Banandörr (Bananport) på kylfartyg
« skrivet: 14 januari 2019, 10:34:59 »
Planerar ett kommande projekt av ett "klassiskt" lastfartyg från -60  - -70 talet. Skala blir 1:100 så det ska med en hel del detaljer.

Har tittat på några ritningar och på en fanns på skrovsidan ett antal portar som beskrevs som "Banana doors". Antar att de kan ha används vid lastning då stockarna bars ombord. Tacksam om någon kan ge mig mera information.
Ha de
Claes
*
SV: Banandörr (Bananport) på kylfartyg
« Svar #1 skrivet: 14 januari 2019, 23:41:00 »
Jodå, nog fanns det portar i sidan på kylfartyg alltid. Lastade bananer i Equador en gång för urlänge sedan från pråmar när vi låg på redden. Stuvarna sprang på en spång från pråmen in i fartyget med en stock i taget på axeln. Hur många portar vi hade har jag dock glömt.
« Senast ändrad: 14 januari 2019, 23:42:43 av Lars H »
*
« Svar #2 skrivet: 15 januari 2019, 07:51:04 »
Banandörrarna som sedermera blev hydraliska portar användes även när bananerna låg i kartonger. Jag var 1989 i Guayaquil och då låg en utav Salens fd Snow båtar och lastade bakom oss. Stuvarna sprang ombord på primitiva landgångar med en låda på axeln. I vissa hamnar hade men även transportband som gick in genom porten, som oftast låg i det högsta däcket, A däcket. Normalt var det en port för varje lastrum.

Dessa portar blev överflödiga när man började övergå till pallhantering på slutet av 70-talet och nybyggen från slutet på 80-talet och framåt saknar ofta dessa portar. På äldre fartyg svetsade man helt enkelt fast dem då de aldrig användes men krävde underhåll.
« Svar #3 skrivet: 15 januari 2019, 08:40:30 »
Tack för snabba, bra svar.