Göteborgs hamn
« skrivet: 17 januari 2019, 08:51:49 »
Hittar inte den ursprungliga tråden om detta.

Hur går det i Göteborgs hamn? Låst läge? Fortfarande streik på gränsen till blockad?
Bestilte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & NORDNORGE Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJODF NANSEN Hamburg - Lisboa september 2020
*
SV: Göteborgs hamn
« Svar #1 skrivet: 17 januari 2019, 11:36:52 »
Inget varsel f.n. i Containerterminalen, varsel om strejk i RoRoterminalen till helgen.
 
SV: Göteborgs hamn
« Svar #2 skrivet: 17 januari 2019, 12:41:26 »
Inget varsel f.n. i Containerterminalen, varsel om strejk i RoRoterminalen till helgen.
Men den vansinnigt långa streiken tidigare, mot att ett rederi hade sina egna stuvare, tror jag det var, och som förde till inställning av containertåg från Göteborgs hamn och att oceangående containerfartyg slutade eller hotade sluta att gå till Göteborg, löstes det till slut?
Bestilte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & NORDNORGE Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJODF NANSEN Hamburg - Lisboa september 2020
SV: Göteborgs hamn
« Svar #3 skrivet: 22 januari 2019, 16:21:20 »
Ser att kapstans är tillbaka i forumet. Välkommen tillbaka kapstans! Har Du något att berätta om den långa, fastlåsta streiken i Göteborgs hamn, och hur det har gått med den?
Bestilte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & NORDNORGE Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJODF NANSEN Hamburg - Lisboa september 2020
*
SV: Göteborgs hamn
« Svar #4 skrivet: 22 januari 2019, 16:39:02 »
Här lite allmän strejk-och lockoutnytt gällande många hamnar med början i morgon.

https://www.svd.se/hamnstrejk-rycker-allt-narmare?fbclid=IwAR0fV52JalG-o-uZkoxz1rsqEkiyK8nk4eSCJT_86MKiv0Kvzh4LhlMtWXs
« Senast ändrad: 22 januari 2019, 16:42:28 av Lars H »
SV: Göteborgs hamn
« Svar #5 skrivet: 22 januari 2019, 17:10:27 »
Hela greia är något som har pågått ända sedan 1970-talet. Det är en kamp mellan fackförbund där företrädarna för hamnarna sitter mitt emellan. Enligt traditionella Svenska fackliga regler SKALL alla hamnarbetare vara anslutna till "Transport" och vara lyckliga med det. Men för si så där 40 år sedan samlade en stor del av hamnarbetarna sig till ett eget förbund "Hamn" som sedan dess har krigat för att få eget kollektivavtal. Helt enkelt därför att man var missnöjda med LO-förbundet Transport. Men man har inte nått fram, trots mängder av konflikter. I vissa hamnar är "Transport" i majoritet medan många andra (och större) hamnar har "Hamn" som majoritet. När det gäller organisation.

Ovanpå detta har det uppstått ännu en konflikt som har potential till att ytterligare försura situationen. Några terminaler önskar att stuveriet skall vara anställda direkt av terminalen och vara anslutna till det fack som är rådande i företaget deras, dvs vare sig Transport eller Hamn.

Som jag ser saken är detta en konflikt som kommer att vara i evigheter därför att det gälller inte löner eller anställningsförhållanden. Det är en konflikt som handlar om vilken fackförening som skall organisera arbetarna. Eller i klartext - en konflikt mellan om sjåarna skall vara med i LO-förbundet Transport eller i det fristående Hamn. Och arbetsgivaren är ansluten till sin huvudorganisation som har gällande avtal med LO och Transport, varje avsteg från detta skulle innebära att det Svenska systemet skulle bryta samman. Med andra ord - det finns inte någon kompromiss. Det måste bli det ena eller det andra och eftersom man inte har klarat av att lösa problemet på 40 år så är det inte mycket som talar för att det skall lösas nu.
SV: Göteborgs hamn
« Svar #6 skrivet: 22 januari 2019, 18:41:24 »
Men allt som står ovanför handlar om den konflikt som bryter ut imorgon.

Men där var ju en konflikt i Göteborgs hamn, där ett rederi ville använda sina egna stuvare, om jag förstod saken rätt, som förde till att resten av hamnarbetarna strejkade i månadsvis, containertåg slutade gå, det var snack om att oceangående containerfartyg skulle sluta komma. Hvad blev det av den? Blev det löst till slut, eller är det lika fastlåst?
Bestilte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & NORDNORGE Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJODF NANSEN Hamburg - Lisboa september 2020
*
SV: Göteborgs hamn
« Svar #7 skrivet: 22 januari 2019, 19:14:00 »
Mer om konflikten.

https://www.sjofartstidningen.se/bud-avvisat-strejk-vantar/?utm_source=Sjöfartstidningens+nyhetsbrev&utm_campaign=dcd23a2d55-EMAIL_CAMPAIGN_2019_01_22_03_31&utm_medium=email&utm_term=0_eaa9b84478-dcd23a2d55-49560001

Ser man internationellt i västvärlden så är det två yrkesgrupper som alltid varit ytterst benägna att strejka. Det är stuveriarbetare och sophämtare. Märkligt nog är det just dessa, som har lägst utbildning och där yrkeserfarenhet inte är särskilt påfallande, som oftast ställer till de största problemen för såväl företag som enskilda, samtidigt som de varit bland de högst betalda. Det är bara att kolla vad dessa yrkesgrupper tjänar. Inte bara i Sverige.

Går man upp i näringskedjan är trafikledare inom flyget också ofta sugna på att strejka. Särskilt sommartid. I likhet med lågutbildade stuveriarbetare och sophämtare vet man sitt värde.

Tror att vi är många som varit till sjöss som råkat ut för en en stuveristrejk. Inte minst i USA. Värre förr där en nu, men ändå.
*
SV: Göteborgs hamn
« Svar #8 skrivet: 22 januari 2019, 19:22:06 »
För övrigt är det nog ro-ro trafiken som primärt är den trafik på kort sikt som nu mest påverkas. Containertrafiken är snäppet mindre påverkad då ro-ro trafiken är ytterst sårbar då så mycket är right in time.
« Senast ändrad: 22 januari 2019, 19:23:49 av Lars H »
*
SV: Göteborgs hamn
« Svar #9 skrivet: 22 januari 2019, 20:27:28 »
Men allt som står ovanför handlar om den konflikt som bryter ut imorgon.

Men där var ju en konflikt i Göteborgs hamn, där ett rederi ville använda sina egna stuvare, om jag förstod saken rätt, som förde till att resten av hamnarbetarna strejkade i månadsvis, containertåg slutade gå, det var snack om att oceangående containerfartyg skulle sluta komma. Hvad blev det av den? Blev det löst till slut, eller är det lika fastlåst?

Jag känner inte igen beskrivningen att det var ett rederi som ville använda sina egna stuvare utan konflikten var den som fortfarande är aktuell nämligen att Hamn vill ha ett eget kollektivavtal.
 
*
SV: Göteborgs hamn
« Svar #10 skrivet: 23 januari 2019, 00:42:55 »
Den här striden har pågått i åratal mellan primärt Hamnarbetarförbundet och LO:s Transport. Det vore nog å andra sidan fel att under alla dessa år betrakta arbetsgivarparten som oskyldiga lamm, men visst sitter man i klistret på ett helt annat sätt än vad som gäller på svensk arbetsmarknad i övrigt.

Det har vid flera tillfällen varit nära en överenskommelse mellan Hamnarbetarförbundet och Transport men som stupat på mållinjen. I så fall hade konflikten aldrig uppkommit. Tror att motsättningarna numera är svåra att övervinna för såvitt inte ett av facken lägger sig platt till följd av ett enormt tapp av medlemmar till det andra förbundet.
SV: Göteborgs hamn
« Svar #11 skrivet: 23 januari 2019, 09:09:50 »
Men allt som står ovanför handlar om den konflikt som bryter ut imorgon.

Men där var ju en konflikt i Göteborgs hamn, där ett rederi ville använda sina egna stuvare, om jag förstod saken rätt, som förde till att resten av hamnarbetarna strejkade i månadsvis, containertåg slutade gå, det var snack om att oceangående containerfartyg skulle sluta komma. Hvad blev det av den? Blev det löst till slut, eller är det lika fastlåst?

Jag känner inte igen beskrivningen att det var ett rederi som ville använda sina egna stuvare utan konflikten var den som fortfarande är aktuell nämligen att Hamn vill ha ett eget kollektivavtal.
Den här striden har pågått i åratal mellan primärt Hamnarbetarförbundet och LO:s Transport. Det vore nog å andra sidan fel att under alla dessa år betrakta arbetsgivarparten som oskyldiga lamm, men visst sitter man i klistret på ett helt annat sätt än vad som gäller på svensk arbetsmarknad i övrigt.

Det har vid flera tillfällen varit nära en överenskommelse mellan Hamnarbetarförbundet och Transport men som stupat på mållinjen. I så fall hade konflikten aldrig uppkommit. Tror att motsättningarna numera är svåra att övervinna för såvitt inte ett av facken lägger sig platt till följd av ett enormt tapp av medlemmar till det andra förbundet.
Nu blir jag milt sagt förvirrad. Stämmer det inte att det pågick en streik i Göteborgs hamn i månadsvis, med konsekvenser både för containertågtrafiken och oceangående containerfartyg?
Bestilte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & NORDNORGE Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJODF NANSEN Hamburg - Lisboa september 2020
*
SV: Göteborgs hamn
« Svar #12 skrivet: 23 januari 2019, 09:57:43 »
Konflikten gällande just containertrafiken i Göteborg har aldrig lösts och mig veterligt är hamnen fortfarande inte uppe i full kapacitet efter strulet 2016/17 då några rederier slutade anlöpa Göteborg samt att en del svenska exportföretag valde andra transportlösningar. Så allt har bara haltat sig framåt och det som nu händer är eg bara en fortsättning.

Konflikten har under resans gång dessutom även genererat krav på inskränkningar i strejkrätten. Någots som i sin tur skapat upprördhet.
SV: Göteborgs hamn
« Svar #13 skrivet: 23 januari 2019, 10:14:12 »
Det har vid flera tillfällen varit nära en överenskommelse mellan Hamnarbetarförbundet och Transport men som stupat på mållinjen. I så fall hade konflikten aldrig uppkommit. Tror att motsättningarna numera är svåra att övervinna för såvitt inte ett av facken lägger sig platt till följd av ett enormt tapp av medlemmar till det andra förbundet.

Om jag inte missminner mig helt så bildades Hamnarbetarförbundet på 70-talet som ett resultat av missnöje med Transport som "i alla tider" har organiserat Hamnarbetarna. Men det är delad uppslutning. Bägge förbunden har medlemmar - i en del hamnar är Transport störst, i andra är Hamn störst. Transport är medlemmar i LO medan Hamn är fristående. Här ligger också orsaken till att konflikten är olöslig. LO accepterar över huvud taget inte fristående fackförbund. Enligt deras (och socialdemokratins) åsikt skall alla arbetare i en bransch vara organiserade i ett och samma förbund. Det skall vara samma huvudavtal i hela Sverige som kan kompletteras med lokala avtal. Det finns dock en del exempel på att arbetare inom en bransch tillhör ollka förbund men då är bägge förbunden del av LO eller TCO.

Detta innebär i praktiken att LO aldrig någonsin kan acceptera Hamn som en fullvärdig organisation. De har många gånger erbjudit "hängavtal" men det innebär att Hamn inte har den fulla förhandlingsrätten för sina medlemmar. Något som Hamn självfallet inte kan acceptera. Det har varit otaliga konflikter om den här saken i över 40 år och det kommer sannolikt att fortsätta på samma sätt i många år till eller till dess Hamn av ett eller annat skäl tvingas gå upp i Transport.
SV: Göteborgs hamn
« Svar #14 skrivet: 23 januari 2019, 10:51:08 »
Tack Lars H och Donkeyman! ;D
Bestilte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & NORDNORGE Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJODF NANSEN Hamburg - Lisboa september 2020