*
Containerfartygsbränder
« skrivet: 02 februari 2019, 00:43:13 »
Nu den sjunde branden på senare år. Ett APL fartyg. Erfarenheten visar att dessa är garanterat svåra att släcka.

https://maritime-executive.com/article/photos-fire-breaks-out-on-apl-container-ship
SV: Containerfartygsbränder
« Svar #1 skrivet: 06 februari 2019, 19:35:39 »
Det värsta är ju att många avlastare "smyger " med en del gods som klassas farligt.
Har själv råkat ut för detta, inte när det gäller sjöfart utan flyg, Jag gick handgripligen igenom alla kollin innan godset lämnades över till flygbolaget, och det var inte lite som vi plockade bort. Kom i kraftig dispyt med VD`n för bolaget jag arbetade för . Men hon, VD`n , tyckte att det gjorde inget att skicka med lite sprayburkar färg kemikalier ósv. Följderna kan ju oavsett vilket ransportsätt det gäller bli fasansfulla. Det hela ledde tyvärr att jag fick avsked för att jag inte skulle lägga mig i, men det var ju under mitt ansvar som transporterna skedde. Och men håller på än idag likadant.
« Svar #2 skrivet: 06 februari 2019, 23:59:35 »
Jag skulle tro att det blir en skärpning avseende regleringar kring det här men egentligen skall det inte behövas då det redan är reglerat idag. Man utsätter ju besättningar för fara, riskerar fartyg och last därtill miljön men tyvärr tänker nog inte alla på det.
Fredrik Ahlman
« Svar #3 skrivet: 07 februari 2019, 06:53:27 »
Om inte annat kommer nog assuransbolagen snart ha synpunkter.

Verkar inte delvis problemet vara att man har svårt att effektivt bekämpa bränder inne i lastbärarna?

Rent teoretiskt borde det inte vara allt för svårt att sätts in en hi-fog slinga inne i containern och, sedan koppla upp den emot fartygets hi-fog?

« Svar #4 skrivet: 07 februari 2019, 10:44:49 »
Detta med containers men också trailers har varit en problemkälla i alla år. Dels därför att man inte med säkerhet vet vad som finns inuti. Men man vet inte heller vikterna med säkerhet och ännu mindre hur prylarna inuti är säkrade för transport. Samma sak gäller både inom sjöfarten, flyget, järnvägen och på landsvägen.

Som ett exempel - för si så där 30 år sedan drev flera försäkringsbolag en kampanj där man önskade att den som slutligen stänger dörren på en container före transport också skall garantera för innehållet. Denne skall också ha ett speciellt certifikat som visar att han/hon har kunskap för att bedöma att den är godkänd för transport. Självfallet blev det inte något av detta och problemet kvarstår.
*
« Svar #5 skrivet: 07 februari 2019, 14:06:51 »
Bara det här med vikten, som man ändå tycker är rätt enkelt att komma till rätta med, har man vad jag förstår fortfarande problem med.
« Svar #6 skrivet: 07 februari 2019, 15:38:49 »
Järnvägen har litet samma problem, men när det gäller farlig last så känner nog tågbolaget till det. Men infrastrukturförvaltaren, som också har trafikledningen, är inte informerad om last, heller inte farlig last. För trafikledningen är det en "slot" med ett tågnummer för "godståg". Och där är ju dessutom problem med säkring av lasten (containers och semitrailers) ett större problem än på containerfartyg, som vi bl.a. upplevde på Storebælt för några veckor sedan. Min mardröm, eftersom jag arbetade i norska Jernbaneverket/BaneNOR fram till årsskiftet, är ett ammoniaktåg som spårar ur i spårspaghettin upp mot Oslo S i rusningstid, när hundratals passagerare står lägre ner på Nationaltheatret underjordiska station (där nödutgångarna dessutom är ännu längre neråt).
Bestilte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & NORDNORGE Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJODF NANSEN Hamburg - Lisboa september 2020
*
« Svar #7 skrivet: 07 februari 2019, 17:39:28 »
Här lite om juridiken mm när det gäller containertrafiken.

https://www.sjofartstidningen.se/bloggar/bergman/gemensamt-haveri-ga/?utm_source=Sjöfartstidningens+nyhetsbrev&utm_campaign=b82c95be55-EMAIL_CAMPAIGN_2019_02_07_03_35&utm_medium=email&utm_term=0_eaa9b84478-b82c95be55-49560001
« Svar #8 skrivet: 07 februari 2019, 18:58:02 »
Origoxys förslag med Hi-fog slinga hade säkert hjälpt men hjälp vad dyrt att få det installerat i alla lastbärare.Men det hade säkert fått slut på de flesta incidenter.
Fredrik Ahlman
« Svar #9 skrivet: 07 februari 2019, 19:00:26 »
Men den absolut största andelen av incidenter med containers ligger ju inte i bränder utan är en följd av lashing av containers eller inne i de samma.
« Svar #10 skrivet: 07 februari 2019, 21:19:40 »
For ganska manga ar sedan nu, mitten av 90-talet da jag arbetade i DFDS-Tor Line hade rederiet en anstalld man (Fd Nautiskt befal med pabyggnadskurser) vars arbetsuppgift var att slumpvis oppna upp trailers och kontrollera surrningar och att lasten motsvarade vad som deklarerats. Tyvarr sa forsvann denna position ganska snabbt igen och allt var tillbaka som vanligt.
Jag minns ett annat ganska talande exempel fran min tid i Transatlantic. En kylcontainer skeppades fran Australien. Enligt papper skulle den halla -10 grader under hela resan. Denna container vallade dock mycket huvudbry och arbete da kylaggregatet inte holl mattet. Vid avlastning visade sig containern innehalla motorcykeldelar(!).

Origoxy's ide med Hi-Fog slingor ar egentligen inte sa tokig.
« Svar #11 skrivet: 08 februari 2019, 04:02:16 »
Origoxys förslag med Hi-fog slinga hade säkert hjälpt men hjälp vad dyrt att få det installerat i alla lastbärare.Men det hade säkert fått slut på de flesta incidenter.

If you think safety is expensive, try an accident.

Antar att dessa sju bränder inte varit helt billiga?

Och, tror inte heller det hade blivit så otroligt dyrt, räknat per container, behövs rätt lite, ett stainless steel rör, två munstycken och, en koppling till fartygets hi-fog pumpsystem.
« Svar #12 skrivet: 08 februari 2019, 13:46:43 »
När jag började min karriär inom stuveribranschen på slutet av 60 talet i Skandiahamnen så vägde vi alla exportburkar, men snart blev ju flödet stort och detta system försvann. Däremot vet att Matson vägde alla containers till Hawaii vi inpassering till deras terminal i Oakland, om jag kommer ihåg rätt fick man inte överskrida 18 ton för en 20áre. Vi hade en avlastare som puttat in ca 20 ton plus tara på ca 2 i burken. Dom fick hämta tillbaka den. Och så kom den tillbaka med ny plomb och nya papper. Och i Oakland vägdes den … överlast med ursprungliga vikten varvid den delstrippas och detta skickade som styckegods med hög kostnad för den svenska avlastaren.Helt klart dokument fusk.
« Svar #13 skrivet: 08 februari 2019, 22:16:36 »
Absolut är en olycka dyr och farlig. Vi får se vad IMO kokar ihop vad det lider.
Zoroaster, containervägningen har ju kommit åter det är ju en bra åtgärd.
Fredrik Ahlman
« Svar #14 skrivet: 10 februari 2019, 11:50:32 »
I Skandiahamnen fanns när jag arbetade där vågutrustning i alla containerkranar, men användes aldrig. Utom om vi tyckte att vikten var "åt helvete" Å andra sidan gick ju lastplanerningen alltid på den av rederiet uppgivna vikten. Som dom fick av avlastaren.
Hade ju eget ett tag i början av 90-talet med containerkörningar och ibland var man glad över att chauförerna inte äkte fast för överlast.