Färjors förorening på Östersjön
« skrivet: 16 januari 2019, 12:27:28 »
Det skulle vara ytterst intressant om någon kunde reda ut hvilka regler som egentligen gäller för färjor på Östersjön rörande hvilka avgaser de får släppa ut.

Att dessa regler inte uppfylldes angavs som orsak för att Stena tog TRELLEBORG ur trafik 2014.

TT-Line installerade scrubbers på till NILS DACKE omdöpta ROBIN HOOD, som omregistrerades från tysk till cypriotisk flagga, men inte på systerfartyget, till ROBIN HOOD omdöpta NILS DACKE, som omregistrerades från polsk till tysk flagga. Var detta helt frivilligt? Innebär det extra kostnader för rederiet? Finns det också driftsmässiga fördelar utöver minskade föroreningar? PETER PAN fick också scrubbers vid förlängningen.

Med utsikt över Trelleborgs hamn kan jag konstatera att
a) NILS DACKE och PETER PAN ryker väldigt mycket, men (nästan) bara vita avgaser (vattenånga?).
b) Unity Lines/EuroAfricas färjor (särskilt EuroAfricas GALILEUSZ och COPERNICUS) spyr ut våldsamt med tjock, svart rök vid avgång.
c) Övriga färjor ryker "normalt" (och svart).

Gäller inte reglerna för de Bahamas-registrerade Unity Lines- och Cypern-registrerade EuroAfrica-färjorna, eller uppfyller de verkligen reglerna i högra grad än hvad TRELLEBORG gjorde?
Bestilte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & NORDNORGE Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJODF NANSEN Hamburg - Lisboa september 2020
*
SV: Färjors förorening på Östersjön
« Svar #1 skrivet: 16 januari 2019, 13:05:34 »
Gammalt skit ryker väl mest oavsett bränsle ..
*
SV: Färjors förorening på Östersjön
« Svar #2 skrivet: 16 januari 2019, 14:17:15 »
Sedan 1 januari 2015 ligger gränsen på svavel 0,1%
Antagligen kör dessa färjor på någon lågsvavlig tjockolja

Peter Pan åtminstone har väl scrubbers som gör att de kan köra på högsvavlig bunker
SV: Färjors förorening på Östersjön
« Svar #3 skrivet: 16 januari 2019, 14:23:27 »
Sedan 1 januari 2015 ligger gränsen på svavel 0,1%
Antagligen kör dessa färjor på någon lågsvavlig tjockolja

Peter Pan åtminstone har väl scrubbers som gör att de kan köra på högsvavlig bunker
Tack!

Då tolkar jag Ditt svar som att scrubbers faktiskt kan innebära lägre bränslekostnader, och att det bara är svavelhalten som är reglerad, för övrigt kan man få skita ner som man vill?
Bestilte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & NORDNORGE Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJODF NANSEN Hamburg - Lisboa september 2020
*
SV: Färjors förorening på Östersjön
« Svar #4 skrivet: 16 januari 2019, 16:37:21 »
Sedan 1 januari 2015 ligger gränsen på svavel 0,1%
Antagligen kör dessa färjor på någon lågsvavlig tjockolja

Peter Pan åtminstone har väl scrubbers som gör att de kan köra på högsvavlig bunker
Tack!

Då tolkar jag Ditt svar som att scrubbers faktiskt kan innebära lägre bränslekostnader, och att det bara är svavelhalten som är reglerad, för övrigt kan man få skita ner som man vill?

Både ja och nej. Ja bunkerkostnaden blir lägre med scrubbers dock är installationen samt ombyggnad till scrubbers dyr som ofta inte göra det lönsamt till att bygga om äldre fartyg. Utrymme för scrubbers kan också vara begränsad och kan även bli statbilitetsproblem.

Inte bara svavelhalten utan även NOx kväveoxider som verkar skärpas i Östersjön om några år.
SV: Färjors förorening på Östersjön
« Svar #5 skrivet: 16 januari 2019, 23:32:03 »
Om jag har förstått det rättså finns det öppet och stängt scrubbersystem öppet så går allt ut i havet istället för luften och stängt körs iland vilket system fartygen i Trelleborg har vet jag inte
SV: Färjors förorening på Östersjön
« Svar #6 skrivet: 17 januari 2019, 08:54:36 »
Om jag har förstått det rättså finns det öppet och stängt scrubbersystem öppet så går allt ut i havet istället för luften och stängt körs iland vilket system fartygen i Trelleborg har vet jag inte
Spontant har jag svårt att tänka mig att man skulle få lov att ha ett öppet system i Östersjön. Hvad skulle liksom vitsen med scrubbers vara då?
Bestilte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & NORDNORGE Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJODF NANSEN Hamburg - Lisboa september 2020
*
SV: Färjors förorening på Östersjön
« Svar #7 skrivet: 17 januari 2019, 16:26:09 »
Om jag har förstått det rättså finns det öppet och stängt scrubbersystem öppet så går allt ut i havet istället för luften och stängt körs iland vilket system fartygen i Trelleborg har vet jag inte

Det stämmer att det finns öppna, ofta i kombination.
Tyvärr får man köra ut det i Östersjön.
*
SV: Färjors förorening på Östersjön
« Svar #8 skrivet: 17 januari 2019, 18:23:59 »
Hur ser Rosellas miljöpåverkan ut med tanke på hennes ålder( snart 40år) kontra en hybridvariant likt WasaLines nybygge? Skillnade i utsläpp måste väl vara stora eller? Spontant kännsdet som att både MS Eckerö och Rosella börjar falla för ålderstecket och bör skiftas mot hybridbyggen om Eckerölinjen och Viking Lines miljöarbete ska vara en förebild för andra
« Senast ändrad: 17 januari 2019, 18:38:40 av MH »
*
SV: Färjors förorening på Östersjön
« Svar #9 skrivet: 18 januari 2019, 19:16:25 »
Det skulle vara ytterst intressant om någon kunde reda ut hvilka regler som egentligen gäller för färjor på Östersjön rörande hvilka avgaser de får släppa ut.

Att dessa regler inte uppfylldes angavs som orsak för att Stena tog TRELLEBORG ur trafik 2014.

TT-Line installerade scrubbers på till NILS DACKE omdöpta ROBIN HOOD, som omregistrerades från tysk till cypriotisk flagga, men inte på systerfartyget, till ROBIN HOOD omdöpta NILS DACKE, som omregistrerades från polsk till tysk flagga. Var detta helt frivilligt? Innebär det extra kostnader för rederiet? Finns det också driftsmässiga fördelar utöver minskade föroreningar? PETER PAN fick också scrubbers vid förlängningen.

Med utsikt över Trelleborgs hamn kan jag konstatera att
a) NILS DACKE och PETER PAN ryker väldigt mycket, men (nästan) bara vita avgaser (vattenånga?).
b) Unity Lines/EuroAfricas färjor (särskilt EuroAfricas GALILEUSZ och COPERNICUS) spyr ut våldsamt med tjock, svart rök vid avgång.
c) Övriga färjor ryker "normalt" (och svart).

Gäller inte reglerna för de Bahamas-registrerade Unity Lines- och Cypern-registrerade EuroAfrica-färjorna, eller uppfyller de verkligen reglerna i högra grad än hvad TRELLEBORG gjorde?
Skulle säga mer att dessa utsläpp beror mest på skicket av själva maskineriet och hur den hanteras och även vilket bränsle används.
Av det jag vet så hanterar man inte maskineriet ombord på Galileusz på ett bra sätt, utan sliter den så mycket som möjligt. Det beror mest på att EuroAfrica kan tyvärr inte sköta om sina fartyg och det gäller inte bara Galileusz. Bara vänta och se tills Copernicus kommer vara i lika illa skick som Galileusz, Jan Sniadecki och Kopernik. Har åkt med alla tre och dessa färjor lämnar mycket att önska. Till och med Baltivia sköts bättre.

Unitys färjor sköts däremot betydligt bättre. Både Gryf och Wolin släpper bara lite svart under uppstarten och nästan ingenting. Unity Line har satsat mycket på att fräscha upp sina färjor under 2017/18. Polonia var först och därefter Skania. Minns när jag har åkt med både Skania och Polonia innan de skickades till varvet i Szczecin så var de riktiga svartrökare, speciellt Skania vid ankomsten till Swinoujscie.
Men efter uppfräschningen av maskineriet så släpper de nästan noll.
Trots att EuroAfricas och Unitys färjor tillhör PZM så kan jag sammanfatta det kort:
EuroAfrica - Köper färjor och kör ner dem tills det inte kommer löna sig att fixa dem. Det är kanske inte konstigt, med tanke på att deras färjor är mest anpassade för frakt.
Unity Line - En ren motsats till EuroAfrica.


En annan utmärkt exempel när det gäller reducerad utsläpp är färjan Sassnitz. Under både DFO och Scandlines tiden så var denna färja en riktig rökbomb. Så fort maskineriet har dragits igång så har hela utsikten akterut täckts med enorm svart moln, men sedan Stena har renoverat maskineriet så blev även Sassnitz mycket mer miljövänlig.

SV: Färjors förorening på Östersjön
« Svar #10 skrivet: 19 januari 2019, 15:42:30 »
Det skulle vara ytterst intressant om någon kunde reda ut hvilka regler som egentligen gäller för färjor på Östersjön rörande hvilka avgaser de får släppa ut.

Att dessa regler inte uppfylldes angavs som orsak för att Stena tog TRELLEBORG ur trafik 2014.

TT-Line installerade scrubbers på till NILS DACKE omdöpta ROBIN HOOD, som omregistrerades från tysk till cypriotisk flagga, men inte på systerfartyget, till ROBIN HOOD omdöpta NILS DACKE, som omregistrerades från polsk till tysk flagga. Var detta helt frivilligt? Innebär det extra kostnader för rederiet? Finns det också driftsmässiga fördelar utöver minskade föroreningar? PETER PAN fick också scrubbers vid förlängningen.

Med utsikt över Trelleborgs hamn kan jag konstatera att
a) NILS DACKE och PETER PAN ryker väldigt mycket, men (nästan) bara vita avgaser (vattenånga?).
b) Unity Lines/EuroAfricas färjor (särskilt EuroAfricas GALILEUSZ och COPERNICUS) spyr ut våldsamt med tjock, svart rök vid avgång.
c) Övriga färjor ryker "normalt" (och svart).

Gäller inte reglerna för de Bahamas-registrerade Unity Lines- och Cypern-registrerade EuroAfrica-färjorna, eller uppfyller de verkligen reglerna i högra grad än hvad TRELLEBORG gjorde?
Skulle säga mer att dessa utsläpp beror mest på skicket av själva maskineriet och hur den hanteras och även vilket bränsle används.
Av det jag vet så hanterar man inte maskineriet ombord på Galileusz på ett bra sätt, utan sliter den så mycket som möjligt. Det beror mest på att EuroAfrica kan tyvärr inte sköta om sina fartyg och det gäller inte bara Galileusz. Bara vänta och se tills Copernicus kommer vara i lika illa skick som Galileusz, Jan Sniadecki och Kopernik. Har åkt med alla tre och dessa färjor lämnar mycket att önska. Till och med Baltivia sköts bättre.

Unitys färjor sköts däremot betydligt bättre. Både Gryf och Wolin släpper bara lite svart under uppstarten och nästan ingenting. Unity Line har satsat mycket på att fräscha upp sina färjor under 2017/18. Polonia var först och därefter Skania. Minns när jag har åkt med både Skania och Polonia innan de skickades till varvet i Szczecin så var de riktiga svartrökare, speciellt Skania vid ankomsten till Swinoujscie.
Men efter uppfräschningen av maskineriet så släpper de nästan noll.
Trots att EuroAfricas och Unitys färjor tillhör PZM så kan jag sammanfatta det kort:
EuroAfrica - Köper färjor och kör ner dem tills det inte kommer löna sig att fixa dem. Det är kanske inte konstigt, med tanke på att deras färjor är mest anpassade för frakt.
Unity Line - En ren motsats till EuroAfrica.


En annan utmärkt exempel när det gäller reducerad utsläpp är färjan Sassnitz. Under både DFO och Scandlines tiden så var denna färja en riktig rökbomb. Så fort maskineriet har dragits igång så har hela utsikten akterut täckts med enorm svart moln, men sedan Stena har renoverat maskineriet så blev även Sassnitz mycket mer miljövänlig.
Hur kan det då komma sig att KOPERNIK från 1977 klarar föroreningskraven, men inte TRELLEBORG från 1982?! Eller var det bara ett svepskäl från Stena för att trappa ner Kungsleden?
Bestilte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & NORDNORGE Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJODF NANSEN Hamburg - Lisboa september 2020
*
SV: Färjors förorening på Östersjön
« Svar #11 skrivet: 19 januari 2019, 21:50:48 »
Det är en svår fråga. Kan själv inte förstå hur kan Kopernik klara av kraven och det kunde inte Trelleborg göra.
Vet inte exakt om skicket av maskineriet ombord på Kopernik, men jag tror det är inte något vidare. Kollar man på toppfarten som AIS lyckades registrera så ligger den lite över 14,5 knop och medelhastigheten ligger på 10,4 knop, vilket kan ha samband med maskineriet med tanke på att färjan redan 42 år gammal.
*
SV: Färjors förorening på Östersjön
« Svar #12 skrivet: 20 januari 2019, 11:54:44 »
Man kan inte lita på marinetraffic.

Baltic Princess: Speed recorded (Max / Average)    19.9 / 18.5 knots
Hon har en toppfart över 24 knopp och hon har också kört den.

Megastar: Speed recorded (Max / Average)    23.5 / 22.9 knots
Farten på testkörning var över 29 knopp.
SV: Färjors förorening på Östersjön
« Svar #13 skrivet: 28 januari 2019, 15:21:55 »
Lank till den utmarkta sammanfattningen "Baltic Sea Clean Shipping".

https://portal.helcom.fi/meetings/MARITIME%2017-2017-409/MeetingDocuments/10-1%20Baltic%20Sea%20Clean%20Shipping%20Guide%20-%20revised%202017%20edition.pdf

Har kan den intresserade lasa allt vad som galler sjofart i ostersjon och dess regler.
SV: Färjors förorening på Östersjön
« Svar #14 skrivet: 01 februari 2019, 13:52:47 »
Jag undrar hvad varvet i Gdánsk har gjort med SASSNITZ! Efter varvsöversyn ryker hon värre än GALLILEUSZ och COPERNICUS tillsammans.
Bestilte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & NORDNORGE Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJODF NANSEN Hamburg - Lisboa september 2020