Taxfree med flytande hamn?
« skrivet: 05 januari 2019, 18:32:00 »
En smått galen idé som jag skulle vilja ha lite kreativ feedback på!

Säg att man låter bygga tre enorma Kryssnings-Ro-Pax typ SWATH (katamaran med mindre area i vattenlinjen för att påverkas mindre av havs-sjö) där aktern fungerar som en flytande hamnterminal för två mindre finlandsfärjor (för trafik inom skärgårdarna). Man går sedan in med jättefärjan till Nyhamn eller närliggande fjärd intill farleden in från Ålandshav och lägger sig på redden. Rosella och Åbofärjorna går sedan in och lossar och lastar till och från den enorma kryssningsfärjan på sin ordinarie rutt och åbofärjorna kan skippa omvägen via Mariehamn för att byta dagpassagerare. Även Rosella fungerar som en liten tenderfärja för passagerare till/från Mariehamn och Kapellskär. När passagerarbytena vid Åland är klara fortsätter den stora kryssningsfärjan ute till havs som nattfärja mot Finska viken eller över Bottenhavet till Kvarken där passagerare och gods hämtas med de mindre färjorna på dessa rutter.
Hur påverkas då Taxfree på anslutande färjor?

  • Stockholm-Åbo dagtid (nattfärjorna via Långnäs)?
  • Helsingfors-Tallin?
  • Holmsund-Vasa?

Tänker mig jättekatamaranen lite som en enorm (300x100?) Ro-Pax med kryssningskonceptet i den främre halvan och aktern för last och passagerarterminal. En bredd på ca 100m eller mer ger möjlighet till en tvärgående gågata eller kanske två med fönsterhytter inåt som Silja var först med! Stora livbåtar/tenderbåtar (typ 230/132pax som på Celebrity Edge) används också för att hämta och lämna kryssningspassagerare. Hoppas ni förstår och kan tänka er ungefär vad jag menar 8) 


 
SV: Taxfree med flytande hamn?
« Svar #1 skrivet: 05 januari 2019, 19:08:58 »
En smått galen idé som jag skulle vilja ha lite kreativ feedback på!

Säg att man låter bygga tre enorma Kryssnings-Ro-Pax typ SWATH (katamaran med mindre area i vattenlinjen för att påverkas mindre av havs-sjö) där aktern fungerar som en flytande hamnterminal för fyra mindre finlandsfärjor. Två små typ Rosella ADCC mellan skroven och möjlighet att förtöja två större färjor som Viking Grace på utsidan. Man går sedan in med jättefärjan till Nyhamn eller närliggande fjärd intill farleden in från Ålandshav och lägger sig på redden. Rosella och Åbofärjorna går sedan in och lossar och lastar till och från den enorma kryssningsfärjan på sin ordinarie rutt och åbofärjorna kan skippa omvägen via Mariehamn för att byta dagpassagerare. Även Rosella fungerar som en liten tenderfärja för passagerare till/från Mariehamn och Kapellskär. När passagerarbytena vid Åland är klara fortsätter den stora kryssningsfärjan ute till havs som nattfärja mot Finska viken eller över Bottenhavet till Kvarken där passagerare och gods hämtas med de mindre färjorna på dessa rutter.
Hur påverkas då Taxfree på anslutande färjor?

  • Stockholm-Åbo dagtid (nattfärjorna via Långnäs)?
  • Helsingfors-Tallin?
  • Holmsund-Vasa?

Tänker mig jättekatamaranen lite som en enorm (300x100?) Ro-Pax med kryssningskonceptet i den främre halvan och aktern för last och passagerarterminal. En bredd på ca 100m eller mer ger möjlighet till en tvärgående gågata eller kanske två med fönsterhytter inåt som Silja var först med! Stora livbåtar/tenderbåtar (typ 230/132pax som på Celebrity Edge) används också för att hämta och lämna kryssningspassagerare. Hoppas ni förstår och kan tänka er ungefär vad jag menar 8) 


 
SV: Taxfree med flytande hamn?
« Svar #2 skrivet: 05 januari 2019, 22:38:45 »
Kom ihåg att det faktum att Åland i taxfreesammanhang är undantaget från EUs inre marknad är just ett undantag, framkommet i Finlands förhandlingar för att ansluta sig till EU. Nu är Finland EU-medlem, och några nya, "konstruktiva" sätt att undkomma bestämmelserna om taxfreeförbud inom EU torde knappast vara aktuellt.
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & NORDNORGE Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJODF NANSEN Hamburg - Lisboa september 2020
SV: Taxfree med flytande hamn?
« Svar #3 skrivet: 06 januari 2019, 01:59:27 »
"konstruktiva" sätt att undkomma bestämmelserna om taxfreeförbud inom EU
Min fråga var hur gällande EU-regler skulle appliceras på en flytande hamn och avsikten var inte att undkomma regler eller att utnyttja dem! Min tanke var att låta östersjöfärjorna bemöta konkurrensen från kryssningsrederiernas allt större och spektakulära fartyg med ett mer genomtänkt havsgående kryssningsfärjekoncept istället för att fortsätta bygga nya överdimensionerade kryssningsfärjor på tight tidtabell genom Stockholms skärgård. Det behövs inte nya farleder utan rimligare fartyg och tidtabeller som kan minska erosion och skador på stränderna!

Tråkigt att du bara ser det som ett konstruktivt sätt att undkomma EU-regler och inget annat!?


  • SWATH-konceptet i denna storlek (med dubbla trailerdäck från däck 3-6 bak i sidoskroven och ett tredje på tvärställt mellan skroven motsvarande däck 7-8 bör väl klara nästan all förekommande sjö på Östersjön och Bottenhavet komfortabelt med minimal risk för lastförskjutningar rasande inredning eller sjösjuka passagerare!
  • Det är också en möjlighet att minska trafiken med överdimensionerade kryssningsfärjor som stressar förbi Skärgårdens känsliga stränder på 24-timmarskryssningar via Mariehamn.
  • Med kopplingen till Kvarkentrafiken kan man minska mängden tunga transporter utmed de livligt trafikerade kustvägarna E4 & E8. Det går även att frakta gods sjövägen ända från Tallin till E12:an i Holmsund istället för via E3 genom Finland.
  • Rutten mellan Finska Viken och Kvarken tillåter kryssningspassagerarna att boka utflyktsresor och expeditioner under dagtid då färjan ligger stilla. Dag ett kan tillbringas i Helsingfors eller Tallin innan man kliver ombord till kvällen. Dag två Stockholmsregionen eller Åland. Dag tre anländer man till Kvarken och kan besöka Umeå, Vasa, Höga Kusten med mera sen kan man alternera utflykterna om man reser samma väg tillbaka eller besöka Spa , Äventyrsbad och massa andra aktiviteter ombord eller handla i Östersjöns största Taxfree

I grunden är det en rutt via Åland som vilken som helst så det borde väl inte vara något problem att sälja taxfree ombord på den större kryssningsfärjan? Tanken och frågeställningarna till hur EU-reglerna behandlar en flytande hamn i ena änden av en stor kryssningsfärja är väl ändå intressant? Under hamnuppehållen hålls väl taxfree stängd så vad räknas egentligen som hamnuppehåll? Läktring (utbyte av last till sjöss mellan fartyg) kan väl också innebära att ena fartyget ankrat eller förtöjt vid boj tillexempel läktring av kol till pråmar på Värtan då gasverket var i drift? Kryssningsfartyg som förtöjs vid boj i Stockholm eller Nynäshamn räknas väl som likställda med fartyg förtöjda vid kaj eller?
SV: Taxfree med flytande hamn?
« Svar #4 skrivet: 06 januari 2019, 11:08:42 »

Min fråga var hur gällande EU-regler skulle appliceras på en flytande hamn och avsikten var inte att undkomma regler eller att utnyttja dem!
Det är ju snarare ett framförhandlat undantag från EU-reglerna än gällande EU-regler.
I grunden är det en rutt via Åland som vilken som helst så det borde väl inte vara något problem att sälja taxfree ombord på den större kryssningsfärjan?
Inte?
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & NORDNORGE Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJODF NANSEN Hamburg - Lisboa september 2020
SV: Taxfree med flytande hamn?
« Svar #5 skrivet: 06 januari 2019, 12:04:40 »
Det verkar som du inte förstår eller så dummar du dig medvetet och märker ord! Eftersom övriga EU saknar taxfree måste väl de undantag som Åland förhandlat fram och som gäller för färjetrafiken via Åland anses vara att betrakta som just ”gällande EU-regler”

Varför skulle de då inte vara applicerbara på en kryssningslinje för frakt från typ Helsingfors till Holmsund på samma sätt som för annan trafik via Åland?






SV: Taxfree med flytande hamn?
« Svar #6 skrivet: 06 januari 2019, 13:12:45 »
Det verkar som du inte förstår eller så dummar du dig medvetet och märker ord! Eftersom övriga EU saknar taxfree måste väl de undantag som Åland förhandlat fram och som gäller för färjetrafiken via Åland anses vara att betrakta som just ”gällande EU-regler”

Varför skulle de då inte vara applicerbara på en kryssningslinje för frakt från typ Helsingfors till Holmsund på samma sätt som för annan trafik via Åland?
Effektiv härskarteknik att caractairisera diskussionsdeltagare på ett nervärderande sätt! :P Den springande punkten här är ju hvad som kan anses som "Åland" enligt de framförhandlade undantaget från gällande EU-regler. ???
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & NORDNORGE Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJODF NANSEN Hamburg - Lisboa september 2020
SV: Taxfree med flytande hamn?
« Svar #7 skrivet: 06 januari 2019, 15:59:29 »
Det verkar som du inte förstår eller så dummar du dig medvetet och märker ord! Eftersom övriga EU saknar taxfree måste väl de undantag som Åland förhandlat fram och som gäller för färjetrafiken via Åland anses vara att betrakta som just ”gällande EU-regler”

Varför skulle de då inte vara applicerbara på en kryssningslinje för frakt från typ Helsingfors till Holmsund på samma sätt som för annan trafik via Åland?
Effektiv härskarteknik att caractairisera diskussionsdeltagare på ett nervärderande sätt! :P Den springande punkten här är ju hvad som kan anses som "Åland" enligt de framförhandlade undantaget från gällande EU-regler. ???
Det är väl inte mer nedvärderande än att kalla medlemmar på Landgången för "allehanda löst folk".
*

    Mumin

  • 46
  • Vinden drar, skeppet far...
    • Visa profil
SV: Taxfree med flytande hamn?
« Svar #8 skrivet: 06 januari 2019, 16:40:40 »
Ålands undantag motiverades med att motivera rederier att upprätthålla regelbunden trafik mellan fastlandet och landskapet Åland för att säkerställa försörjning och resemöjligheter och därmed stöda det åländska samhället.
Det kan ju knappast sägas om en kryssningsplattform.
Kommande resor: för många för att rymmas här….

Planerade Båtar: Viking Gabriella Finntrader, Europalink, Viking Mariella ...
SV: Taxfree med flytande hamn?
« Svar #9 skrivet: 06 januari 2019, 17:16:22 »
Det verkar som du inte förstår eller så dummar du dig medvetet och märker ord! Eftersom övriga EU saknar taxfree måste väl de undantag som Åland förhandlat fram och som gäller för färjetrafiken via Åland anses vara att betrakta som just ”gällande EU-regler”

Varför skulle de då inte vara applicerbara på en kryssningslinje för frakt från typ Helsingfors till Holmsund på samma sätt som för annan trafik via Åland?
Effektiv härskarteknik att caractairisera diskussionsdeltagare på ett nervärderande sätt! :P Den springande punkten här är ju hvad som kan anses som "Åland" enligt de framförhandlade undantaget från gällande EU-regler. ???
Det är väl inte mer nedvärderande än att kalla medlemmar på Landgången för "allehanda löst folk".
Jo, det är det, men hvem gjorde det när, i detta forum?
« Senast ändrad: 06 januari 2019, 17:19:24 av Risberg »
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & NORDNORGE Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJODF NANSEN Hamburg - Lisboa september 2020
SV: Taxfree med flytande hamn?
« Svar #10 skrivet: 06 januari 2019, 17:47:24 »
 ??? Säger du att din härskarteknik är bra eller är det min frustration och uppgivenhet över bristen på svar eller feedback du kallar för härskarteknik?

Den springande punkten här är ju hvad som kan anses som "Åland" enligt de framförhandlade undantaget från gällande EU-regler. ???
Det är ju precis det jag försöker få svar på!  :)

Ålands undantag motiverades med att motivera rederier att upprätthålla regelbunden trafik mellan fastlandet och landskapet Åland för att säkerställa försörjning och resemöjligheter och därmed stöda det åländska samhället.
Det kan ju knappast sägas om en kryssningsplattform.
Tack!
De färjor och rutter som löste detta uppdrag bäst försvann dock redan innan Sverige gick med i EU. Nu liknar redan nästan alla fartygen just enorma  kryssningsplattformar som vuxit ur lilla Mariehamn och skärgårdarna. Mariehamn som resmål har väl nästan försvunnit bakom taxfree-maskinen och den enorma färjeterminalen. Det är nog tyvärr mest kryssningsresenärer på genomresa som passerar Åland idag och den trafiken är inte befogad att köras i 12 knop inomskärs! Två fartyg som Viking ADCC/ skulle kunna löst fastlandsförbindelsen för Ålänningarna och turister till ön tillfredsställande och Kapellskärs hamn fungerar bra på Svenska sidan!
SV: Taxfree med flytande hamn?
« Svar #11 skrivet: 06 januari 2019, 19:06:24 »
Det verkar som du inte förstår eller så dummar du dig medvetet och märker ord! Eftersom övriga EU saknar taxfree måste väl de undantag som Åland förhandlat fram och som gäller för färjetrafiken via Åland anses vara att betrakta som just ”gällande EU-regler”

Varför skulle de då inte vara applicerbara på en kryssningslinje för frakt från typ Helsingfors till Holmsund på samma sätt som för annan trafik via Åland?
Effektiv härskarteknik att caractairisera diskussionsdeltagare på ett nervärderande sätt! :P Den springande punkten här är ju hvad som kan anses som "Åland" enligt de framförhandlade undantaget från gällande EU-regler. ???
Det är väl inte mer nedvärderande än att kalla medlemmar på Landgången för "allehanda löst folk".
Jo, det är det, men hvem gjorde det när, i detta forum?
Jag hvet hvem det hvar och hvad ämnet hvar men hvet inte exakt när det skrevs, fast jag hvet, att det hvar för ett tag sedan och det dessutom hvar i det här forumet.

SV: Taxfree med flytande hamn?
« Svar #12 skrivet: 06 januari 2019, 19:23:49 »
??? Säger du att din härskarteknik är bra eller är det min frustration och uppgivenhet över bristen på svar eller feedback du kallar för härskarteknik?
Svar:
Det verkar som du inte förstår eller så dummar du dig medvetet
Den springande punkten här är ju hvad som kan anses som "Åland" enligt de framförhandlade undantaget från gällande EU-regler. ???
Det är ju precis det jag försöker få svar på!  :)

Och jag och Mumin tvivlar alltså på det. Men det enda sättet att få svar är väl att någon ansöker om det och får svar från myndigheterna, kanske t.o.m. EU-domstolen.
« Senast ändrad: 06 januari 2019, 19:26:56 av Risberg »
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & NORDNORGE Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJODF NANSEN Hamburg - Lisboa september 2020
SV: Taxfree med flytande hamn?
« Svar #13 skrivet: 06 januari 2019, 19:24:56 »

Jag hvet hvem det hvar och hvad ämnet hvar men hvet inte exakt när det skrevs, fast jag hvet, att det hvar för ett tag sedan och det dessutom hvar i det här forumet.
Oj då, så spännande! ::)
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & NORDNORGE Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJODF NANSEN Hamburg - Lisboa september 2020
SV: Taxfree med flytande hamn?
« Svar #14 skrivet: 06 januari 2019, 20:05:21 »
Ålands undantag motiverades med att motivera rederier att upprätthålla regelbunden trafik mellan fastlandet och landskapet Åland för att säkerställa försörjning och resemöjligheter och därmed stöda det åländska samhället.
Det kan ju knappast sägas om en kryssningsplattform.
Är det inte mycket en formulering som skulle "kunna sväljas" officiellt av de andra EU-länderna? Var inte den egentliga orsaken att vid tiden för Finlands inträdande i EU hade de flesta (om inte alla) Stockholm - Finlands-färjorna hemmahamn Mariehamn och deras rederier sitt säte där, och att det ansågs skola innebära ett dråpslag mot Ålands huvudnäring om taxfree-försäljningen upphörde, med förväntad kraftigt minskat antal resande?
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & NORDNORGE Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJODF NANSEN Hamburg - Lisboa september 2020