SV: Queen Mary 2
« Svar #15 skrivet: 03 januari 2019, 11:26:10 »
Har nu åkt med världens största passagerarfartyg, exklusive kryssningsfartyg. Den majestätiska Queen Mary 2. 345 meter lång och har 40% mer stål än Royal Caribbean fartygen, eftersom hon är byggd just för Atlanten.

VARNING FÖR STORA BILDER NEDAN!

Den sista bilden är faktiskt ifrån bryggan. Var på Behind-the-scenes turen också.

Mötte Cunards commodore nyligen på en konferens, enligt honom är Queen Mary 2 “quite possible the worse ship ever built” 😂😂😂😂.

Med poddar som man inte kan stoppa rotationen på, med thruster tunnlar som man måste under 4 knop för att kunna öppna, med bryggvingar med i princip obefintlig sikt 😂😂😂.

NB teamet bakom henne fick inte heller bygga fler båtar..
« Svar #16 skrivet: 03 januari 2019, 12:15:56 »

Mötte Cunards commodore nyligen på en konferens, enligt honom är Queen Mary 2 “quite possible the worse ship ever built” 😂😂😂😂.

Med poddar som man inte kan stoppa rotationen på, med thruster tunnlar som man måste under 4 knop för att kunna öppna, med bryggvingar med i princip obefintlig sikt 😂😂😂.

NB teamet bakom henne fick inte heller bygga fler båtar..
Dessutom är hon inte särskilt estetiskt tilltalande, inte alls som den tidlöst sköna QE2. Och inredningen är förfärligt kitschy och smaklös. (Men hon har ett rökrum där man bara får röka cigarrer och pipa, inte cigaretter!)
Bestilte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & NORDNORGE Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJODF NANSEN Hamburg - Lisboa september 2020
*
« Svar #17 skrivet: 03 januari 2019, 12:25:29 »
Kan förklara varför man redan på invigningskryssningen skadade en pod vid avgång från Fort Lauderdale (om jag minns rätt) vilket fick henne att haltande genomföra en kryssning till Sydamerika med åtskilliga överhoppade hamnar. Blev ett jävla liv på passagerarna ombord som krävde återbetalning. Vilka dessa också fick om jag inte missminner mig.

Har väl själv aldrig varit särskilt förtjust i QM2:s inredning och däcksplan. Märkligt exempelvis att Queens och Princess Grill planerats så illa att passagerare ute på däck kan stå och glo in i matsalen. Eller man kan nästan i matsalen höra flåset från de joggade på däcket.
*
« Svar #18 skrivet: 03 januari 2019, 13:52:46 »
Jag menade inte att starta en negativ diskussion med denna tråden, utan bara dela med mig av vad jag gjorde i slutet av 2018.

Men men. Resan var trevlig, trots en stark hemlängtan som jag fick ett antal gånger under resans gång. Till stor del av att 3D-arbetet på Knock Nevis nästan gick förlorat, men jag lyckades rädda det sådan tur var. :)
« Senast ändrad: 03 januari 2019, 14:09:04 av saken »
Med vänlig hälsning,

saken (aka Kapten saken)
*
« Svar #19 skrivet: 03 januari 2019, 14:02:31 »
Det förstår vi nog. Och visst är det hur som helst en upplevelse att resa med henne.
*
« Svar #20 skrivet: 03 januari 2019, 14:10:39 »
Det förstår vi nog. Och visst är det hur som helst en upplevelse att resa med henne.
Så sant. Jag är glad över att ha sett henne med egna ögon. Hon är ju trots allt Titanics avlägsna släkting, nu när White Star inte finns längre, utan gick ihop med Cunard.
Med vänlig hälsning,

saken (aka Kapten saken)
« Svar #21 skrivet: 03 januari 2019, 15:12:20 »

Så sant. Jag är glad över att ha sett henne med egna ögon. Hon är ju trots allt Titanics avlägsna släkting, nu när White Star inte finns längre, utan gick ihop med Cunard.
Apropå TITANIC, så finns originalinredningen från systerfartyget OLYMPICs matsal ombord på CELEBRITY MILLENNIUM. Där åt jag mina flesta måltider på en kryssning från Seward tiil Vancouver B. C. 2012.
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & NORDNORGE Tromsø-Trondheim sept. 2019
« Svar #22 skrivet: 03 januari 2019, 20:10:00 »
Jag har genom åren gjort ett antal atlantresor med QM2, olika årstider och med högst varierat väder, även under samma resa. Jag och mitt resesällskap har enbart haft fina upplevelser med en speciell karaktär som ingen annanstans. Vi har nog inte reflekterat över var restaurangerna är lokaliserade och aldrig haft en störd bordsplacering. Det är nog en riktig iakttagelse att man kan stå utanför och se in i grillarna men det har vi å andra sidan aldrig sett någon göra. På kryssningar i varmt klimat kanske intresset att hänga på däck är större än en snabb promenad- eller joggingrunda i sjögång. Hytter (staterooms som man av någon anledning väljer att benämna dem som), bemötande, service och menyer har motsvarat rättså höga krav tycker vi i alla fall. 
Red Hookterminalen är väl ungefär som Newark eller JFK-flygplatserna. Vid ankomst mest beroende av vilken kö man råkar hamna i.
Summa summarum ett starkt alternativ till flyg om man har tid och inte alltför stor känslighet för sjösjuka (och ekonomiska möjligheter förstås) men då som en sjöresa mellan England och  USA och mindre som en 'kryssning' som det marknadsförs som.
Hoppas att du Saken hittar din supertanker någonstans.
Ultramar
*
« Svar #23 skrivet: 03 januari 2019, 20:59:19 »
Jag har genom åren gjort ett antal atlantresor med QM2, olika årstider och med högst varierat väder, även under samma resa. Jag och mitt resesällskap har enbart haft fina upplevelser med en speciell karaktär som ingen annanstans. Vi har nog inte reflekterat över var restaurangerna är lokaliserade och aldrig haft en störd bordsplacering. Det är nog en riktig iakttagelse att man kan stå utanför och se in i grillarna men det har vi å andra sidan aldrig sett någon göra. På kryssningar i varmt klimat kanske intresset att hänga på däck är större än en snabb promenad- eller joggingrunda i sjögång. Hytter (staterooms som man av någon anledning väljer att benämna dem som), bemötande, service och menyer har motsvarat rättså höga krav tycker vi i alla fall. 
Red Hookterminalen är väl ungefär som Newark eller JFK-flygplatserna. Vid ankomst mest beroende av vilken kö man råkar hamna i.
Summa summarum ett starkt alternativ till flyg om man har tid och inte alltför stor känslighet för sjösjuka (och ekonomiska möjligheter förstås) men då som en sjöresa mellan England och  USA och mindre som en 'kryssning' som det marknadsförs som.
Ultramar

Intressanta synpunkter. Förvånansvärt är hur många flygrädda som reser med QM2. Har mött flera som gjort sig stora besvär att landvägen ta sig till New York eller Southampton för att resa till en annan kontinent.
« Senast ändrad: 03 januari 2019, 21:02:09 av Lars H »
« Svar #24 skrivet: 04 januari 2019, 08:22:09 »

Ultramar
Intressanta synpunkter. Förvånansvärt är hur många flygrädda som reser med QM2. Har mött flera som gjort sig stora besvär att landvägen ta sig till New York eller Southampton för att resa till en annan kontinent.
Själv flyger jag aldrig privat, så jämförelsen med flygplatser är inte relevant för mig (men flygplatser en av många orsaker till att jag inte flyger, dock inte flygrädsla - tyvärr, för då kunde jag vägrat flyga i tjänsten också). Man hamnar inte i någon kö om disembarkationen stoppas upp redan innan man hunnit lämna fartyget.

Men det är ingen tvekan om att en resa med QM2 är angenäm. Det var dock en stor skillnad mellan att åka med QE2 1992 och QM2 2012. På QE12 1992 skedde den amerikanska inresekontrollen ute på Atlanten, 2012 i terminalen. På QE2 blev man igenkänd och hälsad med sitt namn i restaurangen. Å andra sidan hörde jag som 39-åring 1992 till de absolut yngsta passagerarna och några mörkhyade passagerare fanns inte ombord - på QM2 var jag som 57-åring nog över medelåldern bland passagerarna ombord, och passagerarna tillhörde hela världens folk.
*
« Svar #25 skrivet: 04 januari 2019, 10:05:58 »
Ja, den tidigare servicen med amerikansk personal som ombord skötte alla inreseformaliteter var bra. Tillvägagångssättet finns kvar. Men då bara på ett fåtal flygplatser i Europa och förstås från Kanada. Det har länge talats om att införa något liknande på Arlanda för resenärer till USA, men vad jag vet ligger det fn på is.
« Svar #26 skrivet: 14 januari 2019, 22:05:21 »
Har åkt med Qm2 en gång från mahattan och två gånger från brooklyn. Ena gången då vi skulle åka från brooklyn fick vi en taxi chafför som hittade en genväg som var kortare än den som rederiet angivig som jag slaviskt följde i baksätet för att inte bli lurad.
Annars är en atlanresa med QM2 en riktigt avkopplande upplevelse /TT
Gjorda 2019
Galaxy till åbo
Baltic princess åbo till stockholm
Kommande 2019:
Romantika till riga
Explorer of the seas I medelhavet