*
SV: Viking Lines passagerarsiffror 2013-2018
« Svar #30 skrivet: 15 februari 2019, 21:53:25 »
Försiktighet gällande trafiken Stockholm - Helsingfors har kännetecknat såväl Viking som Silja under åratal. Och det på goda grunder. Attraktionskraften från primärt den finska publiken har minskat till förmån för resor till Estland. Flyg till Helsingfors och båt till Stockholm eller vice versa är väl i linje med sista rycket man kan tänka sig marknadsföra. Annars blir det för många väl långt. Finnairs satsning på Kina och Japan har förvisso genererat ett inte obetydligt tillskott av passagerare mellan Finland och Sverige för båda rederierna, men det väger knappast upp annat tapp.

Båda rederierna håller lite knappt näsan över vattnet när det gäller vinster. Några vinstmaskiner är man definitivt inte. Frågan är hur länge det dröjer innan någon typ av samordning, alternativt rejäla nedskärningar sker?   
*
SV: Viking Lines passagerarsiffror 2013-2018
« Svar #31 skrivet: 16 februari 2019, 09:41:35 »
Vad som talar emot att näringen är sund, är åldern på t ex Vikings flotta. Förvisso går det uppenbarligen alldeles utmärkt att köra med fartyg som snart är ett halvt sekel gamla, men man undrar ändå om det inte är ett tecken på att man ska krama ur det sista, och att några nyinvesteringar faktiskt aldrig är tänkta att komma. Jag tänker här på linjen Stockholm-Helsingfors.

Helsingfors - Stockholm:

Mariella, 1985
Gabriella, 1992

Silja Serenade, 1990
Silja Symphony, 1991

Åbo - Stockholm

Viking Grace, 2013
Newbuilding, 2020

Baltic Princess, 2007
Galaxy, 2006

Stockholm - Mariehamn

Viking Cinderella, 1989

Birka Stockholm, 2004

Åland - Sverige

Rosella, 1980

Eckerö, 1979


Med ett undantag, Ålandskryssningar från Stockholm, har Viking Line den nyaste färjan på varje rutten.  :o
SV: Viking Lines passagerarsiffror 2013-2018
« Svar #32 skrivet: 16 februari 2019, 10:39:58 »
Vad som talar emot att näringen är sund, är åldern på t ex Vikings flotta. Förvisso går det uppenbarligen alldeles utmärkt att köra med fartyg som snart är ett halvt sekel gamla, men man undrar ändå om det inte är ett tecken på att man ska krama ur det sista, och att några nyinvesteringar faktiskt aldrig är tänkta att komma. Jag tänker här på linjen Stockholm-Helsingfors.

Helsingfors - Stockholm:

Mariella, 1985
Gabriella, 1992

Silja Serenade, 1990
Silja Symphony, 1991

Åbo - Stockholm

Viking Grace, 2013
Newbuilding, 2020

Baltic Princess, 2007
Galaxy, 2006

Stockholm - Mariehamn

Viking Cinderella, 1989

Birka Stockholm, 2004

Åland - Sverige

Rosella, 1980

Eckerö, 1979


Med ett undantag, Ålandskryssningar från Stockholm, har Viking Line den nyaste färjan på varje rutten.  :o
Sanningen är väl snarare att man inte bara har den äldsta snittåldern på flottan överlag, utan dessutom har den äldsta snittåldern för fartygen på varje enskild linje!

-Dvs om man inte som du grupperar ihop Grisslehamn-Eckerö med Kapellskär-Mariehamn och dessutom samtidigt utesluter Stockholm-Mariehamn från Ålandstrafiken. En något märklig manöver som väl inte har till annat syfte än att få fram att Rosella (39 år) faktiskt är ett år yngre än m/s Eckerö (40 år)....

Nåväl, med detta konstaterat, så kan man förstås även konstatera att också konkurrenterna har åldrade flottor. Något som förstås har med den stagnerade marknaden att göra.

Med en stagnerad marknad måste en stor del av investeringarna räknas hem genom förväntade besparingar. Ett svårare, men inte alltid omöjligt konststycket.
SV: Viking Lines passagerarsiffror 2013-2018
« Svar #33 skrivet: 16 februari 2019, 11:01:37 »
För att återgå till passagerarsiffrorna så tycker jag att det största problemet för VL just nu är att Graceeffekten så tydligt avtar. Hade man haft en god utveckling på kvällsavgångarna från Åbo, så hade man kunnat tänka sig ytterligare ett Kinabygge och att Grace flyttades till Stockholm-Helsingfors. -Att man skulle våga sig på ett nybygge direkt för Stockholm-Helsingfors, tror jag inte mycket på.

Men frågan är vad man kan tänkas göra med Nybygget levererat. En tidtabellsändring, så att avgången från Åbo blev före Siljas vore nog en fördel. Men då kan Grace knappast gå längre än till Kapellskär, för att inte tvingas gå från Stockholm för tidigt. 
SV: Viking Lines passagerarsiffror 2013-2018
« Svar #34 skrivet: 16 februari 2019, 11:18:46 »
Om Viking ska överleva på sikt så måste Helsingfors-tonnaget förnyas inom en snar framtid. Men då konkurrensen på 22-40h-kryssningar från Stockholm är så hård så undrar jag om inte ett helt annat koncept är att föredra för Viking på denna linje.

I en värld av allt mer klimatmedvetna medborgare, där många ser sig om efter alternativ till flyget, vore det inte intressant för Viking att diskutera ett mer upplägg som inte baseras på kryssningsresenärerna?

Dvs, nästa omgång nybyggen för Viking skulle vara två stycken medelstora fartyg på runt 45000 BT med fartresurser på ca 25 knop vilka skulle trafikera Sto-Hel utan att gå via Mariehamn. Fartygen skulle fokusera huvudsakligen på frakt och ruttresenärer, gärna med en tydlig "business class"-del för affärsresenärer och andra som är beredda att betala lite mer för en schysst, komfortabel resa till Helsingfors och Stockholm. För att passa affärs- och ruttresenärer så skulle avgångstiderna anpassas med avgång kl 19:00 och ankomst kl 07:30. Då fartygen har goda fartresurser och dessutom goda fraktegenskaper så kan dessa sedan lätt ta en tur och retur till Tallinn varje dag.

Vad tror ni om detta koncept, kan det bli lönsamt?
SV: Viking Lines passagerarsiffror 2013-2018
« Svar #35 skrivet: 16 februari 2019, 13:40:20 »
Snabbare och smidigare resor sker nog bäst genom att undvika även Stockholm och använda Kapellskär eller Nynäshamn/Nolvik. Det senare alternativet känns nog mer intressant där, med närheten till Gotlandstrafiken och andra fraktlinjer och framförallt järnvägsförbindelsen in till Stockholm. Ett tåg typ X40 (tvåvånings) möter passagerarna och tar dem till Älvsjö, Stockholm C eller vidare mot Västerås eller Uppsala

Skulle väl vara intressant med en dagkryssning även på Svenska sidan då resan mot Helsingfors sker först kl 19 på kvällen!?

Borde väl gå att hinna en resa till Mariehamn tur och retur innan kvällsavgången mot Helsingfors? Sommartid med många turister och fint väder ute på däck kanske vissa morgonturer kan gå inomskärs via Dalarö och Möja till Mariehamn, så som Birka gjort under sina fyrkryssningar. Vintertid är det enligt min mening mindre lämpligt att vara inne och bråka med skärgårdsisar och högvatten med stora färjor. Kanske kan man lägga om vintertrafiken så att morgonavgången till Åbo körs från Nynäshamn och att man växlar färjor mellan rutterna samtidigt som en färja har liggedag eller är på längre varvsbesök. Att lossa stora mängder gods till Stadsgården morgon och eftermiddag känns inte helt ändamålsenligt då trafiken på Stadsgårdsleden och via Danvikstull kan vara ganska intensiv även utan trafik från någon färja. Ska passagerarna ta med sig den egna bilen eller ta en taxi till något viktigt möte fastnar passageraren i Stockholmstrafiken redan innan han/hon nått Stadsgårdsleden.



SV: Viking Lines passagerarsiffror 2013-2018
« Svar #36 skrivet: 16 februari 2019, 14:07:40 »
Tillägg till föregående:

Samarbeten kring bokning med framförallt Gotlandsbolaget och SJ skulle dessutom ge mervärden för VL's passagerare med möjlighet att nå nya produkter via VL's bokningssystem. t.ex. Att från VL's finska hemsida kunna boka en weekend på Gotland eller tågresa inom Sverige. Dessutom ger det VL möjligheter att nå nya passagerare via andras bokningssystem det vill säga att via SJ eller Gotlandsbolagets hemsidor kunna boka resor hos VL.

*
SV: Viking Lines passagerarsiffror 2013-2018
« Svar #37 skrivet: 16 februari 2019, 14:43:57 »
-Dvs om man inte som du grupperar ihop Grisslehamn-Eckerö med Kapellskär-Mariehamn och dessutom samtidigt utesluter Stockholm-Mariehamn från Ålandstrafiken. En något märklig manöver som väl inte har till annat syfte än att få fram att Rosella (39 år) faktiskt är ett år yngre än m/s Eckerö (40 år)....

Viking Cinderella & Birka Stockholm = nöjeskryssningar, Rosella & Eckerö = frakttrafik och ruttresenärer. Naturligtvis går de alla mellan Sverige och Åland på kartan.


t.ex. Att från VL's finska hemsida kunna boka en weekend på Gotland eller tågresa inom Sverige.

Good luck with that!
Man kan inte boka en Cinderella-kryssning från finska sidan.
SV: Viking Lines passagerarsiffror 2013-2018
« Svar #38 skrivet: 16 februari 2019, 15:10:19 »
-Dvs om man inte som du grupperar ihop Grisslehamn-Eckerö med Kapellskär-Mariehamn och dessutom samtidigt utesluter Stockholm-Mariehamn från Ålandstrafiken. En något märklig manöver som väl inte har till annat syfte än att få fram att Rosella (39 år) faktiskt är ett år yngre än m/s Eckerö (40 år)....

Viking Cinderella & Birka Stockholm = nöjeskryssningar, Rosella & Eckerö = frakttrafik och ruttresenärer. Naturligtvis går de alla mellan Sverige och Åland på kartan.


Om du tog bort nöjeskryssarna från Rosella och Eckerö så skulle nog ingen av dem köra mer än sommartrafik och
kanske några helger.
SV: Viking Lines passagerarsiffror 2013-2018
« Svar #39 skrivet: 16 februari 2019, 19:30:10 »
t.ex. Att från VL's finska hemsida kunna boka en weekend på Gotland eller tågresa inom Sverige.

Good luck with that!
Man kan inte boka en Cinderella-kryssning från finska sidan.
Bussanslutningar i Finland är inte helt enkelt från svenska heller! Hur är det med bokningar till Tallin med Viking XPRSom man vill utgå från Stockholm och byta båt i Helsingfors?
SV: Viking Lines passagerarsiffror 2013-2018
« Svar #40 skrivet: 18 februari 2019, 16:02:44 »
Hur är det med bokningar till Tallin med Viking XPRSom man vill utgå från Stockholm och byta båt i Helsingfors?
Jo det kan jag berätta. Båten Sto->Hel ankommer kl 10:10 och båten Hel->Tal avgår 10:30, så man hinner inte byta.

Jag försökte boka en sådan variant för några månader sedan och blev nästan lite sur på damen i telefonen som påstod att man inte hinner byta i Helsingfors. Men minsann, när jag tittade i tidtabellerna så hade man effektivt tagit bort denna möjlighet. Jag vet, det är ytterst få resenärer som gör detta byte, men ändå, hade man inte kunnat hitta 10 minuter till.

Blev att promenera genom stan till Västra Hamnen (Biljetten Sto-Hel var sedan tidigare bokad, och jag ville förlänga till Tallinn, som jag gjort många gånger förr. Men icke.)
« Senast ändrad: 18 februari 2019, 16:17:34 av Stefan, Tallinn »
SV: Viking Lines passagerarsiffror 2013-2018
« Svar #41 skrivet: 18 februari 2019, 16:22:17 »
Citera
Dvs, nästa omgång nybyggen för Viking skulle vara två stycken medelstora fartyg på runt 45000 BT med fartresurser på ca 25 knop vilka skulle trafikera Sto-Hel utan att gå via Mariehamn. Fartygen skulle fokusera huvudsakligen på frakt och ruttresenärer, gärna med en tydlig "business class"-del för affärsresenärer och andra som är beredda att betala lite mer för en schysst, komfortabel resa till Helsingfors och Stockholm. För att passa affärs- och ruttresenärer så skulle avgångstiderna anpassas med avgång kl 19:00 och ankomst kl 07:30. Då fartygen har goda fartresurser och dessutom goda fraktegenskaper så kan dessa sedan lätt ta en tur och retur till Tallinn varje dag.

Vad tror ni om detta koncept, kan det bli lönsamt?

tror det blir mycket svårt att hitta an kundgrupp som är beredda att betala mer för att åka med skutorna som det ser ut idag. samt betala mer och inte ens få möjlighet att shoppa taxfree om mna väljer att inte gå via Åland. sen är det det där med miljöprfil att gasa på drar med bränsle fast om man kör på LNG skall väl inte detta vara något problem.
Men likväl tror inte marknaden av kapitalstarka pax är så stor att man kan bekosta nybyggen enbart mot denna kundgrupp
/TT
Gjorda 2019
Galaxy till åbo
Baltic princess åbo till stockholm
Kommande 2019:
Romantika till riga
Explorer of the seas I medelhavet
SV: Viking Lines passagerarsiffror 2013-2018
« Svar #42 skrivet: 18 februari 2019, 18:02:38 »
Citera
Dvs, nästa omgång nybyggen för Viking skulle vara två stycken medelstora fartyg på runt 45000 BT med fartresurser på ca 25 knop vilka skulle trafikera Sto-Hel utan att gå via Mariehamn. Fartygen skulle fokusera huvudsakligen på frakt och ruttresenärer, gärna med en tydlig "business class"-del för affärsresenärer och andra som är beredda att betala lite mer för en schysst, komfortabel resa till Helsingfors och Stockholm. För att passa affärs- och ruttresenärer så skulle avgångstiderna anpassas med avgång kl 19:00 och ankomst kl 07:30. Då fartygen har goda fartresurser och dessutom goda fraktegenskaper så kan dessa sedan lätt ta en tur och retur till Tallinn varje dag.

Vad tror ni om detta koncept, kan det bli lönsamt?

tror det blir mycket svårt att hitta an kundgrupp som är beredda att betala mer för att åka med skutorna som det ser ut idag. samt betala mer och inte ens få möjlighet att shoppa taxfree om mna väljer att inte gå via Åland. sen är det det där med miljöprfil att gasa på drar med bränsle fast om man kör på LNG skall väl inte detta vara något problem.
Men likväl tror inte marknaden av kapitalstarka pax är så stor att man kan bekosta nybyggen enbart mot denna kundgrupp
/TT

Man kan ju fortfarande få shoppa, precis som på Arlanda och på Riga-färjorna. Och kundgruppen i fråga är ju inte den priskänsliga så det problemet tror jag man kan avskriva om man bara får folket ombord. Vet inte hur fort man behöver köra för att hålla en attraktiv tidtabell men utsläppen minskas ju av den kortare sträckningen.

Det är väl fortfarande ett inte oväsentligt antal människor som reser reguljärt mellan Sverige och Finland. Frågan är hur många av dem man kan få ombord på en färja som är dedikerad att fånga denna grupp. Och, glöm inte frakten!
*
SV: Viking Lines passagerarsiffror 2013-2018
« Svar #43 skrivet: 20 februari 2019, 11:21:42 »
Om TallinkSilja Viking ska trafikera Norvik eller Kapellskär kan vi glömma dagens tonnage, då blir det ropax. Jag skulle bli förvånad om VL beställer en syster till Kinabygget i närtid.
SV: Viking Lines passagerarsiffror 2013-2018
« Svar #44 skrivet: 21 februari 2019, 05:58:56 »
Det finns en tillämpning av Kapellskär som funkar för stora kryssningsfärjor och det är för kvällsavgångarna från Åbo.

Men då handlar det inte om passagerarutbyte, annat än för bilburna passagerar + någon enstaka. Poängen är istället att få sälja Tax-free. För färjor som utgår från Finland räcker det inte med att angöra Åland, utan färjan måste även angöra tredje land och då är Kapellskär närmst.