Inget varsel f.n. i Containerterminalen, varsel om strejk i RoRoterminalen till helgen.
Men allt som står ovanför handlar om den konflikt som bryter ut imorgon.Men där var ju en konflikt i Göteborgs hamn, där ett rederi ville använda sina egna stuvare, om jag förstod saken rätt, som förde till att resten av hamnarbetarna strejkade i månadsvis, containertåg slutade gå, det var snack om att oceangående containerfartyg skulle sluta komma. Hvad blev det av den? Blev det löst till slut, eller är det lika fastlåst?
Citat från: Risberg skrivet 22 januari 2019, 18:41:24 Men allt som står ovanför handlar om den konflikt som bryter ut imorgon.Men där var ju en konflikt i Göteborgs hamn, där ett rederi ville använda sina egna stuvare, om jag förstod saken rätt, som förde till att resten av hamnarbetarna strejkade i månadsvis, containertåg slutade gå, det var snack om att oceangående containerfartyg skulle sluta komma. Hvad blev det av den? Blev det löst till slut, eller är det lika fastlåst? Jag känner inte igen beskrivningen att det var ett rederi som ville använda sina egna stuvare utan konflikten var den som fortfarande är aktuell nämligen att Hamn vill ha ett eget kollektivavtal.
Den här striden har pågått i åratal mellan primärt Hamnarbetarförbundet och LO:s Transport. Det vore nog å andra sidan fel att under alla dessa år betrakta arbetsgivarparten som oskyldiga lamm, men visst sitter man i klistret på ett helt annat sätt än vad som gäller på svensk arbetsmarknad i övrigt. Det har vid flera tillfällen varit nära en överenskommelse mellan Hamnarbetarförbundet och Transport men som stupat på mållinjen. I så fall hade konflikten aldrig uppkommit. Tror att motsättningarna numera är svåra att övervinna för såvitt inte ett av facken lägger sig platt till följd av ett enormt tapp av medlemmar till det andra förbundet.
Det har vid flera tillfällen varit nära en överenskommelse mellan Hamnarbetarförbundet och Transport men som stupat på mållinjen. I så fall hade konflikten aldrig uppkommit. Tror att motsättningarna numera är svåra att övervinna för såvitt inte ett av facken lägger sig platt till följd av ett enormt tapp av medlemmar till det andra förbundet.