*
SV: Viking Lines passagerarsiffror 2013-2018
« Svar #45 skrivet: 21 februari 2019, 07:04:45 »
Att lägga till vid Kapellskär med kvällsavgången från Åbo har Silja  provat när Seacontainers var ägare men när Tallink tog över återgick man omgående att gå till Stockholm. Viking Line skulle aldrig släppa pic nic passagerarna från Stockholm genom att låta Grace ligga vid Kapellskär på morgonen. Dagturpassagerarna är en del av grunden för åbotrafiken
SV: Viking Lines passagerarsiffror 2013-2018
« Svar #46 skrivet: 21 februari 2019, 13:40:03 »
Jo men det är ju den avvägning man måste göra, mellan pic-nic kryssare och attraktivare avgångstider för kvällskryssningarna och detta har vi ju också diskuterat många gånger förrut.

Jag ville bara påtala anledningen till att någon skulle gå till Kapellskär. SeaContainers gjorde som sagt bedömningen att detta var lönsammast (vintertid) och helt uteslutet att någon gör samma bedömning i framtiden ät det nog inte.
*

    Bogspröt

  • 107
  • ,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,
    • Visa profil
SV: Viking Lines passagerarsiffror 2013-2018
« Svar #47 skrivet: 21 februari 2019, 16:14:47 »
Alltid undrat varför Helsingfors båtarna ska ligga hela dagen i respektive ände, fler skulle kunna åka om det inte var så tidskrävande, och vill man stanna i ena eller andra staden så kan man ju boka hotellövernattning.. hur fort skulle det gå att köra, eller krävas att man håller för hastighet för att klara tur-retur på ett dygn?


INGET FÖRSLAG UTAN BARA EN FRÅGA JAG STÄLLT. :o
,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,
SV: Viking Lines passagerarsiffror 2013-2018
« Svar #48 skrivet: 21 februari 2019, 16:29:20 »
Verksamheten bygger på dagsuppehållet i Helsingfors och bekvämligheten av att slippa flytta sina saker till Hotell.

Men ska man spåna fritt går det att köra två turer per dag och riktning med tre fartyg. Men ej med två.

Silja gjorde det några säsonger med storfrqnsyskorna och teoretiskt skulle man förstås kunna göra det igen. Om marknaden funnits.
*
SV: Viking Lines passagerarsiffror 2013-2018
« Svar #49 skrivet: 21 februari 2019, 18:51:20 »
Att saker är på gång inom Viking pga det usla resultatet är helt helt klart. Ovisst vad. Här om en del spekulationer.

https://www.sjofartstidningen.se/bloggar/alandsbloggen/viking-line-och-alla-rykten/?utm_source=Sjöfartstidningens+nyhetsbrev&utm_campaign=66408c3d32-EMAIL_CAMPAIGN_2019_02_21_03_39&utm_medium=email&utm_term=0_eaa9b84478-66408c3d32-49560001
SV: Viking Lines passagerarsiffror 2013-2018
« Svar #50 skrivet: 21 februari 2019, 20:08:37 »
Spännande - att det behövs röras om i grytan på VL är ju helt klart!

Men att det skulle bli utländska ägarintressen, nej tror ålänningarna håller hårt i detta! Skulle nog ses som landsförräderi om man släppte in utländska intressen!
SV: Viking Lines passagerarsiffror 2013-2018
« Svar #51 skrivet: 28 februari 2019, 11:56:40 »
Tallink har idag publicerat sitt årsresultat för 2018:
https://cns.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=877357&messageId=1104182

Låt mig ta upp en sak:

Linjen Sverige-Finland: omsättning 337 MEUR, segmentresultat: 16 MEUR
Linjen Estland-Finland: omsättning 356 MEUR, segmentresultat: 80 MEUR

Och så har det sett ut år efter år.

=>
Jag begriper inte att inte Viking Line ser dessa siffror och investerar (dvs placerar sitt tonnage) därefter.

____

Jag ser att Landgången snart stänger och vill passa på att tacka för att denna möjlighet att diskutera har funnits. Förhoppningsvis kan vi då istället snacka vidare på Facebook!
« Senast ändrad: 28 februari 2019, 12:00:44 av Stefan, Tallinn »