Regler för passage Suez
« skrivet: 07 januari 2019, 14:41:20 »
Her er det mye som høres veldig rart ut, når man først er kommet helt til Durban så velger man å snu. Er det dårlig vær, ligger man vel heller å venter noen dager fremfor å gå den svært lange veien oppover igjen til Suez, som også må ta mange dager.
Jeg undres og over hva slags utrustning man må ha for å gå igjennom Suez? Der sender man altså all slags skip, stort og smått, nytt og gammelt skrap på vei til Alang. Det eneste måtte være for å spare kanalavgiften, som er temmelig høy. Men om det blir noe billigere å seile rundt hele Afrika, tja si det, det er veldig veldig langt.
*
SV: Regler för passage Suez
« Svar #1 skrivet: 07 januari 2019, 15:30:00 »
Så här står det om Suez kanalen
Vi gick vägen runt Afrika även när de nuvarande färjorna levererades och vi tycker det är en bra rutt även idag när Visborg kör hem. Sen är hon inte utrustad med de olika specialdetaljer och certifikat som krävs för att gå genom Suez.
Här löns int förklarar för den som int begriper
« Svar #2 skrivet: 07 januari 2019, 21:51:33 »
Da er det vel sikkert noen spesifikasjoner jeg ikke vet om som kreves, men det forklarer jo ikke hvorfor de nå går nordøst oppover langs Afrika igjen da? Kanskje de snur igjen hvis været blir bedre...
Skip som skal gå gjennom Suez må ha en spesiell lyskaster i baugen og oppholdslugarer for et antal lokale folk fra Suez, som visstnok skal passe på/betjene denne lykt. Jeg har kun reist gjennom Suez på dagtid, og da har disse folkene fordrevet tiden med å prøve å selge souvenirer. De har ikke adgang til skipets lukkede arealer for øvrig, men de nevnte lugarene har direkteinngang fra dekk, for å unngå tyveri.
Bestilte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & NORDNORGE Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJODF NANSEN Hamburg - Lisboa september 2020
« Svar #3 skrivet: 07 januari 2019, 23:26:02 »
Men da har vi lært noe nytt i dag og, så flott. Takk for info...
« Svar #4 skrivet: 08 januari 2019, 21:00:39 »
Da er det vel sikkert noen spesifikasjoner jeg ikke vet om som kreves, men det forklarer jo ikke hvorfor de nå går nordøst oppover langs Afrika igjen da? Kanskje de snur igjen hvis været blir bedre...
Skip som skal gå gjennom Suez må ha en spesiell lyskaster i baugen og oppholdslugarer for et antal lokale folk fra Suez, som visstnok skal passe på/betjene denne lykt. Jeg har kun reist gjennom Suez på dagtid, og da har disse folkene fordrevet tiden med å prøve å selge souvenirer. De har ikke adgang til skipets lukkede arealer for øvrig, men de nevnte lugarene har direkteinngang fra dekk, for å unngå tyveri.
Både ja och nej, åtminstone vad som gällde förr. Alla fartyg som passerade genom Suezkanalen var tvungna att ha en strålkastare i stäven, men inte en på fartyget permanent  sådan utan man hyrde en som var installerad i en vattentät låda. Jag har för mig, att de bogserades flytande till det fartyg, som inte hade egen.
Hela lådan med innehåll hissades upp via en dävert längst fram på backen och via en lucka i bakkanten kunde ansvarig "riktare" lysa upp kanalbankarna föröver.
På fartyg t.ex. tankfartyg, som skulle passera genom Suezkanalen ofta i trafik mellan Europa och t.ex. Persiska Viken, hade mani allmänhet en stationär strålkastare installerad bakom en lucka i stäven.
« Svar #5 skrivet: 08 januari 2019, 21:26:32 »
Både ja och nej, åtminstone vad som gällde förr. Alla fartyg som passerade genom Suezkanalen var tvungna att ha en strålkastare i stäven, men inte en på fartyget permanent  sådan utan man hyrde en som var installerad i en vattentät låda. Jag har för mig, att de bogserades flytande till det fartyg, som inte hade egen.
Hela lådan med innehåll hissades upp via en dävert längst fram på backen och via en lucka i bakkanten kunde ansvarig "riktare" lysa upp kanalbankarna föröver.
På fartyg t.ex. tankfartyg, som skulle passera genom Suezkanalen ofta i trafik mellan Europa och t.ex. Persiska Viken, hade mani allmänhet en stationär strålkastare installerad bakom en lucka i stäven.
Nej, den var inte permanent på de två skepp jag passerat Suez-kanalen ombord på, MAERSK COLOMBO och CMA CGM LA BOURDONNAISE, utan sattes upp medan vi närmade oss Suez (har bara genomseglat kanalen norrut). Men båda fartyg hade speciella hytter för de fyra obligatoriska, lokala strålkastarskötarna, hvarifrån de inte kunde ta sig in i resten av överbyggnaden, utan serverades mat i dem. Och detta fick jag upplyst var p.g.a. stöldrisken. (När CMA CGM LA BOURDONNAISE sedan lade till i Bur Sa'id besöktes vi strax innan avgång av ett gäng på två-tre lokala, som tog med sig hvad de kunde bära av videokasetter ocjh annat smått och gott som de hittade i mässen.)
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & NORDNORGE Tromsø-Trondheim sept. 2019
« Svar #6 skrivet: 09 januari 2019, 01:14:09 »
Nej, den var inte permanent på de två skepp jag passerat Suez-kanalen ombord på, MAERSK COLOMBO och CMA CGM LA BOURDONNAISE, utan sattes upp medan vi närmade oss Suez (har bara genomseglat kanalen norrut). Men båda fartyg hade speciella hytter för de fyra obligatoriska, lokala strålkastarskötarna, hvarifrån de inte kunde ta sig in i resten av överbyggnaden, utan serverades mat i dem. Och detta fick jag upplyst var p.g.a. stöldrisken. (När CMA CGM LA BOURDONNAISE sedan lade till i Bur Sa'id besöktes vi strax innan avgång av ett gäng på två-tre lokala, som tog med sig hvad de kunde bära av videokasetter ocjh annat smått och gott som de hittade i mässen.)
Men nu hängde jag inte med riktigt. Det är helt klart, att saker och ting ändras under åren, men om strålkastarna inte var permanent ombord kunde de väl inte sättas upp före Suez och under gång. Låter lite konstigt faktiskt.
« Svar #7 skrivet: 09 januari 2019, 05:55:59 »
Så det skulle inte räcka med de 3 hon har uppe på kommandobryggan??  ;)
« Svar #8 skrivet: 09 januari 2019, 08:39:43 »

Men nu hängde jag inte med riktigt. Det är helt klart, att saker och ting ändras under åren, men om strålkastarna inte var permanent ombord kunde de väl inte sättas upp före Suez och under gång. Låter lite konstigt faktiskt.
Missförstånd om "permanent". Jo, åtminstone på CMA CGM LA BOURDONNAISE var lyktan där permanent under gången genom Suez-kanalen (men inte ute på haven).

Så det skulle inte räcka med de 3 hon har uppe på kommandobryggan??  ;)
Tydligen inte. Kanske just för att de är uppe på kommandobryggan. Suez-lyktan är nere på huvuddäck, helt förut i bogen.
« Senast ändrad: 09 januari 2019, 08:41:34 av Risberg »
« Svar #9 skrivet: 09 januari 2019, 11:09:53 »
Okej, jag tänkte bara eftersom hon har ju kommandobryggan föröver och bara "lite" nos framför känns ju meningslöst med en lykta där då ;)  men men allt har säkert sin förklaring😁
*
« Svar #10 skrivet: 09 januari 2019, 12:47:30 »
Strålkastarna är förstås inget problem. Går att hyra och det särskilda Suezcertifikatet utfärdar klassen. Till detta kommer att är man på nordgående går man ofta, särskilt passagerarfartyg, in i kanalen på morgonen när det är ljust och kommer numera oftast ut innan det blir mörkt. Transittiden har efter den senaste omfattande muddringen (tillåter 66 fots djupgående) samt skapandet av en parallell kanal på lång sträcka, minskat från 18 timmar i snitt till 11.

Så några tekniska eller andra problem hindrar inte Visborg att gå den vägen. Inte heller förstås att det hos ett passagerarfartyg skulle råda brist på hytter för att härbärgera den egyptiska crewn. Knappast heller piratplågan, även om beväpnade vaktstyrka, kostar en slant. Om man nu skulle välja det. De två gånger jag passerade området mellan Somalia och Yemen förra året valde respektive rederi detta alternativ. För övrigt är piratplågan numera som störst i Guineabukten.

Så allt kokas nog ned till att rederiet bedömt det billigare att gå runt. Även om det är lite knepigt att gissa avgiften för passage för just detta fartyg och med de rabatter som förekommer, skulle jag mellan tummen och pekfingret bedöma till max 250.000 US.
« Senast ändrad: 09 januari 2019, 12:52:04 av Lars H »
« Svar #11 skrivet: 09 januari 2019, 13:45:58 »
Strålkastarna är förstås inget problem. Går att hyra och det särskilda Suezcertifikatet utfärdar klassen. Till detta kommer att är man på nordgående går man ofta, särskilt passagerarfartyg, in i kanalen på morgonen när det är ljust och kommer numera oftast ut innan det blir mörkt.
Även på mina resor med MAERSK COLOMBO och CMA CGM LA BOURDANNAISE gick vi uteslutande på dagtid.
Inte heller förstås att det hos ett passagerarfartyg skulle råda brist på hytter för att härbärgera den egyptiska crewn.
Frågan är ju om man har lust att släppa in dem i överbyggnaden.
*
« Svar #12 skrivet: 09 januari 2019, 16:01:50 »
Att skrapa fram ett eller flera utrymmen på ett lägre däck och hålla dessa under uppsikt under 12 timmar torde inte vara något större problem. Har jag själv varit med om när jag åtskilliga gånger passerat med handelsfartyg. Begriper man inte att man måste hålla kollen på dessa herrar har man antingen dåligt omdöme eller bristande erfarenhet. De ytterligare tre eller fyra gånger jag passerat som passagerare med kryssningsfartyg har dessa fått vistats på ytterst begränsade utrymmen och aldrig kommit i kontakt med passagerarna. Så det torde knappast avhållit G-bolaget från passage.

Annat anärkningsvärt när det gäller Suez är korruptionen. Även om denna både bland dessa sk båtsmän och agenter samt lotsar påstås ha minskat, så finns det vad jag förstått fortfarande fog för att som tidigare i branschen kalla Suezkanalen för ”The Malboro Canal”. Fantastiska historier som berättats. Har funnits (finns?) flera siter och facebookgrupper om detta.
« Senast ändrad: 09 januari 2019, 16:10:06 av Lars H »
« Svar #13 skrivet: 09 januari 2019, 21:40:18 »
Okej, jag tänkte bara eftersom hon har ju kommandobryggan föröver och bara "lite" nos framför känns ju meningslöst med en lykta där då ;)  men men allt har säkert sin förklaring😁
Enligt reglerna för trafiken i Suezkanalen skall strålkastaren, som skall vara på ett par tusen watt, placeras på bogen och i fartygets midskeppslinje. Det rör sig alltså inte om en liten lykta utan ett kraftigt sken för att hålla koll på eventuella hinder föröver.
Strålkastaren placeras däremot inte i höjd med huvuddäcket eftersom det däcket ligger för lågt, om det nu inte är ett tankfartyg vi talar om.
De strålkastare, som man ser på fartygens bryggvingarna, är däremot mer för "sökning" i närområdet som t.ex. när man går i isrännor eller någon ramlat över bord och andra aktuella nödåtgärder.
« Svar #14 skrivet: 09 januari 2019, 21:45:56 »

Enligt reglerna för trafiken i Suezkanalen skall strålkastaren, som skall vara på ett par tusen watt, placeras på bogen och i fartygets midskeppslinje. Det rör sig alltså inte om en liten lykta utan ett kraftigt sken för att hålla koll på eventuella hinder föröver.
Strålkastaren placeras däremot inte i höjd med huvuddäcket eftersom det däcket ligger för lågt, om det nu inte är ett tankfartyg vi talar om.
De strålkastare, som man ser på fartygens bryggvingarna, är däremot mer för "sökning" i närområdet som t.ex. när man går i isrännor eller någon ramlat över bord och andra aktuella nödåtgärder.
CMA CGM LA BOURDONNAISE (containerfartyg, med överbyggnaden akter om midskepps) hade definitivt lyktan i bogen nere på huvuddäck. Hur det var på MAERSK COLOMBO minns jag inte.