Rotation av färjpor mellan Sverige/Danmark och Tysklanæ
« skrivet: 11 januari 2019, 13:55:18 »
Jag har roat mig litet med att titta på hur länge färjorna mellan Trelleborg, Gedser och Rødby Færge och Tyskland har trafikerat sina leder:

Statens Järnvägar m. efterföjare:
DROTTNING VICTORIA, 1909, "ersattes" 1958  av TRELLEBORG efter 49 år, tagen ur trafik 1968 efter 59 år
KONUNG GUSTAF V, 1910, "ersattes" 1958 efter 48 år av TRELLEBORG, tagen ur trafik 1968 efter 58 år
TRELLEBORG, 1958, "ersattes" 1967 efter 9 år av SKÅNE, tagen ur trafik 1977 efter 19 år
SKÅNE, 1967, "ersattes" 1982 efter 15 år av TRELLEBORG, tagen ur trafik 1988 efter 21 år
(DROTTNINGEN, 1968, tagen ur ordinarie trafik 1971 efter 3 år)
GÖTALAND, 1973, "ersattes" 1998 efter 25 år av SKÅNE, tagen ur trafik 2011 efter 38 år,
TRELLEBORG 1982, tagen ur trafik 2014 efter 32 år
SKÅNE, 1998, i trafik i 20 år

Deutsche Reichsbahn m. efterföljare:
DEUTSCHLAND, 1909, tagen i beslag 1945 efter 36 år
PREUSSEN, 1909, tagen i beslag 1945 efter 36 år
SASSNITZ, 1959, "ersattes" 1972 efter 13 år av RÜGEN, tagen ur trafik 1977 efter 18 år
RÜGEN, 1972, "ersattes" 1989 efter 17 år av SASSNITZ, tagen ur trafik 2001 efter 29 år
SASSNITZ, 1989, i trafik i 29 år
STUBBENKAMMER, 1971, "ersattes" 1977 efter 6 år av ROSTOCK och tagen ur trafik
ROSTOCK, 1977, "ersattes" 1994 efter 17 år av MECKLENBURG-VORPOMMERN och tagen ur trafik
MECKLENBURG-VORPOMMERN, 1996, i trafik i 18 år

FRIEDRICH FRANZ IV, 1903, "ersattes" 1927 efter 18 år av SCHWERIN och tagen ur trafik
MECKLENBURG, 1903, tagen i beslag 1945 efter 42 år
SCHWERIN, 1927, bombad 1944 efter 17 år
WARNEMÜNDE, 1963, leden nedlagd 2005 efter hennes 42 år

Danske Statsbaner:
PRINSESSE ALEXANDRINE, 1903, tagen ur trafik 1933 efter 30 år
PRINS CHRISTIAN, 1903, "ersatt" 1922 av DANMARK efter 19 år och satt in på andra leder
DANMARK, 1922, "ersatt" 1954 (Gedser-Grossenbrode) resp. 1968 (Gedser-Warnemünde) av KONG FREDERIK IX efter 32 resp. 46 år
DRONNING INGRID(/SJÆLLAND), 1953 insatt till Tyskland, "ersatt" 1954 efter 1 år av "KONG FREDERIK IX"
KONG FREDERIK IX, 1954, "ersatt" 1968 efter 14 år av DANMARK
DANMARK, 1968, "ersatt" efter 30 år av nytt koncept på Fågelvägsleden 1998
PRINS HENRIK, 1981 insatt till Tyskland, "ersatt" efter 17 år av nytt koncept på Fågelvägsleden 1998
DRONNING MARGRETHE II, 1982 insatt på Tyskland, "ersatt" efter 16 år av nytt koncept på Fågelvägsleden 1998

DEUTSCHLAND, 1953, "ersatt" 1972 efter 19 år av DEUTSCHLAND och tagen ur trafik
THEODOR HEUSS, 1957, "ersatt" 1986 efter 29 år av KARL CARSTENS, tagen ur trafik efter 41 år av nytt koncept på Fågelvägsleden 1998
DEUTSCHLAND, 1972, "ersatt" efter 26 år av nytt koncept på Fågelvägsleden 1998
KARL CARSTENS, 1986, "ersatt" efter 12 år av nytt koncept på Fågelvägsleden 1998

TT-Linie/Line:
NILS HOLGERSSON, 1962, "ersatt" efter 5 år 1967 av NILS HOLGERSSON
PETER PAN, 1965, "ersatt" efter 9 år 1974 av PETER PAN
NILS HOLGERSSON, 1967, "ersatt" efter 8 år 1975 av NILS HOLGERSSON
PETER PAN, 1974, "ersatt" efter 12 år 1986 av PETER PAN (som sen försvann p.g.a. en misslyckad planerad byteshandel med Olau Line, som istället gick konkurs)
NILS HOLGERSSON, 1975, "ersatt" efter 12 år 1987 av NILS HOLGERSSON (som sen försvann p.g.a. en misslyckad planerad byteshandel med Olau Line, som istället gick konkurs)
NILS HOLGERSSON, 2001, i trafik i 17 år
PETER PAN, 2001, i trafik i 17 år
NILS DACKE/PETER PAN/HUCKLEBERRY FINN, 1988, i trafik efter 30 år
ROBIN HOOD/NILS HOLGERSSON/TOM SAYWER, 1989, i trafik efter 29 år
NILS DACKE/ROBIN HOOD, 1995, i trafik efter 23 år
ROBIN HOOD/NILS DACKE, 1995, i trafik efter 23 år

Mönstret är att ångfärjorna "höll" rätt länge, medan det de två-tre decennierna efter andra världskriget förekom en ganska ofta förekommande utskiftning, antagligen p.g.a. att behovet för storleksökning var så stort närmast efter kriget (det stora undantaget här är Gedser-Warnemünde). Färjorna tenderar nu att fortsätta att trafikera sina leder längre och längre.
« Senast ändrad: 11 januari 2019, 14:00:10 av Risberg »
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & NORDNORGE Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJODF NANSEN Hamburg - Lisboa september 2020