Kvällstur på Skagerrak
« skrivet: 05 januari 2019, 16:11:42 »
Bilder från en färjetur till Norge med Color Line och deras fartyg BOHUS. Om ett halvår, i juni, kommer hon att ersättas med ett nybygge, så kanske blev detta min sista resa med henne?
-Nej jag hoppas det blir någon tur till innan dess. Färjetrafiken ligger helt nere ett par veckor i januari då hamnarna skall förberedas för nybygget COLOR HYBRID som skall bli 160m långt och 27m brett.

Någon timma efter avfärd från Strömstad skymtar vi Stena Saga på väg från Frederikshavn till Oslo.

Däcksvyer från m/s BOHUS, byggd 1971 som m/s PRINSESSAN DESIRÉE för trafik mellan Göteborg-Frederikshavn.

Faerder Fyr på norska sidan

Möte med konkurrentens fartyg OSLOFJORD.

Flickr

Framme i Sandefjord

Julbelysning i Sandefjords hamn

Som någon redan nämnt på detta forum så finns COBI byggsatser av SUPERSPEED och COLOR FANTASY/MAGIC i två olika storlekar numera. De mindre kostar 299 NOK och de större 549 NOK. Jag tycker de större varianterna ser bättre ut.

På hemresan hamnade jag i samtal med en trevlig norrman om vårt gemensamma fotointresse bland annat, så det blev en oväntad men riktigt trevlig avslutning på denna resa :)

SV: Kvällstur på Skagerrak
« Svar #1 skrivet: 05 januari 2019, 18:26:32 »
Takk for en fin reportasje med mange flotte bilder! :)
« Svar #2 skrivet: 07 januari 2019, 21:34:05 »
Tak for de fine billeder, især dem af Stena Saga. ;D

Da jeg var barn, syntes jeg at Silvia Regina og Finlandia var de mest fantastiske og flotte færger der nogen sinde var bygget. Og jeg var helt sikker på at der aldrig vil komme nogle færger som var flottere end dem, hverken  indvendig eller udvendig. ::)

Af nostalgiske grunde kan jeg stadig godt lide Stena Saga, men når jeg ser på hende i dag, syntes jeg mere og mere, at hun meget har samme udseende som de fleste bilmodeller fra start 80'erne. Altså ikke særlig pæn i 2019. ;D

Men sådan går det jo. Vi andre bliver jo heller i pænere med alderen. :'(
« Svar #3 skrivet: 14 januari 2019, 22:15:37 »
Riktigt läckra bilder. Härlit att se att gamla Silvia regina fortfarande tuffar på även om hon inte har allt för många år kvar till 40 strecket/TT
Resor 2018:
Vicktoria till tallinn ToR
Dygns kryssning med Galaxy.
Dagstur med Rosella.
Rhapsody of the seas i medelhavet
Silja Symphony
Baltic Queen
Kommande2018:

Kommande 2019:
Oasis of the seas