SV: Viktigt meddelande till alla medlemmar på Landgången
« Svar #30 skrivet: 22 februari 2019, 10:13:39 »
Edge är inte det ett kryssningsfartyg!?  :P

Är det utseendet på stäven som är problemet eller? ;)
*
SV: Landgången
« Svar #31 skrivet: 22 februari 2019, 10:14:09 »
Var var det förklarat?
« Svar #32 skrivet: 22 februari 2019, 10:18:50 »
Under
Regler information Hjälp

tråden viktigt meddelande...

http://www.landgången.se/index.php?topic=1465.0
« Svar #33 skrivet: 22 februari 2019, 10:27:58 »
Edge webläsare?
Jag använder Chrome och upplever inga problem. Även på jobbet har det hänt att inte alla webläsare funkar optimalt med alla applikationer, då får man använda en annan webläsare istället - vi stänger inga applikationer. Och det hör till saken att bara de användare som upplever problem hör av sig. De för vilka allting fungerar har ingen anledning att göra det.

Håller med. Det är case impossible att få alla webbläsare att fungera med allt. Mina sidor tex har rätt så mycket sånt som aldrig har fungerat ordentligt med IE/Edge, om ens alls. Det är bara så och har alltid varit så. Och besökarna har lärt sig det. Dessutom så har Microsoft i stort sett slutat IE/Edge så de kan även därför klassas som farliga och är ännu en orsak till att använda annan läsare.
Håller även med att det är bara de som har problem som hör av sig i sådana här fall för de som inte har problem har ingen anledning till det så mängden respons i sig säger inget, besöksstatistiken typ Google Analytics berättar betydligt mer.
« Senast ändrad: 22 februari 2019, 10:30:06 av weatherc »
« Svar #34 skrivet: 22 februari 2019, 15:38:19 »
Hej

Først vil jeg gerne sige TUSIND TAK for det store arbejde, til jer (Kim, Stefan, Jessika och Jonas) der har haft det store arbejde,med at holde Landgången funktionsdygtig. ;D

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg jo altid har haft en fascination for Kim's rejseberettelse, som jeg altid har sat stor pris på, skal lige sige, at der har absolut også været rigtigt mange andre fantastiske indlæg. :D

Jeg er jo ikke på Facebook (Jeg er gammeldags, syntes Facebook er dumt ;D) så kommer absolut til at savne Landgången, og der er jo ikke så mange passionerede færge interesserede i Danmark, at der er et Forum.
"Men den tid de er gået godt, kommer aldrig skidt tilbage" så igen : Mange Tak for denne gang.

God Weekend

Med venlig hilsen
Carl
« Svar #35 skrivet: 28 februari 2019, 07:23:21 »
Tack till alla som har drivit detta forum. Ert stora arbete har verkligen uppskattas.

Jag har någonstans sett att ett dansk systerforum finns. jag har dock inte kunnat få fram adress till detta.
Kan någon hjälpa mig med detta?
mvh
puffin
*
« Svar #36 skrivet: 28 februari 2019, 08:26:37 »
Tack till alla som har drivit detta forum. Ert stora arbete har verkligen uppskattas.

Jag har någonstans sett att ett dansk systerforum finns. jag har dock inte kunnat få fram adress till detta.
Kan någon hjälpa mig med detta?
mvh
puffin

Det danske søsterforum ”Shipsforum.dk”, har været lukket siden juli 2017, da det crashede i forbindelse med en opdatering af softwaren. Det viste sig at alle data/indlæg var korrupte, så data kunne ikke genskabes.

Der var nu heller ikke meget aktivitet på det fora det sidste år inden det lukkede, da de fleste folk var flyttet over til diverse Facebook grupper.

- Michael
The ferry site http://www.ferry-site.dk/
Starnia: http://www.starnia.dk/ - Udgiver af maritime bøger.
« Svar #37 skrivet: 28 februari 2019, 10:29:47 »
Fallrepet.se är ett sjöfartsforum som möjligen kan vara ett alternativ när Landgången går i graven för de som inte vill ansluta sig till Facebook.
Är det någon som har erfarenhet av det forumet är min undran?
https://www.fallrepet.se/
Jag passar också på att tacka för den tid som varit på LG med flera kunniga skribenter som delat med sig av sitt kunnande.
Ett extra tummen upp till Donkyman och kloka inlägg jag aldrig missat.

Klipp från Fallrepets sida:
Diskussionsforum
Välkommen till fallrepet.se!

Vi som ligger bakom detta forum har alla ett stort intresse för den mindre sjöfarten i norra Europa. Vi hoppas att forumet skall behandla mer än bara fartyg utan även ta upp allt inom kust kulturen. Det innebär nutida och historiska diskussioner om varv, hamnar och sjöfolk. Vi hoppas att de typer av båtar och fartyg som skall behandlas kommer att spänna sej över bogserbåtar, fiskefartyg, passagerarbåtar, lastfartyg, lotsbåtar, sjöräddningsfartyg och allt annat som flyter på vatten där människor och människors arbete sätter spår i historien.

Våra förebilder är bland andra de norska forumen STP-Forum och Norsk Skipsfarts Forum. Den som vill diskutera waxholmsbåtarnas tidtabeller bör kanske föra debatten på Forum: Skärgårdstrafik och de som har synpunkter på smörgåsbordet på kryssningsfartygen bör gå till Landgången. Detta sagt utan någon negativ baktanke mot dessa mycket bra forum. Vi hoppas också att vi skall få in mer text än bilder. Vi hyllar principen att ett ord säger mer än tusen bilder. Får vi in mycket historier så hoppas vi att vi så småningom skall kunna publicera det i form av en årlig liten novellsamling. Vi tycker fortfarande att det tryckta ordet är det den viktigaste bäraren av kulturen och historien.

(För att kunna skriva på forumet måste man registrera sig som användare, klicka här: http://forum.fallrepet.se/ucp.php?mode=register.)
Undrar du över något kan du alltid maila till admin@fallrepet.se)

För närvarande drivs och administreras forumet av Mattias Andersson (Eskes).

På grund av mycket SPAM så måst varje nya användare godkännas manuellt, det kan ta gång dag
*
« Svar #38 skrivet: 03 mars 2019, 19:55:05 »
Efter att ha arbetet hela mitt liv inom branschen, rest otaliga gånger med alla tänkbara färjor i Östersjön (som här på forumet av någon anledning ofta kallas kryssningar), besökt kanske ett 80-tal kryssningsfartyg, rest som passagerare med ytterligare ett 60-tal (av alla tänkbara typer från budget till lyx) i runt 800 dygn, anser jag att alltför många inägg, med undantag för några klara utropstecken, för min smak åtminstone, varit rätt ointressanta, när det gäller främst inlägg under rubrikerna färjor, kryssningsfartyg och reseberättelser.

Jag förstår mycket väl att unga människor och även andra förstås, kan känna en våldsam entusiasm för en resa till Åbo eller en massmarketkryssning i Medelhavet eller Karibien och därmed har lust att förmedla sina intryck. Inget fel i det, om det inte vore för att inläggen så ofta handlar om den typen av resor jämte vidhängande långa fotoreportage. När en helt vanlig okomplicerad resa till Åbo eller Helsingfors genererar flera tusen läsare har jag förstått att forumet nog kanske inte ändå inte varit för mig. Så jag är inte särskilt vare sig upprörd eller förvånad av nedläggningen. Även om det på många sätt känns trist förstås. Inte minst för de som administrerat forumet och lagt ned hedervärt samt mycket jobb.

Kryssningar och den branschens framtid, färjemarknadens utveckling rent allmänt, resmål och reseberättelser jag själv är intresserad av har länge här varit en bristvara. Även om jag själv via åtskilliga inlägg, rätt förgäves, försökt uppamma ett intresse.

Tyvärr har även inlägg och tidigare synnerligen intressanta diskussioner under rubrikerna lastfartyg och övrig sjöfart också minskat radikalt. Något som legat mig personligen varmt om hjärtat.

För övrigt tycker jag Cruise Critics uppdelning i att göra skillnad mellan reviews och allmänna frågor och kommentarer är utmärkt.

Själv tror jag ändå att något eller några nya forum kommer att poppa upp. På något sätt. Intresset för färjetrafik är bastant och även för internationella kryssningar. För mig rätt ointressanta foton på tex mat och okommenterade siluetter på fartyg har säkert också ett berättigat forum.

Dessutom kan man generellt konstatera att förbluffande många, på just svenska nätforum är skrattretande lättkränkta. Är det ett specifikt svenskt karaktärsdrag? Själv har jag aldrig upphört skriva någonstans bara för att jag blivit påhoppad. Däremot för att det blivit ointressant att medverka.
« Senast ändrad: 03 mars 2019, 20:15:28 av Lars H »
« Svar #39 skrivet: 06 mars 2019, 04:39:38 »
Fast nu på sista tiden, har det inte ens varit mycket snack om finlandsfärjor, eller bilder på dessa i forumet. Resereportage finns redan som rubrik, så dom behöver man inte titta på om man inte vill. Personligen så gillar jag blandning, jag tycker reportage med utvalda bilder och bildtexter är intressanta. Jag kanske däremot inte var särskilt förtjust i en massa bilder utan texter eller någon tanke bakom.
Däremot sedan Landgången kom tillbaka efter kraschen, så har det inte varit många reportage om kryssningar längre, varken i text eller bild.
Något som också minskade, var diskussioner i reportagen, jag försökte ibland ställa lite frågor i mina reportage, men ingen svarade...

En stor nackdel med Cruise Critic är att användarna där ofta citerar bilderna när dom ska svara. Tycker det är ofta man får skrolla förbi samma bilder om och om igen vilket är irriterande.

Men hoppas verkligen på något forum liknande Landgången i framtiden, för FB blir absolut ingen ersättare, det är en helt annan grej.

//R
*

Penny

• 194
  • Kryssningar är livet!
    • Visa profil
« Svar #40 skrivet: 10 mars 2019, 19:25:51 »
Det känns som att i och med meddelandet högst upp i alla trådar, att Landgången ska stängas, så blev det färre inlägg.
Kommande
Silja Symphony
Dagskryssning med Silja Line
Independence Of The Seas
« Svar #41 skrivet: 13 mars 2019, 19:58:52 »
En läsare har valt att starta ett liknande forum: http://www.sjofart.net/