa ned ser det betydligt sämre ut det vi ser av sb-sidan och  akterdäck. Kan ju alltid hoppas att det redan inletts arbeten på babordssidan som vi inte såg i filmen!

Spontant tycker jag att Kalmarsund och N Öland skulle kunna vara lämpligt för henne. Baserad i Kalmar där hyttplatserna kunna nyttjas för studentboende/hostelverksamhet utanför trafiken. Kalmar, Oskarshamn/Västervik fungerar säkert bra som hamnar för henne! Många bilister skulle nog gärna undvika bilköerna i Söderköping  sommartid samt den extra omvägen att köra via Ölandsbron från Oskarshamn. Därmed skulle det kanske vara möjligt att trafikera en längre rutt Kalmar-Öland-Oxelösund ToR under vissa dagar?  Tyvärr verkar hamnarna på Öland vara för små och grunda för henne. Endast ca 4-5m både in till Borgholm och Grankullavik!

OT (Off Topic=Kommenteras lämpligtvis kortfattat, i ny tråd eller på annat sätt)
Bilismen borde i mina ögon i större del betala för sitt nyttjande av vägnätet via vägtullar (ex. vid länsgränser och samt kring vissa tätorter, broar, tunnlar eller färjeförbindelser. Inte via skatter på drivmedel eller allmänna skattemedel som borde gå till annat i samhället. Turister och utländska åkerier bidrar därmed på lika villkor för sitt nyttjande av våra vägar. Därmed skulle kusttrafik med färjor kunna vara ett ekonomiskt rimligt alternativ till att själv köra sitt fordon på avgiftsbelagda längre sträckor. Tror även tågresandet skulle gynnas av detta samt införandet av någon form av miljöavgifter eller skatt på flygresor. Bokning av resor med tåg buss eller båt borde även bli enklare på samma sätt som man kan boka flygresor med olika bolag.
*
« Svar #10 skrivet: 14 mars 2019, 17:07:05 »
Rent storleksmässigt skulle hon säkert kunnat bli ett trevligt sommarkomplement i både Gotlands- och Ålandstrafiken om vi bortser från att där redan finns andra aktörer.
Men det är nog tyvärr bara att inse att hennes tid börjar bli förbi. Hon är ju trots allt nästan 50 år!
Hennes yttre underhåll kan man se är klart eftersatt. Detta kan säkert med ganska enkla medel åtgärdas med lite (läs mycket) målarfärg.
Men vilken status har installationerna. Man kan befara att de har fått samma brist på underhåll som det synliga och då pratar vi stora kostnader för renoveringar. Vilken status har säkerheten? Det finns mängder av frågetecken.

Jag minns Apollo som något stort och fint nytänkande från sommaren 1970 när hon som nybyggd på väg ut från Nådendal strax efter klockan 10 varje dag passerade Ruissalo där jag då råkade befinna mig några dagar på semestern.

/ Marre