*
Servicetänk
« skrivet: 04 januari 2019, 13:54:57 »
Vi reste i november med Seabourn Ovation, som kom i trafik så sent som i maj 2018. Det var den sjätte kryssningen vi gjort med rederiet och vi har aldrig haft något att klaga på. Inte nu heller. Kryssningen varade ca tre veckor och började i Pireus. Därefter två hamnar Grekland, två i Israel vid Medelhavet, Suezkanalen, Eilat, Israel i Akabaviken, två hamnar i Oman, därefter Doha i Qatar, samt två hamnar tillhörande Emiraten i UAE.

Men även med nytt fartyg, där ev inkörningsproblem efter sex månader bör vara avklarade, händer det saker. I detta fall problem med vissa nyhetskanaler på TV:n. Annars var TV:n laddad med hundratals fria filmer, dokumentärer och äldre populära TV-serier. Och dessa funkade. Tidningar och tidskrifter fanns för övrigt fritt att tillgå via dels färdigprogrammerade läsplattor, dels de större i papper, så något större besvär var inte någon veckas problem med nyhetskanalerna.

Men hur behandlade då fartyget det inträffade? Ja, först med ett beklagande brev och därefter, när det visade sig att problemet inte kunde lösas förrän i Dubai, fick alla passagerare 200 US var i kompensation. För oss alltså 400 US.

Blev det första fartyg vi lämnat som varit skyldiga oss pengar. Fanns mycket riktigt på vårt konto när vi kom hem.

Alltså, sens moralen blir att om shit happens, gör det bästa av situation. Tror de flesta passagerare var mer än nöjda när vi lämnade i Dubai. Vissa hade nog inte ens märkt att nyhetskanalerna inte fanns tillgängliga. För övrigt fungerade wi-fi ovanligt bra för att vara i ett fartyg under hela resan.

« Senast ändrad: 04 januari 2019, 14:16:28 av Lars H »
SV: Servicetänk
« Svar #1 skrivet: 04 januari 2019, 14:28:35 »
Jag skulle nog inte ens klagat...  Men ersättningen var inte dålig. :)
Men så är det ju ett lite mera klassrederi vi pratar om jämfört med massmarket som bara blir mer och mer just massmarket. Det blir ju lika patetiskt varje gång som media kallar massmarket rederiernas fartyg för lyxkryssningar. Det kan aldrig bli lyx när snart allting ombord kostar extra, och man bara är en del i ett stort maskineri. Sen behöver inte det ena vara sämre än det andra, allt handlar om ekonomi, intresse och vad man tycker om som person.

//R
SV: Servicetankegång
« Svar #2 skrivet: 04 januari 2019, 14:38:35 »
Har visserligen inte med sjöfart att göra, men med servicetankegång. När jag reste med "Victoria Falls Blue Train" från Pretoria till Victoria Falls 2001 åkte vi från Pretoria en torsdag kväll och skulle ha kommit till Victoria Falls lördag morgon. Fredag eftermiddag spårade tåget ur i Bulawayo och vi inkvarterades på Holiday Inn. Lördag morgon kom beskedet från försäkringsbolaget att de inte tillät passagerarbefordran med det skadade tåget, så passagerarna kördes i buss till Victoria Falls. Då sade jag att jag skall åka tåg hela vägen från Kapstaden till Dar-es-Salaam, så då tar jag ordinarie nattåg från Bulawayo till Victoria Falls. Då serverades jag lunch, drinkar och Havanna-cigarrer hela lördagen i tåget på Bulawayo station. Sedan åtföljdes jag till mitt nattåg av tågchefen, min butler, en kypare och chefskocken från Blue Train, medtagandes mitt bagage, en Blue Train-tallrik med ost, nötter, två Havanna-cigarrer, en flaska sekt, en flaska vitvin, ett vinglas och en tågslutskiva som souvenir (de hade upptäckt att jag var järnvägsintresserad). Dessutom skickade de min smoking, som jag inte längre behövde på resan, gratis hem till Norge. Och när jag kom hem hade de återbetalat halva biljettpriset!
« Senast ändrad: 04 januari 2019, 14:40:12 av Risberg »
Bestilte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & NORDNORGE Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJODF NANSEN Hamburg - Lisboa september 2020
*
SV: Servicetankegång
« Svar #3 skrivet: 04 januari 2019, 15:57:17 »
Har visserligen inte med sjöfart att göra, men med servicetankegång. När jag reste med "Victoria Falls Blue Train" från Pretoria till Victoria Falls 2001 åkte vi från Pretoria en torsdag kväll och skulle ha kommit till Victoria Falls lördag morgon. Fredag eftermiddag spårade tåget ur i Bulawayo och vi inkvarterades på Holiday Inn. Lördag morgon kom beskedet från försäkringsbolaget att de inte tillät passagerarbefordran med det skadade tåget, så passagerarna kördes i buss till Victoria Falls. Då sade jag att jag skall åka tåg hela vägen från Kapstaden till Dar-es-Salaam, så då tar jag ordinarie nattåg från Bulawayo till Victoria Falls. Då serverades jag lunch, drinkar och Havanna-cigarrer hela lördagen i tåget på Bulawayo station. Sedan åtföljdes jag till mitt nattåg av tågchefen, min butler, en kypare och chefskocken från Blue Train, medtagandes mitt bagage, en Blue Train-tallrik med ost, nötter, två Havanna-cigarrer, en flaska sekt, en flaska vitvin, ett vinglas och en tågslutskiva som souvenir (de hade upptäckt att jag var järnvägsintresserad). Dessutom skickade de min smoking, som jag inte längre behövde på resan, gratis hem till Norge. Och när jag kom hem hade de återbetalat halva biljettpriset!

Ja, det slår med råge våra 200 US. Även om nu våra besvär var av en mindre dignitet. Alltför ofta har man dock upplevt det motsatta, vare sig det gällt flygbolag, hotell, billiga eller dyra kryssningar.
*
« Svar #4 skrivet: 04 januari 2019, 19:32:54 »
Även om jag själv, åtminstone under de två senaste kryssningarna (Europa 2 och Seabourn Ovation) upplevt utmärkt service på alla nivåer, så står nog hela branschen inför prövningar när det gäller att hitta duglig personal. I runda slängar behöver man pga av den våldsamma expansionen nyanställa minst 160.000 personer de närmaste åren.

Inte helt lätt att hitta kompenent personal till dessa tjänster. Så servicnivån lär nog rent allmänt i branschen inte öka de närmaste åren.

Men, sedan är frågan vad respektive rederi gör när shit happens? Tror det blir mer och mer viktigt att för rederierna att hålla repeaters på gott humör. Och det var väl lite av det vi fick erfara. Alla skall vara glada och nöjda när man går av fartyget.
« Senast ändrad: 04 januari 2019, 19:47:18 av Lars H »
« Svar #5 skrivet: 05 januari 2019, 10:29:40 »
Det kommer nog bli viktigare med bra bonussystem i framtiden för att behålla kunder hos det egna rederiet.  Som tex SAS Eurobonus eller SJ Prio som exempel. Jag är bara med i Captains Club hos Celebrity och åker efter nästa kryssning äntligen upp så pass långt på stegen så det börjar ge små fördelar. Men jag tror detta är något rederierna måste jobba mera på i framtiden.
Nu är jag dock inte jättepåläst hur det ser ut hos andra rederier, men antar att det är ganska så dåligt med bra bonussystem? Känns som det tar tid att komma upp i nivåer som börjar ge fördelar?

//R
*
« Svar #6 skrivet: 05 januari 2019, 12:31:23 »
Själv har jag uppnått medlemsskap med diverse tjusiga namn hos flera rederier. Kan inte säga att blivit särskilt imponerad av förmånerna även om jag rest med rederiet över 100 dagar. Under en period tog man hutlöst betalt för wi-fi och då var gratis sådant en bra förmån. Nu går vad gäller wi-fi utveckligen, ungefär som inom hotellbranschen, att det blir helt fritt.

Särskilda incheckningsdiskar för förmånskunder och andra diverse förturer upplever jag mest som billig kosmetika. Speciellt om fartyget är litet. Annat larv är utdelning av diverse kedjor runt halsen, medaljer och pins. Cocktailpartyn för medlemmar tenderar också lätt att bli patetiska. Inte minst på fartyg där spriten ändå är gratis och alla ombord är clubmedlemmar.

Fri tvätt uppskattar jag däremot jämte rabatter på utflykter och att man kan få en svensk tidning levererad till hytten. Men det är inte ofta jag stöter på det. Inte heller en rejäl rabatt på själva kryssningen eller en exklusiv onboard credit. Annars kan man notera att onboard credit, till ALLA, blivit ett mer och mer förekommande säljargument.

Så här finns det nog en hel del att jobba på för rederierna.
« Senast ändrad: 05 januari 2019, 12:35:29 av Lars H »
« Svar #7 skrivet: 14 januari 2019, 22:12:36 »
Är själv Diamond Plus hos Royal caribbean. Dom förmånerna är ganska bra. Free behind the scenes tour(Brygga ,galley. Diamond/concierges lounge med fria drinkar varje kväll om så önskas. men även 3 gratis drinkar i vissa barer mellan vissa tider,gratis foto, gratis tvättpåse och rabatter på övrig tvätt mm)
/TT
Gjorda 2019
Galaxy till åbo
Baltic princess åbo till stockholm
Kommande 2019:
Romantika till riga
Explorer of the seas I medelhavet
*
« Svar #8 skrivet: 27 januari 2019, 13:56:12 »
Har förvisso inte direkt med rederiernas servicenivå att göra, men som jag kan rekommendera. Och det är Cruise Critics sk Roll Calls. Då jag skriver en del på detta forum och därigenom också är registrerad brukar jag delta i deras möten, som arrangeras på många resor ombord i kryssningsfartyg. För att delta krävs också en registrering på det sk Roll Calls forumet.

Har varit med på åtskilliga sådana möten och man träffar ofta mycket intressanta kryssningsentusiaster. Rederierna, åtminstone de med lite högre klass, brukar också bjuda till med lite av varje vid sådana tillfällen. Inte minst ställer det högre befälet ofta upp.
« Senast ändrad: 27 januari 2019, 13:57:43 av Lars H »