*
Antalet kylfartyg fortsätter minska
« skrivet: 31 januari 2019, 20:47:05 »
Kanske inget direkt för alla färjeentusiaster här på forumet men möjligen intressant för oss som kommer ihåg då Salénredeiet var störste aktör på den här marknaden. Och vilka vackra fartyg man ägde. Men utvecklingen har under lång tid talat sitt tydliga språk.

https://maritime-executive.com/article/conventional-reefer-vessels-lose-further-market-share
SV: Antalet kylfartyg fortsätter minska
« Svar #1 skrivet: 31 januari 2019, 22:36:03 »
 Visst kommer jag ihåg Salèns. Dom var störst. Det fanns dock små svenska aktörer på kylmarknaden också. Jag tänker då på Red. AB Polar i Mölle! Själv var jag jungman på detta stiliga fartyg!

SV: Antalet kylfartyg fortsätter minska
« Svar #2 skrivet: 01 februari 2019, 00:05:34 »
Kanske inget direkt för alla färjeentusiaster här på forumet men möjligen intressant för oss som kommer ihåg då Salénredeiet var störste aktör på den här marknaden. Och vilka vackra fartyg man ägde. Men utvecklingen har under lång tid talat sitt tydliga språk.

https://maritime-executive.com/article/conventional-reefer-vessels-lose-further-market-share

Intressant men inte helt ovantat som sagt.
Ett enda utav Maersks Tripple-E fartyg har ju uttag till 1000 kylcontainers.
Cool Carrier som noteras som storst utav de traditionella kylfartygsoperatorerna ar val anda att betrakta som rakt nedstigande fran salig Sale'ns.
*
SV: Antalet kylfartyg fortsätter minska
« Svar #3 skrivet: 01 februari 2019, 00:19:36 »
Själv var i Transatlantics kylfartyg Coolgardie. Den var förvisso knappast det vackraste. Byggd 1956. Men chartrad av Salén var vi. Som så många andra kylfartyg när det begav sig. Och det fanns flera svenska rederier som var tidigt ute och byggde kylfartyg efter kriget.

Läste någonstans att vissa containerfartyg, särskilt de i trafik på Syd- och Centralamerika numera kan ta runt 2000 kylburkar. Kräver förstås en del extra tillsyn.

SV: Antalet kylfartyg fortsätter minska
« Svar #4 skrivet: 01 februari 2019, 21:26:04 »
Saxat fran siten 'Port technology': "At the beginning of 2000 there were over 20 companies worldwide who were specialised in transport with reefers. Now there are only eight".

Du har sakert ratt Lars i att containerfartyg specialiserade pa syd-amerika har fler kylcontaineruttag an Maersk's Tripple-E klass som ju ar byggda for Asien-Europa traden. De containerfartyg Maersk byggde i mitten av 70-talet hade 10 uttag!
Jag kommer inte ihag hur manga uttag det fanns pa svenska handelsflottans vinthund, M/S Nihon. Men jag kan namna att jag en resa ombord gick som fartygselektriker och det var mycket arbete med dessa "kylburkar".

Jag hittar ingen information dock om hur manga kylcontainers Maersk rader over men vet att de kontrollerar cirka 25% av varldens kyltransporter i container.

Franska CMA-CGM har varldens nast storsta kylcontainerflotta. De delar med sig av foljande uppgifter:
Antal kylcontaineruttag totalt i rederiets fartyg: 293000 stycken
Antal agda kylcontainers: 385000 stycken
SV: Antalet kylfartyg fortsätter minska
« Svar #5 skrivet: 01 februari 2019, 22:41:08 »
När jag reste med WIKING (rederi Transeste, flagga Antigua men ändå hemmahamn Hamburg!) 2003-04 från Dakar via Abidjan, Zarate, Montevideo, Rio Grande, Santos, Rio de Janeiro och Fortaleza till Rotterdam hade vi från Fortaleza en egen brasilianska besättningsman, hvars enda uppgift var att passa kylcontainerna med brasilianskt kött. De var så många att det hade varit en övermäktig uppgift för fartygets egen elektriker, hvars ansvar det annars är att passa kylcontainerna.
Bestilte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & NORDNORGE Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJODF NANSEN Hamburg - Lisboa september 2020
*
SV: Antalet kylfartyg fortsätter minska
« Svar #6 skrivet: 02 februari 2019, 11:53:47 »
Funderar på gamla svenska kylfartyg.

1931 beställde Saléns sitt första nybygge, S/S R H SANDERS byggd vid Fredriksstad varv i Norge, som brukar betecknas som Sveriges första helkylda fartyg. Men jag har för mig att hon inte ursprungligen beställdes som kylfartyg.

Efter kriget vet jag att Trelleborgs Ångfartygs Ab, 1948, tog leverans av Silver och Golden Ocean. Men byggdes det några svenska kylfartyg där i mellan?
SV: Antalet kylfartyg fortsätter minska
« Svar #7 skrivet: 02 februari 2019, 22:06:30 »
Funderar på gamla svenska kylfartyg.

1931 beställde Saléns sitt första nybygge, S/S R H SANDERS byggd vid Fredriksstad varv i Norge, som brukar betecknas som Sveriges första helkylda fartyg. Men jag har för mig att hon inte ursprungligen beställdes som kylfartyg.


Hon blev inte gammal.
Foljande ar saxat fran Fakta om Fartyg:

S/S R.H. SANDERS.

Byggd 1931 av Fredrikstad Mekaniske Verksted, Fredrikstad, Norge.

Varvsnummer. 266.

Dimensioner. 78,30 (mellan perpendiklarna) x 11,50 x ? m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 1199/ 739/ 1750.

Maskineri. En ångmaskin.

Effekt. ?.

Knop. ?.

RN. 7712.

IDno. 5607562.

1930 12 17. Sjösatt.
Levererades i augusti 1931 till Ab Banantransport (Sven Salén), Stockholm. Detta var Saléns första nybygge.

1932. Ombyggd till kylfartyg.

1932. Utchartrad till Italiensk rederi för transport av bananer från dåvarande Italienska Somaliland - Italien.

1933 12 10. När fartyget var utanför St Tropez, Så fattade det eld och besättningen övergav fartyget, som på förmiddagen strandade utanför St Tropez.

1934. Drogs loss i början av året och fördes till Baie De Cavaleiro för besiktning, där hon kondemnerades.

1934. Såld till Mon. Auberti, Genua, Italien för upphuggning.
*
SV: Antalet kylfartyg fortsätter minska
« Svar #8 skrivet: 03 februari 2019, 01:02:25 »
Trist historia.
*
SV: Antalet kylfartyg fortsätter minska
« Svar #9 skrivet: 05 februari 2019, 13:30:14 »
Upptäckte att Trelleborgs Ångfartygs AB, redan 1946, tog leverans av kylfartyget Blue Ocean. Torde vara det första svenska kylfartyget efter kriget.

Förhållandevist stort dessutom. 4.200 dw.

http://kommandobryggan.se/atlanttrafik/blue.htm
« Senast ändrad: 05 februari 2019, 13:34:34 av Lars H »