Propelleranordning med reversering [Sökandet efter m/s Irma]
« skrivet: 13 januari 2019, 14:04:44 »
Kastar ut en ny krok. Vi kom i går över ett dokument (tjänsteintyg) skrivet av Irmas dåvarande kapten den 11.2 1968. Utdrag:

"I fartyget [Irma] har under tiden 4.7 - 4.11 -67 installerats nytt huvudmaskineri av typ Deutz SBA 8M 528 och propelleranordning med reversering av märket  J.W. Berg Hälsö. Arbetet utfördes vid Nya Marstrandsverken AB i Marstrand varvid xxx deltog i arbetet och övervakade installationen."

Anordningen med maskin var begagnad, ca 10 år gammal, och kom från en trålare som vi inget vet om.

Irma: LOA 47m, ca 700 hp, reduktion 2:1 (ej bekräftat), propellerdiameter 1-1.6 m (ej bekräftat), 3 eller 4 blad (vet ej), toppfart olastad 14 Kn, marschfart lastad 10.5 Kn.

Video av en likadan maskin på youtube, notera att varvräknaren går åt bägge hållen. Maskinen torde vara fyrtaktare:
https://www.youtube.com/watch?v=OZwh1fTFvnc

Pga diverse lite invecklade grejer har propulsionens typ stor betydelse på många sätt, tom. inverkar direkt på nästa sommars sökningar.

Med det citerade ordvalet ovan, vad sägs? Var det

1. en propeller med vridbara blad?
2. en vanlig propeller + backslag?
3. omöjligt att säga?

Varför? Alla åsikter emottages med glädje.
« Senast ändrad: 13 januari 2019, 14:06:16 av Stormwind Simulator »
SV: Propelleranordning med reversering [Sökandet efter m/s Irma]
« Svar #1 skrivet: 13 januari 2019, 15:45:51 »
Kastar ut en ny krok. Vi kom i går över ett dokument (tjänsteintyg) skrivet av Irmas dåvarande kapten den 11.2 1968. Utdrag:

"I fartyget [Irma] har under tiden 4.7 - 4.11 -67 installerats nytt huvudmaskineri av typ Deutz SBA 8M 528 och propelleranordning med reversering av märket  J.W. Berg Hälsö. Arbetet utfördes vid Nya Marstrandsverken AB i Marstrand varvid xxx deltog i arbetet och övervakade installationen."

Anordningen med maskin var begagnad, ca 10 år gammal, och kom från en trålare som vi inget vet om.

Irma: LOA 47m, ca 700 hp, reduktion 2:1 (ej bekräftat), propellerdiameter 1-1.6 m (ej bekräftat), 3 eller 4 blad (vet ej), toppfart olastad 14 Kn, marschfart lastad 10.5 Kn.

Video av en likadan maskin på youtube, notera att varvräknaren går åt bägge hållen. Maskinen torde vara fyrtaktare:
https://www.youtube.com/watch?v=OZwh1fTFvnc

Pga diverse lite invecklade grejer har propulsionens typ stor betydelse på många sätt, tom. inverkar direkt på nästa sommars sökningar.

Med det citerade ordvalet ovan, vad sägs? Var det

1. en propeller med vridbara blad?
2. en vanlig propeller + backslag?
3. omöjligt att säga?

Varför? Alla åsikter emottages med glädje.
Jag skulle spontant gissa på 1. vridbara blad. Är inte 2. backslag annars ganska självklart, eller tar jag fel?
Bestilte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & NORDNORGE Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJODF NANSEN Hamburg - Lisboa september 2020
SV: Propelleranordning med reversering [Sökandet efter m/s Irma]
« Svar #2 skrivet: 13 januari 2019, 16:13:38 »
Kastar ut en ny krok. Vi kom i går över ett dokument (tjänsteintyg) skrivet av Irmas dåvarande kapten den 11.2 1968. Utdrag:

"I fartyget [Irma] har under tiden 4.7 - 4.11 -67 installerats nytt huvudmaskineri av typ Deutz SBA 8M 528 och propelleranordning med reversering av märket  J.W. Berg Hälsö. Arbetet utfördes vid Nya Marstrandsverken AB i Marstrand varvid xxx deltog i arbetet och övervakade installationen."

Anordningen med maskin var begagnad, ca 10 år gammal, och kom från en trålare som vi inget vet om.

Irma: LOA 47m, ca 700 hp, reduktion 2:1 (ej bekräftat), propellerdiameter 1-1.6 m (ej bekräftat), 3 eller 4 blad (vet ej), toppfart olastad 14 Kn, marschfart lastad 10.5 Kn.

Video av en likadan maskin på youtube, notera att varvräknaren går åt bägge hållen. Maskinen torde vara fyrtaktare:
https://www.youtube.com/watch?v=OZwh1fTFvnc

Pga diverse lite invecklade grejer har propulsionens typ stor betydelse på många sätt, tom. inverkar direkt på nästa sommars sökningar.

Med det citerade ordvalet ovan, vad sägs? Var det

1. en propeller med vridbara blad?
2. en vanlig propeller + backslag?
3. omöjligt att säga?

Varför? Alla åsikter emottages med glädje.

Jag skulle, baserat på propellertillverkaren gissa på 1. en propeller med vridbara blad.

Maskinen ifråga är en sk omkastningsbar diesel dvs den kan startas upp både på "fram" och "back". Man stoppar helt enkelt maskinen emellanåt och startar upp den åt andra hållet med tryckluft. Finns en inbyggd anordning som förskjuter kamaxeln så att maskinen kan gå åt båda håll.

Ofta i mindre och enklare installationer där man hade fast propeller var det här allt, då med undantag för en reduktionsväxel emellan maskin och propeller som tog ner propellervarvtalet till acceptabel nivå. Men på bogserbåtar och trålare hade man ibland både omkastbar HM och vridbara propellerblad för att maximera manöverförmågan, få snabba manövrer och framförallt kunna välja åt vilket håll aktern drar då man tog back. Med en ställbar propeller kan det vara mycket knepigt att komma runt "fel" väg dvs motsatt det håll propellern drar för akterns del och då var en sån här kombination mycket praktisk.

Nu vet jag ärligt sagt inte om Berg gjorde även fasta propellrar men är ju för de ställbara de är kända än i dag.

Nu vet jag inte heller om den maskin Irma hade var helt lika som den som visas i videoklippet, motorn på klippet ser modernare ut än från sent femtiotal men kan ha fel där också. Deutz gjorde långa serier av samma motor som sakta uppgraderades och moderniserades, modellnumret hölls då samma men betckningen efter ändrades. För maskiner som tillverkades på femtiotalet var det tex ganska vanligt att man hade öppna toppar och ventilerna smordes från smörjkoppar som skulle fyllas med jämna mellanrum. Så åtminstone gällande MaK och i viss mån ännu in på sextiotalet. Men kan hända att Deutz var före där med slutna toppar som fick smörjning från oljetrycket.
SV: Propelleranordning med reversering [Sökandet efter m/s Irma]
« Svar #3 skrivet: 16 januari 2019, 12:25:55 »
@Risberg, jo det är nog frågan om endera alternativet. Ditt spontana svar är vad vi söker.

@ Anders I: Gamlingarna säger att maskinen hade slutna toppar. Men om man nu har sett n maskiner under 1/2 sekel, så kan nog minnet svikta. Maskintypen i sej är ändå bekräftad. Bra poäng med manöverbarhet, vi vet ju att skruven kryper ju på botten.

Kanske en fråga vore huruvida Berg tillverkade vridbara blad redan 1958..

(PS. I "Deutz 528 betyder "28" slaglängden i cm. 5 måtte vara något slags modellnummer.)
SV: Propelleranordning med reversering [Sökandet efter m/s Irma]
« Svar #4 skrivet: 16 januari 2019, 12:30:58 »

Kanske en fråga vore huruvida Berg tillverkade vridbara blad redan 1958..

Huruvida Berg gjorde det, kan jag inte svara på, men tågfärjan TRELLEBORG hade vridbara blad redan 1958 (däremot inte östtyska SASSNITZ 1959, hvilket skapade stora problem vid ingång till Trelleborg).
Bestilte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & NORDNORGE Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJODF NANSEN Hamburg - Lisboa september 2020