Namnillustration på skorsten
« skrivet: 22 januari 2019, 00:01:39 »
Tre av de färjor som går på Trelleborg; GRYF, NILS HOLGERSSON och PETER PAN, har förutom rederiemblemet också illustration av fartygets namn på skorstenen/arna. Finns det fler exempel på detta i nordiska farvatten?
Bestilte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & NORDNORGE Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJODF NANSEN Hamburg - Lisboa september 2020
*
SV: Namnillustration på skorsten
« Svar #3 skrivet: 22 januari 2019, 13:04:24 »
AW Lines Sea Cat som körde till Åland någon sommar hade en "Cat" målad på sidan.
Gripenlinjen mellan Malmö och Köpenhamn hade förstås en grip som skorstensmärke.
Även Sessan-linjen hade en period "Sessor" på skorsktenen, tex Victoria.

/ Marre
« Svar #4 skrivet: 22 januari 2019, 13:22:02 »
Både SuperSeaCat, Gripenlinjen och Sessanlinjen tycker jag handlar mer om illustration av rederinamnet eller ledens namn. Då kunde man även ta fram Lion Ferry, på slutet.

Finns det inga andra där det enskilda fartygets namn illustreras på skorstenen?
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & NORDNORGE Tromsø-Trondheim sept. 2019
*
« Svar #5 skrivet: 22 januari 2019, 17:45:17 »
Så om en färja som heter Gryf (vilket jag förstår är polska och betyder grip på svenska) har en grip på skorstenen så är det ok.
Men om en båt som heter Gripen av Malmö har en grip på skorstenen så skulle det inte vara ok bara för att rederiet heter samma sak?
Jag förstår inte logiken.
/ Marre
« Svar #6 skrivet: 22 januari 2019, 18:48:58 »
Så om en färja som heter Gryf (vilket jag förstår är polska och betyder grip på svenska) har en grip på skorstenen så är det ok.
Men om en båt som heter Gripen av Malmö har en grip på skorstenen så skulle det inte vara ok bara för att rederiet heter samma sak?
/ Marre
Det är ju inte fråga om OK eller inte OK, jag bara undrade om fler färjor hade illustration av fartygsnamnet. Men Du skrev Gripenlinjen, Jag vet ju inte att de bara hade en båt, som hette GRIPEN AV MALMÖ, om det nu var så. Och den halvnakna sjöjungfrun på Sessanlinjens skorstenar illustrerade i alla fall inte Prinsessan Christina, Prinsessan Desirée, Prinsessan Birgitta &c., jag har i alla fall aldrig sett H.M. Konungens systrar halvnakna med fiskstjärt.
*
« Svar #7 skrivet: 22 januari 2019, 19:00:50 »
Citera
Jag vet ju inte att de bara hade en båt, som hette GRIPEN AV MALMÖ,

Då kanske det är på sin plats att kolla detta innan man påstår något annat.

Nu kan jag historien ganska bra och kan informera dig om att de sitt andra år även körde med konkursade MK-lines Hannover,med samma skorstensmärke, som ju försattes i konkurs för att de inte klarade konkurrensen mot kommunsubventionerade Gripenlinjen, så liiite rätt ska du kanske ha.
Men när gripen i skorstensmärket kom till hade man bara en båt, Gripen av Malmö, ex Öresundsbolagets gamla s k stora båt Gripen.

/Marre
*
« Svar #8 skrivet: 22 januari 2019, 19:59:23 »
/ Marre
Det är ju inte fråga om OK eller inte OK, jag bara undrade om fler färjor hade illustration av fartygsnamnet. Men Du skrev Gripenlinjen, Jag vet ju inte att de bara hade en båt, som hette GRIPEN AV MALMÖ, om det nu var så. Och den halvnakna sjöjungfrun på Sessanlinjens skorstenar illustrerade i alla fall inte Prinsessan Christina, Prinsessan Desirée, Prinsessan Birgitta &c., jag har i alla fall aldrig sett H.M. Konungens systrar halvnakna med fiskstjärt.

Det enda fartyg i Sessanlinjens trafik som hade sjöjungfrun på skorstenen var lastfärjan Argo. Kronprinsessan Victoria hade den också men hon gick aldrig i trafik för Sessanlinjen utan för Stena Line. Tor Britannia hade den en kort tid och man påbörjade den på Tor Scandinavia men den blev bara halvfärdig.

« Svar #9 skrivet: 22 januari 2019, 20:28:02 »
I nogle år sejlede HH Ferries Mercandia IV med en glad kaptajn malet på bovporten
« Svar #10 skrivet: 22 januari 2019, 20:28:22 »

Det enda fartyg i Sessanlinjens trafik som hade sjöjungfrun på skorstenen var lastfärjan Argo. Kronprinsessan Victoria hade den också men hon gick aldrig i trafik för Sessanlinjen utan för Stena Line. Tor Britannia hade den en kort tid och man påbörjade den på Tor Scandinavia men den blev bara halvfärdig.
Ja, just det, hade inte skorstenarna ett emblem som det stod "GF" på?
*
« Svar #11 skrivet: 22 januari 2019, 20:39:46 »

GFL stod det. Göteborg-Frederikshavnlinjen. De bokstäverna ingick i GFLs logga som också hade en dansk och en svensk vimpel.

Hemmahamns stadsvapen som bogmärke
« Svar #12 skrivet: 22 januari 2019, 20:42:02 »
I nogle år sejlede HH Ferries Mercandia IV med en glad kaptajn malet på bovporten
Nu er jo "Mercandia" næppe en kaptajn, så den passer ikke helt.

Men det får mig til at stille et opfølgende spørgsmål:
Hvor mange færger har haft sin (oprindelige) hjemmehavns byvåben i forstævnen?

Jeg kender følgende:
Samtlige DR's færger (SASSNITZ (1959), WARNEMÜNDE, STUBBENKAMMER, RÜGEN, ROSTOCK, SASSNITZ (1989)(samtlige med Saßnitz som hjemmehavn), TRELLEBORG (1982), NILS HOLGERSSON (1987), NILS DACKE/PETER PAN/HUCKLEBERRY FINN og PETER PAN (2001)(alle Trelleborg), ROBIN HOOD/NILS HOLGERSSON/TOM SAWYER og ROBIN HOOD/NILS DACKE (bægge Hamburg), NILS HOLGERSSON (2001)(Lübeck) og AURORA AF HELSINGBORG.

Er der nogle flere?
« Senast ändrad: 22 januari 2019, 20:52:51 av Risberg »
« Svar #13 skrivet: 22 januari 2019, 20:42:42 »

GFL stod det. Göteborg-Frederikshavnlinjen. De bokstäverna ingick i GFLs logga som också hade en dansk och en svensk vimpel.
Så var det, ja.
« Svar #14 skrivet: 22 januari 2019, 20:50:51 »
Ett paradox i sammanhanget er SMYRIL. När det verkligen var färjan som hette SMYRIL ägdes hon av Strandfaraskip Landsíns och hade svart skorsten med ränder i den färöiska flaggans färger vitt/blått/rött/blått/vitt. När så linjen heter Smyril Line hette/er färjorna NORRÖNA och har svart skorsten med ett falkhuvud (smyril på färöiska).
« Senast ändrad: 22 januari 2019, 20:52:22 av Risberg »