*
Gastransporter
« skrivet: 09 februari 2019, 15:43:53 »
Att investeringar i diverse infrastruktur är svårt eftersatt i USA är ett välkänt faktum. Det gäller även gasdistributionen. Som bekant har USA de senaste åren blivit en betydande olje- och gasexporterande nation. Till följd av den sk Jones Act från 20-talet, får dock inga andra än USA-flaggade fartyg, byggda i USA, transportera gods mellan amerikanska hamnar.

Problemet är nu att USA inte äger några fartyg för transport av flytande gas, sk LNG-fartyg. Det medför att man inte kan frakta gas (i minus 163 grader C) i fartyg från sydstaterna till konsumenter på östkusten. Då även vanliga landbaserade gasledningar är en bristvara, så vad gör man?

Jo, importerar gas till ostkusten med ursprung från bla Ryssland! Inte sällan då via någon mellanlandning i exempelvis Rotterdam.

It is ironic,’” said John Kilduff, a partner at Again Capital LLC in New York. But the “super cheap gas” produced in the nation’s shale fields “is trapped down west of the Mississippi unable to serve its own market,” he said by phone. “The gas is where the people aren’t.”
« Senast ändrad: 09 februari 2019, 15:51:12 av Lars H »
SV: Gastransporter
« Svar #1 skrivet: 10 februari 2019, 21:45:49 »
Om jag inte minns helt fel angaende Jones Act, sa kan presidenten ge undantag vid nationella katastrofer och/eller om det visar sig att det inte finns tillrackligt US flaggat tonnage.
Kanske kommer Trump med ett undantag i detta? beror val mest isafall pa om han hellre foredrar utlandsk gas framfor utlandska fartyg. Kan misstanka att utlandska fartyg skulle medfora en annu storre diskussion inrikes an vad utlansk gas gor.
*
SV: Gastransporter
« Svar #2 skrivet: 10 februari 2019, 22:03:04 »
Jodå, man kan göra undantag. Senast när det gällde hjälpen till Puerto Rico i samband med den svåra hurricane som drabbade ön.