Vintersjöfart 2019
« skrivet: 29 januari 2019, 10:36:06 »
Ser nu att alla svenska isbrytare är igång och att det ser ut att kunna bli en "riktigt" isvinter 2019   :)

http://www.sjofartsverket.se/Sjofart/Isbrytning/Vintersjofart/

*
SV: Vintersjöfart 2019
« Svar #1 skrivet: 29 januari 2019, 13:19:52 »
En rejäl isvinter skulle måhända få lite fart på diskussionerna om nya isbrytare, där bla kanadensarna var snabbt framme och köpte upp de tidigare av staten kontrakterade Viking Supply Ships tre, kombinerade supply och isbrytande fartygen för runt tre miljarder.

Ale, Atle, Frej och Ymer är byggda i mitten på 70-talet. Oden, som nyttjats till mycket annat är den yngsta. Byggd 1988.
*
SV: Vintersjöfart 2019
« Svar #2 skrivet: 03 februari 2019, 10:23:19 »
Viking båtarna fungerade inte så bra i Svenska vatten, de var för smala och propellrarna satt för grunt så dysorna kloggade ofta igen i den sörjiga isen.

Sedan är det frågan om hur många isbrytare det behövs i framtiden med tanke på den globala uppvärmningen. Många av de senaste åren verkar det som Sjöfartsverket använt isbrytarna under devisen "use it or lose it".

Vist hade det varit fräckt med stora nybyggen, så kaparna kan gå runt på bryggvingarna och glänsa på världens största isbrytare med icke atom drift. Men vill sjöfarten betala för det? Staten skall ju bygga svindyra snabbtåg så de lär nog vara måttligt intresserade att stå för notan, de hoppas nog på mildare vintrar framöver.
*
SV: Vintersjöfart 2019
« Svar #3 skrivet: 03 februari 2019, 11:40:54 »
Men hallå, vilka vill att man skall man bygga isbrytare, och stora sådana, för att befälhavaren skall stå och ”glänsa”? Att inte ersätta äldre isbrytare eller alternativt göra omfattande uppgraderingar med motiveringen att den globala uppvärmningen nog gör isbrytning onödig i framtiden är inte heller en särskilt imponerade tanke. När försvinner isen? Någon som vet? Och varför skulle ett ersättande av äldre isbrytartonnage plötsligt ge sjöfartsnäringen kalla fötter? Har man fått det någon annnanstans. I Finland eller Ryssland tex.

Själv misstänker jag att staten istället för att bygga nytt gör omfattande uppgraderingar i syfte att förlänga livslängden på de nuvarande. För övrigt är väl inte heller Oden den perfekta isbrytaren för Bottenhavet och Bottenvikens isar. Även om Oden klarar av att nå Nordpolen. Vikings kombinationsfartygs isbrytarförmåga vet jag lite om men tydligen duger den för Kanadas isar.
*
SV: Vintersjöfart 2019
« Svar #4 skrivet: 03 februari 2019, 13:06:05 »
Upplysningsvis levererades den senaste finska isbrytaren, Polaris, hösten 2016. Den beräknas få en livslängd på 50 år. Dvs den tidpunkt som flera av våra isbrytare nu närmar sig med stormsteg. För övrigt brukar projekteringstiden för nya isbrytare vara rejält lång.

Polaris kan även fungera som ett oljesaneringsfartyg.
« Senast ändrad: 03 februari 2019, 13:15:20 av Lars H »
SV: Vintersjöfart 2019
« Svar #5 skrivet: 06 februari 2019, 13:15:42 »
Global uppvärmning?
Hmm kolla i USA och Canada denna vinter eller hos oss härhemma har fått en riktig vinter med snö och denna vecka några riktigt kalla dagar även i stockholms området så än på länge bör nog inte isbrytar konceptet i svenska vatten läggas på is. /TT
Gjorda 2019
Galaxy till åbo
Baltic princess åbo till stockholm
Kommande 2019:
Romantika till riga
Explorer of the seas I medelhavet
*
SV: Vintersjöfart 2019
« Svar #6 skrivet: 16 februari 2019, 13:27:56 »
Men hallå, vilka vill att man skall man bygga isbrytare, och stora sådana
Sjöfartsverket https://www.youtube.com/watch?v=cydKWLiKuIg https://www.sjofartstidningen.se/forsta-nya-isbrytaren-2021/. Mycket finns också att läsa i http://www.sjofartsverket.se/pages/40569/IB%202020%20f%C3%B6rstudie%20-%20Slutrapport%201.pdf och har man inloggning på NT så finns här https://www.nyteknik.se/premium/hoga-krav-pa-sveriges-nya-isbrytare-6943076 också en del att läsa.

Sedan om Kanada gjort ett bra eller dåligt köp, får de väl själva bedöma utifrån hur de tänkt använda Viking båtarna. Kan bara konstatera att de gick in på de stora insjöarna och där är sötvatten isen annorlunda än den  i det bräckta vattnet i Östersjön.
*
SV: Vintersjöfart 2019
« Svar #7 skrivet: 17 februari 2019, 12:21:53 »
Vikingbåtarna skall inte bara nyttjas på de stora sjöarna utan även i Arktis. Säger man i alla fall.
SV: Vintersjöfart 2019
« Svar #8 skrivet: 17 februari 2019, 18:22:26 »
Tror Canada vet ganska väl hur Vikingarna var i is..... problemet är väll att Canada lyckats hamna i samma läge som Sverige snart gör, dvs, alla båtarna samtidigt faller för åldersstrecket och, har tekniska problem.

http://www.ccg-gcc.gc.ca/icebreaking/home

Samtidigt som Canada behöver nya isbrytare har man ett väldigt ambitiöst militärt program.

Dels håller man på att bygga en serie av 6st  ”Artic patrol ship” Harry DeWolf klassen:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Harry_DeWolf-class_offshore_patrol_vessel

Dels skall man bygga 2st ”support ships”

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Protecteur-class_auxiliary_vessel

Och, än mer, man skall bygga 15 st nya fregatter

https://ottawacitizen.com/news/national/defence-watch/type-26-named-as-the-design-for-canadas-future-warship

Man planerar att bygga ”en riktig” ny polarisbrytare

https://en.m.wikipedia.org/wiki/CCGS_John_G._Diefenbaker

Men, då, pga dålig politisk planering ”allt” skall byggas samtidigt och, man bara har tre varv (som dessutom är arga konkurenter) finns det helt enkelt inte tillräckligt med kapacitet.

Med att operera i Arktis menar inte Canada att Vikingarna skall upp till nordpolen utan, de skall, som alla de andra  Kanadensiska isbrytarna, under sommarmånaderna delta i att eskortera lastfartyg till de Kanadensiksa hamnarna uppe i ”high north”.


*
SV: Vintersjöfart 2019
« Svar #9 skrivet: 18 februari 2019, 18:56:55 »
Jo, det är klart att det inte blir några Nordpolsturer. Däremot tycker jag mig ha förstått att man har haft problem med isen de senaste åren genom Nordvästpassagen. Lite motsatsen till Nordostpassagen där trafiken istället ökat rejält.

Men kanadensarna har ju också bosättningar långt upp i norr. Så där behövs säkert också hjälp.

Märkligt kan ju tyckas att såväl Kanada som USA under många år hankat sig fram med så gammalt och uselt isbrytartonnage.
SV: Vintersjöfart 2019
« Svar #10 skrivet: 18 februari 2019, 19:28:10 »
Jag har jobbat med isbrytning i flera olika perioder. Bland annat 5 säsonger som chief på "Kempe" i Husum för 10 år sedan. Då vi faktiskt hade ett par ganska potenta isvintrar. Den gången hade vi mycket att göra med just "Viking"-båtarna. Min erfarenhet är att de gjorde ett gott arbete och var ett värdefullt tillskott till de "riktiga" isbrytarna. Självfallet hade "isbrytarna" större potential men "Vikingarna" låg inte långt efter.

Jag hade också flera år med erfarenhet av isbrytningen i Canada på 1990-talet och där måste jag säga att jag inte var imponerad. Deras båtar på den tiden var inte i närheten av samma potential som de Svensk/Finska hade. Dessutom var deras organisation inte alls lika väl fungerande som i Östersjön. Jämför man de fartyg som de disponerade den gången (si så där för 25 år sedan) med "Vikingarna" var det "rått parti". "Vikingarna var klart överlägsna det som fanns i Canada den gången. Vad de har att tillgå i dag anar jag inte.

Min uppfattning är att kunde man ha drivit "Vikingarna" på något förnuftigt sätt under vår/sommar/höst så skulle de ha varit ett mycket bra tillskott till isbrytarflottan under själva vintersäsongen. Men uppenbart var detta inte ekonomiskt möjligt. Medan man i Canada tydligen kan finna arbete för dem året runt.
*
SV: Vintersjöfart 2019
« Svar #11 skrivet: 10 mars 2019, 14:08:41 »
Det finns säkert fler anledningar än ekonomiska att Sjöfartsverket inte förlängde kontraktet på Viking båtarna. T.ex. finns ju KBV's stora båtar tillgängliga som hjälpisbrytare nu.

Vist gjorde Vikingarna nytta speciellt för att övervaka de fartyg som placerades i lättare isförhållande när Kvarken stängdes för trafik pga svåra och farliga isförhållande.

När Finlandsfärjorna fick problem vid Kärven, så var det två Vikingbåtar på plats men löste inte problemet utan Ymer fick forcerat rusa ner med högsta fart från Sundsvalls området för att lösa det.
SV: Vintersjöfart 2019
« Svar #12 skrivet: 10 mars 2019, 16:36:11 »
Det finns säkert fler anledningar än ekonomiska att Sjöfartsverket inte förlängde kontraktet på Viking båtarna. T.ex. finns ju KBV's stora båtar tillgängliga som hjälpisbrytare nu.

Vist gjorde Vikingarna nytta speciellt för att övervaka de fartyg som placerades i lättare isförhållande när Kvarken stängdes för trafik pga svåra och farliga isförhållande.

När Finlandsfärjorna fick problem vid Kärven, så var det två Vikingbåtar på plats men löste inte problemet utan Ymer fick forcerat rusa ner med högsta fart från Sundsvalls området för att lösa det.

Var inte den offshore marknaden glödhet när 15 års kontraktet gick ut? Och, Transatlantic kunde ”tälja guld” genom att ha getingarna på charter till oljebolagen när dessa hade prospekteringar i Arktisk miljö?

Trans var då rätt kortsiktiga och, ville ha så mycket betalt för ett nytt kontrakt att de mer eller mindre blev orimligt.

I efterhand kan man kanske konstatera att detta var ett väldigt kortsiktigt av trans..... som, så mycket annat de gjorde på slutet......
*
SV: Vintersjöfart 2019
« Svar #13 skrivet: 19 mars 2019, 20:53:05 »
Det ligger mycket i vad du skriver. SjöV hade svårt att få in fartygen när det behövdes för Trans tjänade mer på att ha fartygen kvar på offshore. Lite märkligt dock att SjöV några år senare skriver 7 års kontrakt men VSS när man innan bara skrivit 5 års kontrakt.....