*
Skrämmande uselt ombord USS Fitzgerald
« skrivet: 16 januari 2019, 12:48:28 »
Många av mina fördomar hade redan i tidigare utredningar besannats. Men här kommer fler skrämmande detaljer. Man undrar hur utbrett detta är?

https://maritime-executive.com/article/report-uss-fitzgerald-s-deficiencies-were-worse-than-acknowledged
SV: Skrämmande uselt ombord USS Fitzgerald
« Svar #1 skrivet: 16 januari 2019, 14:21:15 »
Hvarför kom jag att tänka på KNM HELGE INGSTAD? ::)
Bestilte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & NORDNORGE Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJODF NANSEN Hamburg - Lisboa september 2020
*
« Svar #2 skrivet: 16 januari 2019, 15:57:14 »
Nu tror jag att alla länders Navy har problem med att bryggansvariga har för lite erfarenhet. Långa perioder i land ingår i karriärsbyggnaden och inbjuder därför till ringrost. Gjorde det förstås förr också men jag har en känsla av att man var mer uppmärksam på problemet då. US Navy har väl dessutom aldrig haft, åtminstone inte i sådana här sammanhang, särskilt högt förtroende bland civilt sjöbefäl.

Men vad jag förstår har man nu tagit krafttag för att komma till rätta med problemen. Får se hur långt det räcker.

« Svar #4 skrivet: 16 januari 2019, 17:37:32 »
Civilt sjöfolk har i alla tider skrattat rått åt knektarnas sätt att hantera fartyg. Men en av mina gamla kamrater sedan blev marinofficer och för si så där 30 år sedan satte han in detta i sitt sammanhang på det lokala sjappet. Inom det "grå bolaget" är folket i normala fall alltid under utbildning. Vilket betyder att den som manövererar faktiskt tränar. När vederbörande har visat att han/hon kan uppgiften blir det någon annan som tar över spakarna för att träna. Vilket betyder att varje gång du möter ett militärt fartyg skall du räkna med att det står en "rookie" bakom spakarna.

Medan civilisterna har man samma uppgift i åratal - för att inte säga hela livet. Dessutom har ett civilt fartyg vanligen betydligt fler operationer än ett militärt. "Me don't know - vete f***n" men det låter plausibelt.