*
Små fartyg - stora ombyggnader
« skrivet: 12 januari 2019, 16:31:33 »

Windstar Cruises köpte 2013 av Seabourn,  för leverans 2014/15, de tre mindre fartygen Seabourn Pride, Legend och Spirit för ett pris av runt 30 milj US per styck. Fartygen som är byggda i slutet på 80- och början på 90-talen renoverades då av Windstar för 8,5 milj US per styck.

Passagerarkapaciteten är på enbart 212 pax och längden 134 m. Det är således med dagens mått ytterst små kryssningsfartyg. Själv har jag två gånger rest med Seabourn Pride samt en gång med Legend och varit mycket nöjd. Bland de bästa i branschen under en följd av år.

Hur som helst så har nu Windstar beslutat sig för att med början i höst göra en rejäl upprustning av de tre fartygen för en totalkostnad av 250 milj US hos Fincantieri i Palermo. Det inkl bla byte av maskineri samt en förlängning. Och det är förlängningen som är rätt spektakulär. Den är på hela 25,6 m. Dvs runt 20 procent. Samtidigt ökar passagerarkapaciteten från 212 till 312. Dvs med nästan 50 procent, vilket torde vara något av rekord i branschen.

Själv är jag av den uppfattningen att förlängningar sällan blir bra. Något får alltid ta stryk. Särskilt illa ute är mer publika utrymmen. Får se hur det blir här. Kommentatorerna på bla Cruise Critic Community låter säkert höra av sig.
SV: Små fartyg - stora ombyggnader
« Svar #1 skrivet: 13 januari 2019, 11:42:58 »
Håller med om att förlängningar ytterst sällan blir bra ur passagerarsynpunkt (däremot kan de självklart vara lönsamma ur ekonomiskt synpunkt).

Som Du skrev, dining rooms, theatre osv byggs aldrig ut utan fartygen blir trånga.

Känner också att det är väldigt mycket pengar att lägga 80 M USD per fartyg på båtar byggda 1988, för, i grund och botten kommer de fortfarande vara ”gamla fartyg” som får svårt att få ett premium pris när man konkurrerar med nyare fartyg
*
SV: Små fartyg - stora ombyggnader
« Svar #2 skrivet: 13 januari 2019, 14:25:50 »
Ja, gamla fartyg förblir gamla hur mycket man än bygger om. Sedan är det väl så att trots Windstars höga svansföring så tillhör rederiet inte lyxsegmentet och kommer inte heller att bli det efter dessa  ombyggnader. Däremot är det ett fullt OK rederi. Har jag hört. Själv har jag bara varit  ombord och kollat bla den för min smak väl automatiserade riggen i det femmastade ”segelfartyget” Wind Surf. Såg trevligt ut ändå.
« Senast ändrad: 13 januari 2019, 14:28:36 av Lars H »