Viking Lines passagerarsiffror 2013-2018
« skrivet: 08 februari 2019, 03:22:13 »
Jag gick igenom Viking Lines årliga passagerarsiffror på nedanstående linjer. Bokslutet för 2018 har inte rapporterats ännu, dock finns ett pressmeddelande med passagerarsiffrorna:

Passagerare (tusental)

Sto-Hel

2013: 1 069
2014: 1 063
2015: 1 021
2016: 994
2017: 1 037
2018: 969

Sto-Åbo

2013: 2 093
2014: 1 936
2015: 1 940
2016: 1 884
2017: 1 886
2018: 1 859

(Sto/)Hel-Tal

2013: 1 873
2014: 2 044
2015: 2 001
2016: 2 031
2017: 2 345
2018: 1 948
SV: Viking Lines passagerarsiffror 2013-2018
« Svar #1 skrivet: 08 februari 2019, 03:43:21 »
Tallinks motsvarande siffror från deras rapporter (man redovisar efter en annorlunda uppdelning).

Sverige-Finland

2013: 2 810
2014: 2 714
2015: 2 826
2016: 2 886
2017: 2 919
2018: 2 849


Hel-Tal

2013: 4 576
2014: 4 518
2015: 4 745
2016: 5 078
2017: 5 063
2018: 5 080
« Senast ändrad: 08 februari 2019, 03:46:49 av Stefan, Tallinn »
SV: Viking Lines passagerarsiffror 2013-2018
« Svar #2 skrivet: 08 februari 2019, 07:41:48 »
Hur räknas passagerarna STO-TAL i Tallinks siffror med tanke på att de går in via Mariehamn varje natt och därmed trafikerar Finland. Sen vore det även intressant att se hu det går för Finnlines till Nådendal då de känns som en allt större konkurrent om de reguljära passagerarna.
SV: Viking Lines passagerarsiffror 2013-2018
« Svar #3 skrivet: 08 februari 2019, 09:34:49 »
Jag gick igenom Viking Lines årliga passagerarsiffror på nedanstående linjer. Bokslutet för 2018 har inte rapporterats ännu, dock finns ett pressmeddelande med passagerarsiffrorna:

Passagerare (tusental)

Sto-Hel

2013: 1 069
2014: 1 063
2015: 1 021
2016: 994
2017: 1 037
2018: 969

Sto-Åbo

2013: 2 093
2014: 1 936
2015: 1 940
2016: 1 884
2017: 1 886
2018: 1 859

(Sto/)Hel-Tal

2013: 1 873
2014: 2 044
2015: 2 001
2016: 2 031
2017: 2 345
2018: 1 948
Graceeffekten tycks avta med åren. Men hur många passagerare hade man 2012? -Jag har för mig att det blev ett ganska stort skutt uppåt när Grace kom.
SV: Viking Lines passagerarsiffror 2013-2018
« Svar #4 skrivet: 08 februari 2019, 11:22:16 »
Noterade också den avtagande trenden för VL STO-TUR sedan 2013!

Det styrker min mening att nybygget är för stort vilket ödslar onödigt mycket bränsle och skadar strandvegetation genom att att pressas hela vägen genom Furusundsleden in till Stockholm. Under lågsäsong med högvatten >30 cm eller is bör man inte köra enorma jättefärjor genom skärgården tur och retur inom 24h för att hålla samma avgångstider varje dag. Ett hälften så stort nyttbygge (31000 ton brutto) räcker antagligen alldeles utmärkt under de flesta dagar under året. Amorella kan de gärna behålla för att ha passagerarkapaciteten under högsäsong och fraktvolymerna under resten av året och minska påverkan av trafiken under dockningar och varvsbesök!

Viking Grace bör endast köras TUR-MAR-KAP under lågsäsong med hänsyn till de höga vattennivåer och isförhållanden som kan råda i skärgården under höst vinter och vår. Där stöttar hon Rosellas trafik i samband med sina kvällskryssningar från Åbo och erbjuder en morgonavgång från Kapellskär med möjlig returresa samma dag med Rosella.
SV: Viking Lines passagerarsiffror 2013-2018
« Svar #5 skrivet: 08 februari 2019, 11:58:38 »
Siffrorna Sto-Hel skulle jag skrivit Sto-Mar-Hel, dvs helt enkelt Mariella och Gabriellas trafik.

---

2012 tillagt:

Sto-Åbo

2012: 1 748
2013: 2 093
2014: 1 936
2015: 1 940
2016: 1 884
2017: 1 886
2018: 1 859

---

Vi kan även ha i bakhuvudet att Sveriges befolkning ökat med 6% mellan 2013 och 2018, och Stockholms läns befolkning ännu mer.
« Senast ändrad: 08 februari 2019, 12:02:35 av Stefan, Tallinn »
SV: Viking Lines passagerarsiffror 2013-2018
« Svar #6 skrivet: 08 februari 2019, 12:22:22 »
Det måste ju hända nåt radikalt snarast, inte "viking snart", snarast, om skutorna ska fortsätta gå.

Tittar man bara på spiraltrappan nedåt så är det risk att man faller ner. Och är när man är där så är det svårt att bygga en ny.
YNWA!
SV: Viking Lines passagerarsiffror 2013-2018
« Svar #7 skrivet: 08 februari 2019, 14:10:13 »
Radikalt vet jag inte. Det man kan säga är väl att marknaden är väldigt stabil.

Sedan är det förstås ett långsiktigt problem att kunderna till stor del består av äldre som åker av gammal vana. Denna grupp blir ju mindre och mindre för vart år.

En annan grupp är yngre låginkomsttagare och det är väl just denna grupp som också står för nästan hela befolkningsökningen i Sverige i allmännhet och Stockholm i synnerhet, så det kompenserar väl till viss del.

Samtidigt bör man ha i åtanke att majoriteten av passagerarna är från Finland, så vad som sker med befolkningen på den finska sidan är förvisso viktigare.
*
SV: Viking Lines passagerarsiffror 2013-2018
« Svar #8 skrivet: 08 februari 2019, 14:20:41 »
Visuellt ser Stefans siffror ut så här:


Rött står för Viking Line, blått för Tallink. De ljusare nyanserna är trafiken Sverige-Finland, de mörkare Helsingfors-Tallinn (Vikings ljusare dessutom uppdelat i Helsingfors (~1000) och Åbo (~2000)).

Den grå linjen högst upp representerar den totala trafiken.

Som synes har Grace-effekten 2013 sakta klingat av, men i övrigt är trafiken Sverige-Finland mer eller mindre konstant. Skillnaden mellan rederierna är, vad gäller antalet passagerare, så gott som uteslutande beroende på Tallinntrafiken.
Vad som är kanske ännu värre för Viking Line än det mindre antalet passagerare på Tallinnrutten, är det faktum att Viking får så mycket sämre intäkt per passagerare än Tallink (men det kan man ju naturligtvis inte läsa ur bilden ovan - det har vi bara diskuterat tidigare),
SV: Viking Lines passagerarsiffror 2013-2018
« Svar #9 skrivet: 08 februari 2019, 14:48:03 »
Radikalt vet jag inte. Det man kan säga är väl att marknaden är väldigt stabil.

Sedan är det förstås ett långsiktigt problem att kunderna till stor del består av äldre som åker av gammal vana. Denna grupp blir ju mindre och mindre för vart år.

En annan grupp är yngre låginkomsttagare och det är väl just denna grupp som också står för nästan hela befolkningsökningen i Sverige i allmännhet och Stockholm i synnerhet, så det kompenserar väl till viss del.

Samtidigt bör man ha i åtanke att majoriteten av passagerarna är från Finland, så vad som sker med befolkningen på den finska sidan är förvisso viktigare.

Håller med din analys. Det jag menar är att, förlåt språket, att det är dags att ta tummen ur röven. Vad Finland gäller så väljer nog de flesta Silja om det visas fram två gratisbiljetter. Så nej, Finland är inte viktigare än varken Sverige eller Åland. Det som är viktigt är att man gör något, istället för att fika på styrelsemötena hos vl.
YNWA!
SV: Viking Lines passagerarsiffror 2013-2018
« Svar #10 skrivet: 08 februari 2019, 18:30:34 »
Att Viking har problem har vi ju konstaterat länge här på forumet och ett nybygge vart tionde år kommer inte lösa problemen. Frågan är dock vad man rent realistiskt kan göra då man har konkurrenter i varje hörn som alla verkar vara mer på tårna än Viking. Tallink sitter på sin guldgruva på finska viken och systrarna gågata som utklassar Mariella och Gabriella till Helsingfors samtidigt som man förnyar flottan i jämn takt, Eckerö har Birka från Stockholm där man äntligen verkat fatta vad man ska göra under sommaren med sina längre kortkryssningar, Finnlines plockar fraktenehterna med sin kortlinje till Nådendal och gör ett seriöst försök att få över passagerarna också.

Vad gör Viking bättre än de övriga och viktigare, hur kan man tjäna pengar på det?
*
SV: Viking Lines passagerarsiffror 2013-2018
« Svar #11 skrivet: 08 februari 2019, 19:47:05 »
Viking Line bygger nytt i en för långsam takt. Man bör bygga en syster till kinesbygget och det kanske blir så om det första fartyget blir lyckat och klart i tid
SV: Viking Lines passagerarsiffror 2013-2018
« Svar #12 skrivet: 09 februari 2019, 21:18:48 »
Haas.
Tack för visualiseringen! Värt dock att ha i åtanke att all Vikings trafik Sverige-Finland inte ingick eftersom de också har Rosella/Cinderella.

---

Ja, som ni säger så är det Viking som är problembarnet nu. Mycket tyder på det. Tallink drar in åtskilliga tiotals MEUR i vinst varje år, medan Viking kämpar för att få ihop några enstaka MEUR på plussidan.

Samtidigt kan man konstatera att Megastar inte gav Tallink någonting vad gäller passagerarvolymer. De kunde lika gärna fortsatt med Superstar. På fraktsidan har de väl dock kunnat öka en del. Också där är Viking problembarnet.

Eckerö är också på offensiven med numer sex avgångar per dag Hel-Tal.

Alkoholturismen till Estland är rejält på dekis nu när en öl här i Tallinns butiker kostar i stort sett lika mycket som på Systemet i Sverige. Förvisso har en del finnar i detta segment fortsatt att åka över Finska Viken, men nu mot Lettland.
« Senast ändrad: 09 februari 2019, 21:27:08 av Stefan, Tallinn »
SV: Viking Lines passagerarsiffror 2013-2018
« Svar #13 skrivet: 11 februari 2019, 23:16:42 »
1997-2008

Amorella GT 34384
Isabella GT 35134
Tot VL GT 69518

Silja Festival GT 34414
Silja Europa GT 59912
Tot Silja GT 94326

Total Sto-Åbo GT 163844
(Dock förstärkt med Rosella GT 16850, Åbo-Kap vissa somrar.)

2013-

Amorella GT 34384
Grace GT 56850
Tot VL GT 91234

Galaxy GT 48915
BP GT 48915
Tot Silja GT 97830

Total Sto-Åbo GT 189064
« Senast ändrad: 11 februari 2019, 23:25:23 av Mistluren »
SV: Viking Lines passagerarsiffror 2013-2018
« Svar #14 skrivet: 12 februari 2019, 22:08:00 »
Hur ser det ut pa fraktsidan?
Det ar val dar de stora intjaningarna ligger.