*
Queen Mary 2
« skrivet: 31 december 2018, 11:10:06 »
Har nu åkt med världens största passagerarfartyg, exklusive kryssningsfartyg. Den majestätiska Queen Mary 2. 345 meter lång och har 40% mer stål än Royal Caribbean fartygen, eftersom hon är byggd just för Atlanten.

VARNING FÖR STORA BILDER NEDAN!

Den sista bilden är faktiskt ifrån bryggan. Var på Behind-the-scenes turen också.
Med vänlig hälsning,

saken (aka Kapten saken)
SV: Queen Mary 2
« Svar #1 skrivet: 31 december 2018, 13:40:20 »

Den sista bilden är faktiskt ifrån bryggan. Var på Behind-the-scenes turen också.
Intressant!
När jag åkte med STEFAN BATORY Tilbury - Montreal - Tilbury 1984 annoncerades bryggbesök ut.
När jag åkte QE2 Cherbourg - New York & New York - Sothampton 1992 gjorde de inte det, men när man frågade, kunde man registrera sig som "speciellt intresserad" och så fick man inbjudan till bryggan pr. brev i hytten.
När jag åkte QM2 Southampton - New York och senare tillbaka 2012 försökte jag detsamma som på QE2, men fick besked om att bryggbesök inte tilläts.
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & NORDNORGE Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJODF NANSEN Hamburg - Lisboa september 2020
*
« Svar #2 skrivet: 31 december 2018, 15:34:50 »
Har nu åkt med världens största passagerarfartyg, exklusive kryssningsfartyg. Den majestätiska Queen Mary 2. 345 meter lång och har 40% mer stål än Royal Caribbean fartygen, eftersom hon är byggd just för Atlanten.

QM2 är, liksom QE2, byggd som Cruise-Liner för att kunna gå över Nordatlanten vintertid. när Royals fartyg går över Atlanten går de oftast en sydligare kurs via Kanarieöarna till Karibien eller via Island, Grönland och Newfounland. Trots allt får nog Oasisklassen betraktas som något större passagerarfartyg än QM2 även om de inte är Cruise-Liners. De 40% mer stål som QM2 har märks nog rätt tydligt i bunkerförbrukningen.

« Svar #3 skrivet: 31 december 2018, 15:39:02 »

QM2 är, liksom QE2, byggd som Cruise-Liner för att kunna gå över Nordatlanten vintertid. när Royals fartyg går över Atlanten går de oftast en sydligare kurs via Kanarieöarna till Karibien eller via Island, Grönland och Newfounland. Trots allt får nog Oasisklassen betraktas som något större passagerarfartyg än QM2 även om de inte är Cruise-Liners. De 40% mer stål som QM2 har märks nog rätt tydligt i bunkerförbrukningen.
Det märks tyvärr också i djupgåendet, som innebär att hon inte kan lägga till på Manhattan i East River men lägger till i en helt hopplös gammal godsterminal i Brooklyn.
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & NORDNORGE Tromsø-Trondheim sept. 2019
*
« Svar #4 skrivet: 31 december 2018, 22:41:11 »
Har inte ett dugg med djupgåendet att göra vid Manhattan Cruise Terminal. Senast i november 2012, såg jag henne där. Själv reste jag med henne 2006 från Southampton till just Manhattan. Flytten har andra skäl.
« Svar #5 skrivet: 01 januari 2019, 10:21:38 »
Har inte ett dugg med djupgåendet att göra vid Manhattan Cruise Terminal. Senast i november 2012, såg jag henne där. Själv reste jag med henne 2006 från Southampton till just Manhattan. Flytten har andra skäl.
Det var det som sades när man frågade. Då kanske Du kan vara så vänlig att ange hvilka skäl?

För övrigt märkligt att hon låg vid Manhattan i november 2012 eftersom det var i juni 2012 jag hade det tvivelaktiga nöjet att disembarkera från henne i Brooklyn och augusti 2012 jag hade det lika tvivelaktiga nöjet att gå ombord på henne där. Kan det bero på olika vattenstånd i East River, och således trots det djupgåendet? I hvilket fall som helst är Brooklynterminalen ett helvete för passagerarna.
« Senast ändrad: 01 januari 2019, 10:24:33 av Risberg »
*
« Svar #6 skrivet: 01 januari 2019, 10:58:21 »
Det finns flera anledningar till att delar av kryssningstrafiken flyttat från Manhattan till såväl Brooklyn som hamnar på New Jersey sidan. Kan Du läsa om på nätet.

Här om ett återbesök av QM2 på Manhattan november 2012.

https://www.nycruise.com/2012/11/12/queen-mary-2-brooklyn-ship-call-moved-to-manhattan-cruise-terminal/
« Svar #7 skrivet: 01 januari 2019, 12:29:55 »
Det finns flera anledningar till att delar av kryssningstrafiken flyttat från Manhattan till såväl Brooklyn som hamnar på New Jersey sidan. Kan Du läsa om på nätet.

Här om ett återbesök av QM2 på Manhattan november 2012.

https://www.nycruise.com/2012/11/12/queen-mary-2-brooklyn-ship-call-moved-to-manhattan-cruise-terminal/
Kanske litet svårt att "läsa om på nätet" om man inte vet hvar man skall börja söka. I hvilket fall som helst så är det inte särskilt passagerarvänligt att ilandsätta dem i Brooklyn eller ännu värre på New Jersey-sidan.
*
« Svar #8 skrivet: 01 januari 2019, 13:11:33 »
Anledningen att jag skrev så är att debatten pågått i flera år nte bara mellan myndigheterna i New York och rederierna utan även mellan diverse myndigheter i området. Därför är det lite svårt att sammanfatta en ibland rätt upphetsad debatt som bla inkl biltrafiksituationen på Manhattan.

Men det är klart att Brooklyn inte är någon höjdare. Och andra sidan har man under många år åsidosatt underhållet av hamnanläggningarna på Manhattan. I debatten har bla framförts att stadens intäkter från kryssningsindustrin är förhållandevis begränsade jämfört med övrig turism som New York genererar!
« Svar #9 skrivet: 01 januari 2019, 15:07:55 »
Anledningen att jag skrev så är att debatten pågått i flera år nte bara mellan myndigheterna i New York och rederierna utan även mellan diverse myndigheter i området. Därför är det lite svårt att sammanfatta en ibland rätt upphetsad debatt som bla inkl biltrafiksituationen på Manhattan.

Men det är klart att Brooklyn inte är någon höjdare. Och andra sidan har man under många år åsidosatt underhållet av hamnanläggningarna på Manhattan. I debatten har bla framförts att stadens intäkter från kryssningsindustrin är förhållandevis begränsade jämfört med övrig turism som New York genererar!
OK. Tack. Men det där var ju en ganska bra sammanfattning.
« Svar #10 skrivet: 01 januari 2019, 18:53:09 »
[quote author=Risberg link=topic=1383.msg12913#msg12913 date=1546267142

Det märks tyvärr också i djupgåendet, som innebär att hon inte kan lägga till på Manhattan i East River men lägger till i en helt hopplös gammal godsterminal i Brooklyn.
[/quote]

Och hur mycket mer sticker hon då??
« Svar #11 skrivet: 01 januari 2019, 19:27:52 »

Kan det bero på olika vattenstånd i East River, och således trots det djupgåendet? I hvilket fall som helst är Brooklynterminalen ett helvete för passagerarna.
Terminalerna för oceangående fartyg och kryssningsfartyg på Manhattan ligger naturligtvis längs Hudson River, inte East River.
« Senast ändrad: 01 januari 2019, 19:29:31 av Risberg »
*
« Svar #12 skrivet: 01 januari 2019, 20:56:07 »
Jo, jag noterade din felskrivning. För övrigt har QM2 en draft på 33 ft (10,1 m).
« Svar #13 skrivet: 01 januari 2019, 21:26:39 »

Kan det bero på olika vattenstånd i East River, och således trots det djupgåendet? I hvilket fall som helst är Brooklynterminalen ett helvete för passagerarna.

Terminalerna för oceangående fartyg och kryssningsfartyg på Manhattan ligger naturligtvis längs Hudson River, inte East River.
Sedan när då?
Då det bekom sig hade Fresco Line en mer eller mindre egen pir och den låg definitivt i East River samt Brooklyn och eftersom vi gick regelbundet mellan Europa och USA, kan man nog säga, att vi var oceangående. 
Brooklyns ena gräns utgörs av East River och på andra sidan av East River från Brooklyn sett ligger Manhattan med alla de gamla oceangående passagerarfartygens gamla pirer.
På hamnens hemsida finns det faktiskt foton på Brooklynterminalen och inte ger de bilderna av "ett helvete för passagerarna", men det är en i och för sig subjektiv åsikt , som kan diskuteras. Fast det är definitivt inte en "hopplöst gammal godsterminal" som avbildas både från ut- och insida på hemsidan ifråga.
Bara som information: Ett fartygs djupgående påverkas INTE av vattenståndet men däremot av salthalten och den påverkas i viss mån av passagen mellan East River och Long Island.
« Svar #14 skrivet: 01 januari 2019, 22:39:49 »
Sedan när då?
Sedan urminnes tider.

Då det bekom sig hade Fresco Line en mer eller mindre egen pir och den låg definitivt i East River samt Brooklyn och eftersom vi gick regelbundet mellan Europa och USA, kan man nog säga, att vi var oceangående. 
Brooklyns ena gräns utgörs av East River och på andra sidan av East River från Brooklyn sett ligger Manhattan med alla de gamla oceangående passagerarfartygens gamla pirer.
Ja, Manhattan ligger på andra sidan East River från Brooklyn men passagerarbåtsterminalerna ligger på Manhattans västra sida; Hudson River.
På hamnens hemsida finns det faktiskt foton på Brooklynterminalen och inte ger de bilderna av "ett helvete för passagerarna", men det är en i och för sig subjektiv åsikt , som kan diskuteras. Fast det är definitivt inte en "hopplöst gammal godsterminal" som avbildas både från ut- och insida på hemsidan ifråga.

Nu har jag faktiskt inte studerat terminalens hemsida, utan gått av QM2 på den terminalen, vinkat av min mor på den terminalen och själv gått ombord på QM2 från den terminalen vid tre tillfällen. För det första är den underdimensionerad (eller var åtminstone 2012), så disembarkationen stoppas flera gånger. För det andra var taxichauffören fräck som fan och lurade mig till fast pris 55 dollar, fast det sedan visade sig att returen med min mor endast kostade 33 dollar. När jag hade vinkat av min mor vi det andra tillfället och båten gick var alla taxibilar borta och inte fanns det bussar heller. Det var en fruktansvärt lång och besvärlig promenad i värmeböljan genom ett fruktansvärt fult och tråkigt Brooklyn till "närmaste" T-banestation, och omöjligt att hitta utan att måsta fråga om vägen hela tiden. För det tredje är det högst en tredjedel av New Yorks taxichaufförerer som överhuvudtaget är beredda att köra till Brooklyn-terminalen, och den jag åkte med för att gå ombord hade svårt att hitta till själva terminalen. Dessutom försökte han påstå att det tillkom en vägtullavgift till vårt avtalade pris, fast vi körde den avgiftsfria bron och inte tunneln. Det fick han naturligtvis inte.
Ett fartygs djupgående påverkas INTE av vattenståndet men däremot av salthalten och den påverkas i viss mån av passagen mellan East River och Long Island.
Det är det ingen som har påstått heller. Men farledens och hamnanläggningarnas djup påverkas rimligen av vattenståndet.

kehinde, det är helt otroligt hur Du hela tiden försöker hitta fel i allt man skriver!
« Senast ändrad: 01 januari 2019, 22:42:39 av Risberg »