*
Färre och färre men fler och fler
« skrivet: 08 februari 2019, 18:15:05 »
Skall man tro Douglas Ward, som varje år redigerar Berlitz "Cruising & Cruise Ship", har det aldrig tidigare varit färre fartyg i lyxsegmentet som fått fem stjärnor i hans ratingsystem av kryssningsfartyg, och han har ändå pysslat med det här i 34 år. Man kan undra varför? Samtidigt byggs det som aldrig förr i just detta segment. Åtminstone påstår man sig kvala in där.

Sett över tid har antalet fartyg som får såväl toppbetyg som bottennapp, minskat år från år. Trängseln i mitten har däremot ökat.

I 2019 upplaga har enbart fem fartyg (2018 sju fartyg) ansetts vara värdiga fem stjärnor eller mer. Går vi bara tillbaka några få år pendlade antalet mellan femton och tjugo. Typ 2013. Jag tvivlar på att det skulle bero på att han blivit grinigare med åldern! Numera återfinns tex inga större fartyg på den listan. Största fartyget fn är Europa 2 med 500 pax.

Här är listan:
Hapag-Lloyd : Europa 2, Europa.
Seadream Yacht Club : Seadream I,
Sea Cloud Cruises : Sea Cloud, Sea Cloud II.

Fyra fartyg ägs sålunda av tyska intressen. Intressant i sig.

Man kan också konstatera att han lite oväntat ger MSC:s senaste fartyg förhållandevis högt betyg. Klart över exempelvis alla fartyg tillhörande RCCL och Celebrity. Vikings samtliga fartyg är för övrigt uppe och nosar på fem stjärnor. Mein Schffs fartyg spöar dessutom alla Silverseas fartyg utom Silver Muse.
« Senast ändrad: 08 februari 2019, 18:19:25 av Lars H »
SV: Färre och färre men fler och fler
« Svar #1 skrivet: 09 februari 2019, 12:51:16 »
Lite konstigt att MSC får så höga betyg? Visst har dom nya mäktiga stora fartyg, men börjar man granska dom så är dom nästan lite plastiga. Dessutom är inte MSC kända för bästa servicen ombord enligt vad man läser och vad jag själv upplevt under en tur med dom. Maten får inte heller särskilt höga betyg om man läser Cruise Critic.

//R
*
SV: Färre och färre men fler och fler
« Svar #2 skrivet: 09 februari 2019, 13:41:54 »
Jag har också rest med MSC och har samma erfarenhet. Men notera att det han avser är bara de två senaste byggena. Sedan finns det naturligtvis ingen objektiv sanning. Men han bok tycker jag ändå, med sina fel och brister, är den bästa på marknaden. Bra för både vana och nya kryssningsresenärer. Mycket info om branschen dessutom. Har alla hans böcker från 90-talet och framåt. Kul att göra jämförelser - nu och då.