SV: Taxfree med flytande hamn?
« Svar #15 skrivet: 06 januari 2019, 20:19:30 »
Undrar om inte samma formulering skulle kunna gälla Gotlandstrafiken i viss mån? Fast nu är det väl så, att Åland hade en särställning inom Finland, långt innan det blev aktuellt för Finland att söka inträde i EU. Det var väl inte direkt en formuleringsfråga utan ett politiskt fakta??

« Svar #17 skrivet: 08 januari 2019, 08:58:22 »
Taxfreen var ett undantag som Åland fick när Finland gick med i EU. Dvs mellan fastlandet och Åland finns en tullgräns. I alla hamnar på finska sidan med trafik till Åland finns tull. Även i skärgården för skärgpårdstrafiken. All frakt mellan fastlandet / Åland måste tullas. Tullgränsen (och det att små prylar från utom-EU får importeras tullfritt till EU) har också gett upphov för diverse annan business, typ vissa finska tidningar o likn postas från Åland.

Vad gäller taxfreen så måste färjorna ta i land för att taxfreen ska gälla (utom då vid fore majeure, typ vädret är för dåligt). I princip kan de ta l land vid vilken grynna som helst inom landskapet Åland.
Dock, redan på 90-talet när jag gick skola på Åland levde Mariehamns hamn bra på hamn-avgifter från färjorna och tex Långnäs hamn hör till Mariehamns hamn.

Med taxfreen säkrade också Åland att de har goda förbindelser även efter att Finland gick med i EU. Inte varje holme med ca 20000 invånare har daglig färjetrafik till 4 (?) länder. Kluriga de där ålänningarna  ;)
« Senast ändrad: 08 januari 2019, 09:03:04 av weatherc »
« Svar #18 skrivet: 08 januari 2019, 12:39:50 »
Som den alltid lika positive och konstruktive forummedlemmen kehinde påpekar ovan kunde ju detsamma argumenteras för att tillåta taxfree-försäljning på Gotlandsfärjorna. Det är bara det att det har man aldrig haft, och det var heller inte den särordning Sverige valde, utan tillåten snusförsäljning. Men som sagt, att EU skulle godta att töja denna särregel för Åland ytterligare när nu Finland väl gått med i EU är enligt min mening ytterst osannolik.
Bestilte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & NORDNORGE Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJODF NANSEN Hamburg - Lisboa september 2020
« Svar #19 skrivet: 08 januari 2019, 13:44:21 »
Som den alltid lika positive och konstruktive forummedlemmen kehinde påpekar ovan kunde ju detsamma argumenteras för att tillåta taxfree-försäljning på Gotlandsfärjorna. Det är bara det att det har man aldrig haft, och det var heller inte den särordning Sverige valde, utan tillåten snusförsäljning. Men som sagt, att EU skulle godta att töja denna särregel för Åland ytterligare när nu Finland väl gått med i EU är enligt min mening ytterst osannolik.
Du har kanske glömt bort debatten  på ön, då du vistades här då det bekom sig.
Upprinnelsen var i alla fall ett förslag, om  att anlägga en frihamn på ön för att få en säker mellanstation för gods eftersom det var lite osäkert med säkerheten i de gamla kommunistländerna vid Östersjön.
Det blev ett himla liv från vissa grupper på ön, som bl.a. visste, att folk skulle kröka ihjäl sig om spriten skulle flöda. Fast de flesta hade nog inte en susning om, vad en frihamn var.
Om en frihamn kom till på ön vid den tiden, skulle antagligen en del passagerarfartyg kunnat göra ett snabbt hamnbesök  som i Mariehamn, om nu våra förhandlingskunniga politiker hade velat vill säga.

« Svar #20 skrivet: 08 januari 2019, 14:41:50 »

Du har kanske glömt bort debatten  på ön, då du vistades här då det bekom sig.

Nej, den har jag inte glömt bort, för den kände jag inte till. Det var intressant!
Bestilte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & NORDNORGE Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJODF NANSEN Hamburg - Lisboa september 2020