SV: Regler för passage Suez
« Svar #15 skrivet: 09 januari 2019, 23:39:23 »

Enligt reglerna för trafiken i Suezkanalen skall strålkastaren, som skall vara på ett par tusen watt, placeras på bogen och i fartygets midskeppslinje. Det rör sig alltså inte om en liten lykta utan ett kraftigt sken för att hålla koll på eventuella hinder föröver.
Strålkastaren placeras däremot inte i höjd med huvuddäcket eftersom det däcket ligger för lågt, om det nu inte är ett tankfartyg vi talar om.
De strålkastare, som man ser på fartygens bryggvingarna, är däremot mer för "sökning" i närområdet som t.ex. när man går i isrännor eller någon ramlat över bord och andra aktuella nödåtgärder.
CMA CGM LA BOURDONNAISE (containerfartyg, med överbyggnaden akter om midskepps) hade definitivt lyktan i bogen nere på huvuddäck. Hur det var på MAERSK COLOMBO minns jag inte.
De beror nog på vad man i vissa kretsar  tror sig veta vad ett fartygs huvuddäck är för däck.
SV: Regler för passage Suez
« Svar #16 skrivet: 10 januari 2019, 03:56:20 »
Hoppsan, skrev midskepps men långskepps är nog ett riktigare ord, vilket de med kunskaper om fartyg redan räknat ut.
SV: Regler för passage Suez
« Svar #17 skrivet: 10 januari 2019, 09:35:56 »

De beror nog på vad man i vissa kretsar  tror sig veta vad ett fartygs huvuddäck är för däck.
I all ödmjukhet kanske man kan be Herr experten bekräfta eller avsanna om inte huvuddäcket är det, som oftast littreras "A" i överbyggnaden och utgör skrovets översta däck?
Bestilte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & NORDNORGE Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJODF NANSEN Hamburg - Lisboa september 2020
SV: Regler för passage Suez
« Svar #18 skrivet: 10 januari 2019, 09:37:52 »
Hoppsan, skrev midskepps men långskepps är nog ett riktigare ord, vilket de med kunskaper om fartyg redan räknat ut.
Det räknade till och med vi utan kunskaper ut.
Bestilte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & NORDNORGE Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJODF NANSEN Hamburg - Lisboa september 2020
*
SV: Regler för passage Suez
« Svar #19 skrivet: 10 januari 2019, 11:39:19 »
Nu är det där med huvuddäck inte fullt så enkelt som man kan tro. Behöver inte alls vara det översta genomgående däcket. Tvärtom var det tidigare, för flera typer av fartyg, vanligt att det som kallades huvuddäck var däcket närmast under väderdäck. Avgifts- och mätningstekniska finesser skapade för övrigt begrepp som bla Open och Closed Shelterdäckare, tonnageluckor mm.

Men att närmare redogöra för allt detta kräver nog en egen tråd och går klart utanför en redogörelse om Visborgs icke resa genom Suez.
« Senast ändrad: 10 januari 2019, 11:42:07 av Lars H »
SV: Regler för passage Suez
« Svar #20 skrivet: 10 januari 2019, 13:00:03 »
Nu är det där med huvuddäck inte fullt så enkelt som man kan tro. Behöver inte alls vara det översta genomgående däcket. Tvärtom var det tidigare, för flera typer av fartyg, vanligt att det som kallades huvuddäck var däcket närmast under väderdäck. Avgifts- och mätningstekniska finesser skapade för övrigt begrepp som bla Open och Closed Shelterdäckare, tonnageluckor mm.

Men att närmare redogöra för allt detta kräver nog en egen tråd och går klart utanför en redogörelse om Visborgs icke resa genom Suez.
Tack för den avklaringen! Då var det alltså på väderdäcket som CMA CGM LA BOURDONNAISE hade sin Suez-lykta framme i bogen. Jag vill be forumets medlemmar, särskilt kehinde, så hemskt mycket om ursäkt för att ha kommit med vilseledande upplysningar ovan.
Bestilte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & NORDNORGE Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJODF NANSEN Hamburg - Lisboa september 2020