14 nya kryssningsrederier
« skrivet: 11 februari 2019, 21:13:14 »
Hela 14 stycken nya kryssningsrederier kommer att lanseras under de kommande 2 aren.
Det marks att krysningsbranschen ar pa topp.
Man undrar anda hur manga av dessa 14 som kommer att finnas kvar om 5 ar? 10 ar?

https://www.cruiseindustrynews.com/cruise-news/20339-host-of-new-operators-to-enter-cruise-industry-in-next-2-years.html
SV: 14 nya kryssningsrederier
« Svar #1 skrivet: 12 februari 2019, 03:54:49 »
Några komer nog lyckas andra kanske får det svårare. Virgin kommer nog lyckas det tvivlar jag inte på/TT
Resor 2018:
Vicktoria till tallinn ToR
Dygns kryssning med Galaxy.
Dagstur med Rosella.
Rhapsody of the seas i medelhavet
Silja Symphony
Baltic Queen
Kommande2018:

Kommande 2019:
Oasis of the seas
« Svar #2 skrivet: 13 februari 2019, 09:44:18 »
Lägg till Svenska Amerikalinjen.. Som nog mer är en dröm än att det kommer bli verklighet tyvärr..
« Svar #3 skrivet: 13 februari 2019, 12:23:48 »
Lägg till Svenska Amerikalinjen.. Som nog mer är en dröm än att det kommer bli verklighet tyvärr..
Litet som TS/S UNITED STATES. Som fortfarande ligger i Philadelphia, som om den någonsin skulle börja gå igen.
Bestilte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & NORDNORGE Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJODF NANSEN Hamburg - Lisboa september 2020
*
« Svar #4 skrivet: 13 februari 2019, 15:46:39 »
Nu handlade väl den här artikeln inte om fullständigt vanvettiga tankar och diverse dagdrömmar utan om hyggligt realistiska projekt. Men svårt är det att tränga sig in. När det gäller nybyggen kantas dessa ofta av förseningar för nybörjare. Kanske beroende på oerfarenhet om branschen. Som här.

http://www.seatrade-cruise.com/news/news-headlines/scenic-eclipse-launch-now-august-scenic-forms-jv-with-uljanik-s-new-owners.html

« Senast ändrad: 13 februari 2019, 15:48:58 av Lars H »
« Svar #5 skrivet: 13 februari 2019, 20:10:44 »

Det ar ju enbart en drom av nagra fa. Inget seriost projekt.
Samtliga de namnda i artikeln ar reella projekt. Anledningen till att jag inte tror pa samtliga dessa ar att det kostar rejalt att starta upp och driva. Speciellt enbatsrederier om det inte finns en rejal pengabinge bakom som ar beredd pa att ta forluster de forsta aren. Alltfor manga har startat upp (inte enbart kryssningsrederier, utan farjor och lastfartyg ocksa) utan att ha en rejal kredit bakom sig.
« Svar #6 skrivet: 14 februari 2019, 01:00:59 »
Några komer nog lyckas andra kanske får det svårare. Virgin kommer nog lyckas det tvivlar jag inte på/TT

Virgin kommer säkert att få mycket uppmärksamhet i början men, måste medge att jag inte riktigt ser vad de gör som är ”unikt”.

Att kalla passagerarna för ”sailors” istället för ”Guest” är mer ett nytt ”modeord”.

Annars ser jag inte riktigt vad det gör som är sådär väldigt nyskapande.

Dessutom, hela verkar som om halva deras personal och managment kommer från Royal, och, den andra halvan från Princess.......

Kommer Virgin finnas om 10 år? Troligen men, rätt säker på att de inte då kommer vara under Richard Branson utan, sålda till en av ”de stora”.

Tittar man på Virgins historik så, deras ”grej” är inte riktigt att driva företag utan , starta upp och sälja (med vissa undantag)

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Virgin_Group
« Svar #7 skrivet: 14 februari 2019, 08:46:52 »
Tittar man på Virgins historik så, deras ”grej” är inte riktigt att driva företag utan , starta upp och sälja (med vissa undantag)

Ett av undantagen är deras tågutbud i Storbritannien - ett av öns bästa.
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & NORDNORGE Tromsø-Trondheim sept. 2019
*
« Svar #8 skrivet: 14 februari 2019, 11:21:40 »
Easy Jet försökte också några år via EasyCruise. Planerna var grandiosa och man fick otroligt mycket gratis publicitet. Gick inget vidare. Talades även då, i likhet med Virgins koncept, om ”nytänk”.
« Svar #9 skrivet: 15 februari 2019, 06:36:19 »

Nja, just tågen i UK tillhör just de företag som Virgin startade och, sedan ”klev ur”

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Virgin_Trains_East_Coast
« Svar #10 skrivet: 15 februari 2019, 09:36:27 »

Nja, just tågen i UK tillhör just de företag som Virgin startade och, sedan ”klev ur”

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Virgin_Trains_East_Coast

Jaha, det var nytt för mig. Lustigt att de då fortfarande får kalla tågen Virgin. Fast kanske inte, kineserna får ju fortfarande kalla sina personbilar Volvo.
« Svar #11 skrivet: 15 februari 2019, 16:12:35 »
När jag var en vecka i Spittal i somras och bodde i ett hus som låg alldeles vid linjen mellan London och Edinburgh var det den veckan då Virgin upphörde med trafiken och LNER tog över. Såg ett ommålat motorvagnssätt, resten var fortfarande i Virgins färger. Vi har åkt några gånger mellan Edinburgh och Berwick -upon-Tweed, både med Virgin, LNER och Crosscontry och alla gångerna har det varit bekväma resor. Kan inte jämföra med Sverige då det säkert var 30 år sedan jag åkte tåg här.
« Svar #12 skrivet: 15 februari 2019, 19:27:02 »
När jag var en vecka i Spittal i somras och bodde i ett hus som låg alldeles vid linjen mellan London och Edinburgh var det den veckan då Virgin upphörde med trafiken och LNER tog över. Såg ett ommålat motorvagnssätt, resten var fortfarande i Virgins färger. Vi har åkt några gånger mellan Edinburgh och Berwick -upon-Tweed, både med Virgin, LNER och Crosscontry och alla gångerna har det varit bekväma resor. Kan inte jämföra med Sverige då det säkert var 30 år sedan jag åkte tåg här.
När jag åkte den sträckan senast, 2014, var det East Coast, med sprit, vin, öl, lemonad och smörgåsar all inclusive på 1. klass. De var också mycket bra. Men jag åkte med Virgin mellan Newcastle och York 2004. Då menar jag att de körde parallellt med ett annat bolag.