Stena Line mellan Nynäshamn-Gdynia
« skrivet: 16 februari 2019, 14:02:58 »
Stena Line hade ju en satsning på godstrafik mellan Nynäshamn-Gdynia i ca 14 månader.

Hur gick den satsningen, för man hade Elisabeth Russ i början för att senare ta in Bore Bay och slutligen Vikingland (+30% lastkapacitet). De byten som var uppstod väl pga man hade charter på fartygen som gick ut/eller behövdes någon annan linje.

Men ursprungsfrågan är....

Var det mycket gods på den linjen?

Fanns det ingen lönsamhet på trafiken eller gav den inte tillräckligt med klirr i kassan?
För man slogs om godstrafiken med Polferries som går Nynäshamn-Gdansk.
*
SV: Stena Line mellan Nynäshamn-Gdynia
« Svar #1 skrivet: 16 februari 2019, 14:48:33 »
Dom gånger jag var nere i Nynäshamn och skådade det hela så var det inte mycket last på färjorna och när Polferries satte in Nova Star och kunde ha dagliga avgångar där chaffisar fick plats så var det nog lite svårt för Stena att konkurrera.
Dom roro fartyg som dom hade Stena tog ju endast 12 chaffisar.

Här löns int förklarar för den som int begriper
« Svar #2 skrivet: 17 februari 2019, 17:34:43 »
12 chaffisar ombord är ju helt klar en begränsning, men det känns inte som att Polferries satsning på Nova Star verkar ha fått något genombrott på linjen...än.

Polferries kör, känns det som, med kampanjer hela tiden för att få upp antalet resenärer. Var inne igår senast och då var det en ny kampanj igång.
« Svar #3 skrivet: 17 februari 2019, 17:46:09 »
12 chaffisar ombord är ju helt klar en begränsning, men det känns inte som att Polferries satsning på Nova Star verkar ha fått något genombrott på linjen...än.

Polferries kör, känns det som, med kampanjer hela tiden för att få upp antalet resenärer. Var inne igår senast och då var det en ny kampanj igång.
Är det inte litet grand som Superfasts misslyckade satsning Södertälje - Rostock? Hvarför sitta på en färja från Nynäshamn när man kan köra ner till Karlskrona?

Det fantastiska är ju att det tydligen lönar sig att segla Trelleborg - Klaipéda - och de flesta lastbilarna och personbilarna kör ju av eller på i Trelleborg och fortsätter inte till Tyskland (som för övrigt nu inte längre är Rostock utan Travemünde). Men så är ju ingen färja dedikerad till enbart den leden, som enbart trafikeras en gång i veckan med färjor som resten av veckan går till Swinoujscie, Rostock och Travemünde.
Bestilte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & NORDNORGE Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJODF NANSEN Hamburg - Lisboa september 2020
« Svar #4 skrivet: 24 februari 2019, 22:22:18 »

[/quote]
Är det inte litet grand som Superfasts misslyckade satsning Södertälje - Rostock? Hvarför sitta på en färja från Nynäshamn när man kan köra ner till Karlskrona?
[/quote]

Superfast hann ju aldrig riktigt komma igang med trafiken da den lades ner innan farja nummer 2 hade satts in.
Man hade ju aven ett kontrakt med Scania men av detta blev det inget.
Nu var det ju aven som sa att det var andra faktorer inblandade i Superfasts beslut om att lagga ner linjen.
Man hade fatt EU stod for en linje mellan Irland och den Europeiska kontinenten. De farjor som var avsedda for denna linjen var kraftigt forsenade fran varvet och for att inte forlora EU stodet behovdes snabbt 2 stycken farjor. Dessa 2 togs fran Sodertalje-Rostock linjen som da lades ner redan innan den fatt visa vad den kunde astadkomma.
jag var vid tillfallet anstalld pa Superfast och var en av de drabbade.
*
« Svar #5 skrivet: 25 februari 2019, 10:33:23 »
Du menar linjen Rosyth - Zeebrugge, ja dom fick pengar av EU för den linjen, men Superfast X levererades innan linjen lades ner, men hon skulle ersätta VII och VIII som skulle på varv för någon komplettering (någon av dom).
Fast vilka två färjor som var planerade för den linjen känner jag inte till
« Svar #6 skrivet: 25 februari 2019, 23:29:24 »
Du menar linjen Rosyth - Zeebrugge, ja dom fick pengar av EU för den linjen, men Superfast X levererades innan linjen lades ner, men hon skulle ersätta VII och VIII som skulle på varv för någon komplettering (någon av dom).

Ja precis. SF X var levererad nar linjen Sodertalje - Rostock lades ner men aldrig insatt pa den linjen.
Det var SF XI och XII som fran borjan var avsedda for Rosyth - Zeebrugge. Dessa sattes istallet in pa linjer i medelhavet efter leverans.

Nedlaggningen av linjen Sodertalje - Rostock var for ovrigt en ganska marklig historia da allt morkades in i det sista.
Jag var som redan sagt anstalld ombord som 2:e maskinist (som det benamndes pa den tiden). Vi avgick Sodertalje som vanligt mot Rostock. Direkt efter lossning i Rostock fick vi order att klargora maskin for avgang mot Kiel. Det var forst nu vi anade att nagot var lurt. Vi brukade ju normalt ligga stilla i Rostock under dagen.
Forklaringen fran Chiefen var att vi skulle till Kiel for nagot hastande garantiarbete fran varvets sida och att SF X skulle sattas in medans vi var pa ett kort varvsuppehall. Vidare forklarades att vi skulle aterga till Sodertalje - Rostock linjen efter vart formodade korta varvsuppehall och att trafiken da skulle koras fullt ut med tva fartyg (SF IX och X).
Val i Kiel blev hela besattningen kallade till mote. Vid detta mote fick vi besked pa att samtliga ombord var uppsagda med omedelbar verkan. Vi fick dock tillbringa kvallen och natten ombord men att vi forvantades att lamna fartyget dagen darpa. Vi fick utbetalt innestaende lon plus 50 Euro som skulle racka till hemresa fran Kiel.
Nagra lamnade omedelbart och tog Stenas kvallsfarja till Goteborg.
Sjalv bodde jag utanfor Goteborg vid denna tiden, men hade min bil pa kajen i Sodertalje.
Dagen efter var vi en grupp som hyrde en VW minibuss och korde upp till Sverige dar vi droppade av folk utefter vagen upp mot Sodertalje.
Det ar enda gangen jag blivit uppsagd pa staende fot. Normalt brukar man ju fa ett varsel, men inte denna gangen. Tillaggas kan ju att inte ens Sodertalje hamn visste nagot. Min hustru kontaktade Lanstidningen i Sodertalje pa kvallen nar vi fatt uppsagning. Det var sa det blev en nyhet i Sodertalje och hamnen samt de anstallda pa kontoret och bokningen dar fick reda pa att aven de var uppsagda.
*

Mumin

• 47
  • Vinden drar, skeppet far...
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 26 februari 2019, 00:18:44 »
Helt ofattbart.
Och sådan information kommer vi inte längre att få tillgång till när landgången är nedlagd.

Ett stort tack!
Kommande resor: för många för att rymmas här….

Planerade Båtar: Viking Gabriella Finntrader, Europalink, Viking Mariella ...
*
« Svar #8 skrivet: 27 februari 2019, 07:41:20 »

Ja precis. SF X var levererad nar linjen Sodertalje - Rostock lades ner men aldrig insatt pa den linjen.
Det var SF XI och XII som fran borjan var avsedda for Rosyth - Zeebrugge. Dessa sattes istallet in pa linjer i medelhavet efter leverans.

Nedlaggningen av linjen Sodertalje - Rostock var for ovrigt en ganska marklig historia da allt morkades in i det sista.
Jag var som redan sagt anstalld ombord som 2:e maskinist (som det benamndes pa den tiden). Vi avgick Sodertalje som vanligt mot Rostock. Direkt efter lossning i Rostock fick vi order att klargora maskin for avgang mot Kiel. Det var forst nu vi anade att nagot var lurt. Vi brukade ju normalt ligga stilla i Rostock under dagen.
Forklaringen fran Chiefen var att vi skulle till Kiel for nagot hastande garantiarbete fran varvets sida och att SF X skulle sattas in medans vi var pa ett kort varvsuppehall. Vidare forklarades att vi skulle aterga till Sodertalje - Rostock linjen efter vart formodade korta varvsuppehall och att trafiken da skulle koras fullt ut med tva fartyg (SF IX och X).
Val i Kiel blev hela besattningen kallade till mote. Vid detta mote fick vi besked pa att samtliga ombord var uppsagda med omedelbar verkan. Vi fick dock tillbringa kvallen och natten ombord men att vi forvantades att lamna fartyget dagen darpa. Vi fick utbetalt innestaende lon plus 50 Euro som skulle racka till hemresa fran Kiel.
Sjalv bodde jag utanfor Goteborg vid denna tiden, men hade min bil pa kajen i Sodertalje.
Dagen efter var vi en grupp som hyrde en VW minibuss och korde upp till Sverige dar vi droppade av folk utefter vagen upp mot Sodertalje.
Det ar enda gangen jag blivit uppsagd pa staende fot. Normalt brukar man ju fa ett varsel, men inte denna gangen. Tillaggas kan ju att inte ens Sodertalje hamn visste nagot. Min hustru kontaktade Lanstidningen i Sodertalje pa kvallen nar vi fatt uppsagning. Det var sa det blev en nyhet i Sodertalje och hamnen samt de anstallda pa kontoret och bokningen dar fick reda pa att aven de var uppsagda.

Från Timo Selkälä fick jag följande om Superfast.

Superfast VII, VIII, IX och X skulle ursprungligen växla mellan båda Östersjölinjerna, men det stötte på farledsavgifterna. Superfast hade hoppats övertyga att man betalar bolagsvis, inte fartygsvis.
Superfast VII, VIII skulle vara Hangö-Rostock båtarna.
Superfast IX, X skulle vara Södertälje-Rostock båtarna.
Superfast XI och XII skulle bli i trafik nere på Medelhavet. Det är därför de inte fick bogportar, var bara förberedda att kanske sedan när hamnarna hade utrustats med lämpliga anläggningar få bogportarna installerade.
Superfast V och VI eller III och IV skulle efter leveransen av XI och XII komma upp till Rosyth-Zeebrügge.  Mest troligt är III och IV, för man var nöjda med den stora bäddkapaciteten på det nyare paret. Man var inte lika nöjda med bränsleförbrukningen. Det verkar som man tänkte sälja I och II, men det var ju III och IV som gick åt.
För övrigt ansågs Superfast III och IV vara de bästa Superfastarna, för de fungerade exakt som tänkt – men ansågs för dyra – alla de andra hade varit relativt billigare att bygga.
Södertäljelinjens förluster var massiva, för bildäcket var tomt. Därför lades trafiken ned – och egentligen sade man inte upp folk, utan åberopade prövotiden. Som jämförelse - Hangö-Rostock gjorde nästan nollresultat 4 månader efter starten, det gjorde inte Södertälje. Vinstgivande blev Hangölinjen strax efter årsskiftet 2002, då man fick nya lastavtal, och Finnlines förlorade en del kunder.
« Svar #9 skrivet: 27 februari 2019, 22:47:51 »

Från Timo Selkälä fick jag följande om Superfast.

Superfast VII, VIII, IX och X skulle ursprungligen växla mellan båda Östersjölinjerna, men det stötte på farledsavgifterna. Superfast hade hoppats övertyga att man betalar bolagsvis, inte fartygsvis.
Superfast VII, VIII skulle vara Hangö-Rostock båtarna.
Superfast IX, X skulle vara Södertälje-Rostock båtarna.
Superfast XI och XII skulle bli i trafik nere på Medelhavet. Det är därför de inte fick bogportar, var bara förberedda att kanske sedan när hamnarna hade utrustats med lämpliga anläggningar få bogportarna installerade.
Superfast V och VI eller III och IV skulle efter leveransen av XI och XII komma upp till Rosyth-Zeebrügge.  Mest troligt är III och IV, för man var nöjda med den stora bäddkapaciteten på det nyare paret. Man var inte lika nöjda med bränsleförbrukningen. Det verkar som man tänkte sälja I och II, men det var ju III och IV som gick åt.
För övrigt ansågs Superfast III och IV vara de bästa Superfastarna, för de fungerade exakt som tänkt – men ansågs för dyra – alla de andra hade varit relativt billigare att bygga.
Södertäljelinjens förluster var massiva, för bildäcket var tomt. Därför lades trafiken ned – och egentligen sade man inte upp folk, utan åberopade prövotiden. Som jämförelse - Hangö-Rostock gjorde nästan nollresultat 4 månader efter starten, det gjorde inte Södertälje. Vinstgivande blev Hangölinjen strax efter årsskiftet 2002, då man fick nya lastavtal, och Finnlines förlorade en del kunder.

Inte for att jag vet vem Timo Selkala ar, men jag far ju lite pa detta. Dock kanner jag inte igen det dar med provotiden. Vi vart alla uppsagda. Jag har som sagt inget minne av att nagon aberopade nagon provotid. Dessutom gick det mycket snabbt och allt morkades in i det sista. Basen som var en av oss svenskar ombord i besattningen hade sin motorcykel ombord som han inte fick iland da vi ju inte hade tillgang till nagon ramp i Kiel. Han fick helt enkelt lamna den ombord. Vet inte om han fick tillbaka den senare eller inte. Kort sagt, det var inte schysst gjort fran rederiets sida.