Från mitt kontorsfönster
« skrivet: 02 februari 2019, 19:19:00 »
Jag hade tidigare en tråd med ungefär det här namnet. Men har inte skrivit något där på evigheter. Nu tänkte jag starta igen men hittar inte tråden så här börjar jag om igen.

För ett par veckor sedan fick jag en rejäl överraskning när jag kom till jobbet vid halvsjublecket på morningen. Och härom dagen låg samma ståtliga fartyg där igen. Den här kajplatsen hade hurtigruten i några år medan man byggde den nya hamnterminalen men nu är den i gång och därmed börjar man lägga stora kryssningsfartyg här i stället. Förra året hade vi 116 kryssningsanlöp med totalt 140.000 passagerare. Plus Hurtigruterna som kommer två gånger om dagen året runt.

Så nu har vi haft årets två första kryssningsbesök redan under Januari månad. Och det är inte någon dålig båt som hedrar byen med sitt besök. "Viking Sky" - 228 meter lång, 34 meter bred och fanen vete hur hög den är. Fullspikad med "jänkare" som vill se norrsken. Man går till Tromsø, Alta, Narvik och Bodø. Här i byen ligger man två nätter och därmed blir "jänketurister" ett stort inslag på gator och torg. Bland annat så har de tagit över min stampub. Till min stora glädje då jag i all snacksalighet har fått chansen att diskutera allt och ingenting med turisterna.

Här ser vi båten från mitt kontorsfönster. Med Tromsøbrua i bakgrunden. Så ser vi "Nordsjeteen" med "Løkta". Alltså Norra Vågbrytaren med en populär festlokal längs ut.

Här lutar jag mig ut och har stora problem att få med hela båten. Den är onekligen lång som "f***n"

När jag gick hem på eftermiddagen observerade jag att aktern stack ut bakom Nord-Norsk Kunstmueum och utanför Prostnesset och Konjaks-Larsens gamla byggnad. Nya hamnterminalen ligger just akterut.

Slutligen måste jag kommentera att vi hade "Soldag" för ungefär två veckor sedan. Fram till dess var det "mörkertid". Det vill säga inte något dagsljus. Men nu går det snabbt som bara f*** mot ljusare tider. Redan nu är det fullt dagsljus ungefär 0830-1530. När vi kommer till sista Februari är det ljust 0630-1730 och i slutet av April har vi dagsljus dygnet runt. Något som sedan varar fram till slutet av Augusti.
« Senast ändrad: 02 februari 2019, 19:25:02 av Donkeyman »
SV: Från mitt kontorsfönster 2
« Svar #1 skrivet: 04 februari 2019, 10:24:29 »
I dag har jag två intressanta fartyg rätt utanför kontoret. Det ena är historiskt intressant. Det andra har intressant teknik.

Detta är gamla "Polarfront". Byggd 1976 som "Väderfartyg". Den blev med tiden världens sista i sitt slag. Fartyget fungerade som en flytande väderstation och man sände väderdata en gång i timmen året runt till Meteoroligisk Institut. Den var stationerad vid "Station M", vilket innebar 66 N och 02 E. Två dagar per månad lämnade man stationen för att byta besättning, bunkra och proviantera. Hösten 2009 var det slut. Då hade sateliterna tagit över.

Sedan dess har den seglat under Fransk flagg som expeditionsfartyg i nordliga områdend och i dag hade man tydligen ärende till Tromsø.

"OV Boekfjord" är ett av Kystverkets nya arbetsfartyg. Dels sysslar den med sådant som att underhålla sjömärken, fyrar och andra installationer men den är också specialutrustad för Oljesanering. Dess beteckning är "PCV", vilket uläses "Pollution Control Vessel". Framdriften är en form av hybrid. Man har 3 st CAT som driver ett dieselelektriskt maskineri, men man har också en batteripacke i större format.

Den som är intresserad kan googla fram mer om fartygen och deras historia.
*
SV: Från mitt kontorsfönster
« Svar #2 skrivet: 04 februari 2019, 10:39:49 »
Intressanta fartyg båda två. Antar Polarfront, till skillnad från forna tiders fyrskepp, låg lös och ledig på sin position. Men den måste i likhet med ett fyrskepp ha varit extremt utsatt för väder och vind. Det är ju ändå ett litet fartyg.
*
« Svar #3 skrivet: 04 februari 2019, 21:23:41 »
Intressant återseende av Tromsö.
Detta var väl ungefär så mycket jag såg av staden när vi lämnade Hurtigruten för drygt 5 månader sen och vi sedan tog flygbussen vid hållplatsen som syns i backen på sista bilden i första inlägget.
/Marre
« Svar #4 skrivet: 04 februari 2019, 21:29:13 »
Den tråden minns jag som trevligt inslag, kul att vi får se mer från kontorsfönstret.
Fredrik Ahlman
« Svar #5 skrivet: 04 februari 2019, 22:00:19 »
Kul att du tagit upp traden igen.
Alltid intressant att se och lasa dina inlagg.
Sjalv var jag i Tromso senast i mitten av Juli da jag gjorde in inspektionsresa ombord i TUI Cruises MS4.
SV: Från mitt kontorsfönster 3
« Svar #6 skrivet: 06 februari 2019, 10:53:09 »
I dag kände jag också behov av att presentera dagens utsikt.

Den första är samma som sist. Men nu har de förhalat in bakom Ishavshotellet så man ser den förifrån i stället

Detta är "Frøystrand". En så kallad "Brønnbåt" eller "Fish Carrier" som det heter på fint språk. Den fraktar levande lax från laxodlingar till slakterier. Men den kan många fler konster. Till exempel avlusning. Så har man en annan spännande utrustning. Man kan pumpa fisken genom ett rör och då räknas den och vägs, helt elektroniskt. Vilket gör att kör man fisk från en "merde" till en annan så har man full koll på vikt, antal och en massa andra intressanta parametrar. Byggd 2009 och fulladdad med diverse moderniteter. Jag tror den är dieselelektrisk men är inte helt säker. Ryktet säger man skulle gå in för gasdrift men så fick man inte plats för gastankar men även detta är jag osäker på.

Just när jag fotograferade kom det ett alldeles uppenbart besättningsbyte med droska, antagligen från flygplatsen.

SV: Från mitt kontorsfönster 4
« Svar #7 skrivet: 11 februari 2019, 10:59:46 »
I dag på morningen kom "Boekfjord" in och lade sig i bättre fotovinkel. Så efter att ha visat båten från akter och förifrån så kan jag nu visa hela båten någorlunda midskepps. Samtidigt får ni två av turistattraktionerna här i byen. Det är Tromsøbrua och Ishavskatedralen. Den heter egentligen Tromsdalen Kirke och är församlingskyrka för fastlandssidan. Under brofästet på Tromsdalssidan ligger mot Söder (till höger) Rieberanlegget där man fram till nyligen har haft mottagning av till exempel sälskinn. På andra sidan (skymd) ligger den så kallade Mandelasletta, där hade man en gigantkonsert i midnattssol en sommar för kanske 15 år sedan till förmån för Nelson Mandelas stiftelse. Han var själv en av de stora attraktionerna den natten. I dag används området till lite av vart men det skall bli fler utomhuskonserter bland annat. Byggnaden som syns över aktern är "Løkta" en samlingslokal som ägs av segelklubben. Den ligger på norra vågbrytaren nästan mitt ute i sundet och är mycket populär för sällskap på upp mot 30-40 personer.

SV: Från mitt kontorsfönster 5
« Svar #8 skrivet: 12 februari 2019, 10:59:29 »
Just när jag skulle gå hem i går dök "Viking Sky" upp för 3:e gången i år. Fullspikad med Jänkare som skall se norrsken. De flesta tror väl också att det går isbjörnar på gatorna här. Så jag knipsade några bilder till. De ligger två nätter. På Fredag kommer så "Oriana" till Breivikaterminalen och när de seglat så kommer "Saga Saphire". Vilket betyder att när veckan är slut så är vi redan uppe i fem anlöp av gott vuxna kryssningsfartyg. Så tillkommer Hurtigruterna som är påfallande välbesatta trots årstiden men också några få mindre "tassar" som går med turister även vid den här årstiden.

Förtöjningsfolket fäster springtrossarna

Här står det första gänget med turistbussar och väntar

Så jobbar förtöjningsgänget med förändarna

Denna bild tog jag när jag kommit utanför kontoret och var på väg till puben