*
SV: Inför 2019
« Svar #1 skrivet: 01 januari 2019, 22:41:08 »
Branschens expansion fortsätter. In i väggen?

Ja, det är en berättigad fråga.
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & NORDNORGE Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJODF NANSEN Hamburg - Lisboa september 2020
SV: Inför 2019
« Svar #2 skrivet: 02 januari 2019, 00:44:36 »
Alltså det är ju något som ofta sker i de flesta segment förr eller senare. Det är svårt det där att veta när toppen är nådd. När ingen ser begränsningarna då är det farligt.
Fredrik Ahlman
SV: Inför 2019
« Svar #3 skrivet: 02 januari 2019, 15:00:46 »
Ett problem måste ju bli att fylla dom äldre fartygen när det hela tiden kommer nya. Kan tänka mig att många "nya" kryssningsresenärer föredrar nytt och inte gammalt. Om man nu kan kalla fartyg  byggda på 2000 talet för gamla...

//R
SV: Inför 2019
« Svar #4 skrivet: 02 januari 2019, 16:45:44 »
Ja, NCLs NORWAY blev ju en flopp. Kryssningsresenärerna, och särskilt amerikanarna, var inte alls intresserade av en fin, gammal, renoverad turbinångare från 1962, utan föredrog moderna fartyg.
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & NORDNORGE Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJODF NANSEN Hamburg - Lisboa september 2020
*
SV: Inför 2019
« Svar #5 skrivet: 03 januari 2019, 08:46:01 »
Ja, NCLs NORWAY blev ju en flopp. Kryssningsresenärerna, och särskilt amerikanarna, var inte alls intresserade av en fin, gammal, renoverad turbinångare från 1962, utan föredrog moderna fartyg.

Men nog var Norway en succé när hon introducerades som kryssningsfartyg i början av åttiotalet.
 
SV: Inför 2019
« Svar #6 skrivet: 03 januari 2019, 09:38:20 »
Ja, NCLs NORWAY blev ju en flopp. Kryssningsresenärerna, och särskilt amerikanarna, var inte alls intresserade av en fin, gammal, renoverad turbinångare från 1962, utan föredrog moderna fartyg.

Men nog var Norway en succé när hon introducerades som kryssningsfartyg i början av åttiotalet.
I och för sig en kort succé. Men inte i samsvar med rederiets förväntningar. Sista försöket på konstgjord andning var när hon 1998 gick tillbaka till Le Havre, och sedan till norska hamnar och fjordar. Åkte själv med henne från Oslo till Southampton på en biljett som fallbjöds i Oslo hamn en vecka innan avresa, för Nkr 2000,- (två dygns fullpension)! (Stod i hamnen för att fotografera henne, när en representant för Bussresor, som hade chartrat turen, erbjöd biljetter, som ursprungligen kostat >10 000 Nkr, till detta pris.)
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & NORDNORGE Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJODF NANSEN Hamburg - Lisboa september 2020
SV: Inför 2019
« Svar #7 skrivet: 08 januari 2019, 17:51:54 »
Ännu fler beställningar, men denna gång i en något lyxigare och mindre klass.

http://www.seatrade-cruise.com/news/news-headlines/new-allura-class-ships-ordered-for-oceania-cruises-at-fincantieri.html

//R
*
SV: Inför 2019
« Svar #8 skrivet: 08 januari 2019, 19:33:56 »
Ja, Oceania är inget dåligt rederi. Rekommenderas. Kanske inte i klass med Hapag-Lloyd, Regent, Seabourn, Siversea eller Seadream men snäppet under. Har rest med både Marina och Nautica.
SV: Inför 2019
« Svar #9 skrivet: 08 januari 2019, 21:13:51 »
Ja, Oceania är inget dåligt rederi. Rekommenderas. Kanske inte i klass med Hapag-Lloyd, Regent, Seabourn, Siversea eller Seadream men snäppet under. Har rest med både Marina och Nautica.

Får deras nyhetsbrev, och dom brukar kunna ha fina erbjudanden vissa tider på året också. Men blev förvånad när vi var nära på att boka en kryssning för några år sedan och det inte gick att boka online? Är det en del i personliga servicen, att man ska prata med en levande person som förr i tiden?

//R
*
SV: Inför 2019
« Svar #10 skrivet: 08 januari 2019, 23:51:09 »
Har aldrig bokat Oceania online. Men det borde väl gå numera, då man ju efter 2014 ingår i ett större rederikonglomerat tillsammans med bla Regent.

Men vad gäller broschyrer och nätreklam står Oceania i en närmast irriterande klass för sig. Senast idag fick jag en broschyr i brevlådan.
*
SV: Inför 2019
« Svar #11 skrivet: 15 januari 2019, 21:58:21 »
Ytterligare än ny beställning i lyxsegmentet. Nu Regent. För leverans 2023. 

Förstår på sätt och vis att detta segment expanderar. Och även premium. Att flaxa runt och storögt låta sig imponeras en vecka på ett resortfartyg med skridskorinkar, vattenrutschkanor och andra tivoliföreteelser ombord eller på rederiernas egna öar, trängas bland 6.000 andra (om man har tur) på nedtrampade andra små öar i Västindien, där skillnaden i huvudsak består av namnet på T-skjortorna, kan förvisso ha sin tjusning några gånger. Men många tröttnar på den dieten. Inte minst då barnen växt upp och man ändå fått smak på sättet att resa.

Har rest med Regent några gånger. Bla från Kanada över Aleuterna till Kamtjatka och Japan, samt från Bangkok till Sydney. I somras hade jag tillfälle att besöka Seven Seas Explorer. Blev hyggligt imponerad.  Och det här nybygget skall tydligen bli något liknande.

https://www.cruiseindustrynews.com/cruise-news/20231-regent-orders-new-ship-for-2023-delivery.html
« Senast ändrad: 15 januari 2019, 22:17:38 av Lars H »