Ny FB grupp
« skrivet: 28 februari 2019, 02:27:18 »
Nu nar Landgangen som forum lagger ner kan det kanske vara lampligt att gora lite reklam for min nystartade FB grupp - Kryssningar & Kryssningsfartyg.

https://www.facebook.com/groups/334229087299155/

Alla ar valkomna.
SV: Ny FB grupp
« Svar #1 skrivet: 28 februari 2019, 22:33:29 »
Vi skulle heller hatt et nytt diskusjonsforum...

Det er dessverre omtrent umulig å ha en oversikt på en Facebook-gruppe.
« Svar #2 skrivet: 01 mars 2019, 01:48:39 »
Finns detbeov av fler FB grupper?

Själv är jag redan medlem i Foto för sjöfolk, sjöfolkets minnen och bilder och sjömans fot från förr och nu, plus Landgångens FB sida.

Vad är nyttan att starta ännu ett forum, som, ytterligare sprider ut inläggen?

Själv postar jag dock i princip aldrig något, dels pga avsaknad av anonymitet men, främst, ”bittra avdankade sjöman”, som i alla trådar, oberoende vad de handlar om skickar ”det var bättre förr” inlägg.

Dessutom blir det knappast någon debatt utan, bara foton.

Jag hoppas såklart att hoppet inte är ute för landgången som forum, att någon annan tar över om nuvarande admins tappat suget.
« Svar #3 skrivet: 01 mars 2019, 02:25:57 »
Finns detbeov av fler FB grupper?

Själv är jag redan medlem i Foto för sjöfolk, sjöfolkets minnen och bilder och sjömans fot från förr och nu, plus Landgångens FB sida.

Vad är nyttan att starta ännu ett forum, som, ytterligare sprider ut inläggen?

Själv postar jag dock i princip aldrig något, dels pga avsaknad av anonymitet men, främst, ”bittra avdankade sjöman”, som i alla trådar, oberoende vad de handlar om skickar ”det var bättre förr” inlägg.

Dessutom blir det knappast någon debatt utan, bara foton.

Jag hoppas såklart att hoppet inte är ute för landgången som forum, att någon annan tar över om nuvarande admins tappat suget.

Det star ju naturligtvis var och en fritt att delta i FB grupper eller inte. Sjalv ar jag ocksa med i flera olika sjofartsgrupper, daremot finns det ingen (sa vitt jag vet) dedikerad grupp for just kryssningar pa svenska for svenskar. Gruppen ar saledes inte tankt att kanibalisera pa andra rena sjofartsgrupper, utan erbjuda ett forum for kryssningar.

Aven jag beklagar att Landgangen nu gar doden till motes som rent natforum. Jag hade naturligtvis onskat att nagon hade villjan att ta over, men den villjan verkar inte finnas. Sjalv har jag inte tiden det kraver. Ett FB forum ar betydligt enklare att administrera.

Men som sagt, det star var och en fritt att valja om man vill delta eller inte. Jag tvingar ingen utan bara upplyser om mojligheten.
« Svar #4 skrivet: 01 mars 2019, 03:45:07 »
Citat: "Själv postar jag dock i princip aldrig något, dels pga avsaknad av anonymitet men, främst, ”bittra avdankade sjöman”, som i alla trådar, oberoende vad de handlar om skickar ”det var bättre förr” inlägg."

Dar har du ytterliggare en anledning till varfor jag tror det finns ett behov for ett renodlat kryssningsforum. Jag tror namligen att det finns fullt normala personer som vill kunna disskutera kryssningar utan att lasa om vad om basen pa Mirraboka hette 1963 eller vad pumpman hade for sig i hamnkvartern i slutet pa 70 talet.

« Svar #5 skrivet: 01 mars 2019, 12:43:29 »
Just en grupp på FB för kryssningsfartyg och allt runt omkring kan nog behövas, men det gäller ju att det inte bara blir samma individer som redan hänger i dom andra grupperna.
Däremot tycker jag att dom två grupperna "färjor och fartyg från hela världen" och "Landgången" går in helt i varandra, just nu får jag ofta samma bilder i mitt flöde bara för att dom är utlagda i båda. 

Sen som jag skrivit tidigare, FB i nuvarande utformning fungerar bra för att enkelt lägga ut bilder(numera även i fullformat), men är ju helt värdelöst som diskussionsforum.

Jag tror mer att en ny "Landgången" behövs, där man kanske ska försöka skapa ett riktigt bra forum för kryssningar, inte bara fartygen, lite som Cruise Critic. Sen förstås även en del för färjor och andra fartyg. Namnet borde förstås i framtiden inte vara Landgången, det är egentligen ett ganska konstigt namn...

//R
« Svar #6 skrivet: 01 mars 2019, 16:25:53 »
Citera
Jag tror mer att en ny "Landgången" behövs, där man kanske ska försöka skapa ett riktigt bra forum för kryssningar, inte bara fartygen, lite som Cruise Critic. Sen förstås även en del för färjor och andra fartyg. Namnet borde förstås i framtiden inte vara Landgången, det är egentligen ett ganska konstigt namn...

Håller helt med - självklart behövs ett nytt diskussionsforum av detta slag. Det var ju också styrkan med LG att allt fanns samlat - fraktfartyg, kryssningsrederier och passagerartrafik. Man kunde enkelt klicka in på det man var intresserad av. Som sagt - riktigt synd att ingen kan ta över, om nu möjligheten för detta ens har undersökts ordentligt. Jag tror nämligen att det kan ta åratal att bygga upp något motsvarande LG med samma antal medlemmar och allt samlat på ett och samma ställe. Strukturen på LG är oslagbar och det har lagts ned ett stort jobb av administratörerna för att få till den strukturen under flera år.

Risken är nu att det blir fragmentiserat och alla försvinner i sina små specialgrupper på FB eller någon annanstans. PÅ FB tror jag aktiviteten också kommer att avta så småningom eftersom att det kan spammas inlägg där som gör att man till slut tröttnar på att få det i sitt flöde. FÖR OSS som är intresserade av hela sjöfartsbiten blir det tråkigt efter den sista april! Skutan sjunker verkligen till botten så att säga  :'(

« Svar #7 skrivet: 03 mars 2019, 14:25:09 »
Som jag tipsade i ett annat inlägg, och om jag inte missminner mig, även då LG tidigare hade serverproblem, kör jag en dedikerad webbserver för vädersidor och att LG skulle bra rymmas på den. Om bara nuvarande admins var intresserade att ge nuvarabde LG:s databas + domän så kunde jag bra sätta upp LG där....
« Svar #8 skrivet: 03 mars 2019, 14:56:29 »
Nu när det finns någon som erbjuder sig att driva LG vidare så vore det skandal om nuvarande admins inte vill överlåta forumet och därmed bidrar till att ovärdelig information går förlorad.
« Svar #9 skrivet: 03 mars 2019, 19:50:05 »
Låter som ett mycket trevligt erbjudande. Hoppas administrörerna nappar på erbjudandet/TT
Gjorda 2019
Galaxy till åbo
Baltic princess åbo till stockholm
Kommande 2019:
Romantika till riga
Explorer of the seas I medelhavet
« Svar #10 skrivet: 04 mars 2019, 00:20:48 »
Nu när det finns någon som erbjuder sig att driva LG vidare så vore det skandal om nuvarande admins inte vill överlåta forumet och därmed bidrar till att ovärdelig information går förlorad.

Instammer. Jag kan inte se nagon anledning till att inte overlata forumet till nagon som vill och kan driva det vidare. Om nu admin anser att namnet krockar med den "Landgangen" som finns pa FB kan ju helt sonika ett viaderdrivet forum byta namn. Allt vore iallafall battre an att lata llt ga forlorat.
*
« Svar #11 skrivet: 04 mars 2019, 21:11:26 »
Till och börja, starta upp ett eget forum först och främst, så det finns något som folk kan spana in. Jag personligen tycker att det blir bra att Landgången får "somna" in och helt andra personer gör något annat.
Men att man ska överlämna databas och adress etc,, tycker jag är helt fel.
Här löns int förklarar för den som int begriper
« Svar #12 skrivet: 05 mars 2019, 17:19:36 »
Till och börja, starta upp ett eget forum först och främst, så det finns något som folk kan spana in. Jag personligen tycker att det blir bra att Landgången får "somna" in och helt andra personer gör något annat.
Men att man ska överlämna databas och adress etc,, tycker jag är helt fel.

Hva om noen av admins følger med til den nye plassen og er med på å drive forumet men at andre har med det tekniske å gjøre, som f.eks å få løst problemene med weblesere??
*
« Svar #13 skrivet: 06 mars 2019, 09:57:31 »
En Facebook-grupp är inte en ersättning för detta forum.
« Svar #14 skrivet: 06 mars 2019, 23:59:41 »
En Facebook-grupp är inte en ersättning för detta forum.

Min grupp "Kryssningar och Kryssningsfartyg" ar inte menat som nagon ersattning for Landgangen. Den ar snarare menad som ett forum dar ALLA ar valkomna. Inte bara nordar med specialintresse som vi som hanger har pa detta forumet utan aven de helt utan sjofartsintresse som anda funderar pa en kryssning.