Viking Cinderella, renovering på gång?
« skrivet: 14 december 2018, 21:49:34 »
Jag reste senaste helg med M/S Viking Cinderella, det var med spänd förväntan jag tog 53:an från Götgatan/Medborgarplatsen ner till hamnen, eftersom jag alltid tycker man har så roligt på detta fartyg. Det var också roligt. Men också enormt med folk. Hörde att det var nästintill slutsålt, dvs 2500 pass. De hade haft fullt nästan hela veckan, så julbordskryssningarna i år med julbord från svenska kocklandslaget är en formidabel succé för de här kryssningarna.
Det jag dock märkte är att fartyget inte riktigt håller den klass som den har gjort tidigare. Maten och personalen var bra, och även underhållningen och nattklubben Etage var större och lockade många. Men mer miljön ombord i gångar och trappuppgångar var rätt så slitna. Även taxfree butiken var faktiskt rätt liten. Den tidigare vackra vinterträdgården på däck 11 var öde och används väl bara vid konferenser. Tycker cinderella skulle kunna kännas mer ny än vad den gör, eftersom den är Viking Lines flaggskepp från Sverige. Visserligen Viking Grace men den har ju aldrig gått en attraktiv avgångstid.
Vet någon om en renovering av Cinderella är på gång?
*

Penny

• 190
  • Kryssningar är livet!
    • Visa profil
SV: Viking Cinderella, renovering på gång?
« Svar #1 skrivet: 14 december 2018, 21:58:07 »
Dockning 1 januari till och med 18 januari. Vet inte vad som ska göras ombord.
Kommande
Silja Symphony
Independence Of The Seas
« Svar #2 skrivet: 14 december 2018, 22:32:25 »
Tack, då är de ju riktigt snart :). Låter som teknisk översyn då också, i torrdocka. Blir spännande att se om de gör något interiört också. Fick julklapp idag från Viking Line som säkerligen många ni andra så har redan bokat in en ny kryssning. Givetvis med ett tillägg för en bättre hytt.
« Svar #3 skrivet: 15 december 2018, 11:12:15 »
Att Taxfreen skulle vara liten låter märkligt då man har förstorat den ganska rejält.
Livet är för kort för att inte kryssa.
« Svar #4 skrivet: 16 december 2018, 19:38:14 »
Ja men jämför man med Taxfree SuperStore på Silja SymphonySerenade är Cinderella taxfree liten, och golvet var slitet, även Silja Europa och Baltic Princess har fina butiker.
« Svar #5 skrivet: 19 december 2018, 22:29:06 »
När Cinderella levererades skröt man med Östersjöns största taxfree på 900 m2. Nu med förstoringen måste man lagt till några hundra till, så den är ganska stor. Däremot tror jag att man luras av ögat, iom att den numer är betydligt mer "öppen" än tidigare. Öppna ytor tenderar vara svårare att storleksbedömma, av den enkla anledningen att det finns få saker att storleks jämföra med. Tax-ree butiker är också ganska svåra att bygga om allt för mycket, pga brandkrav i lokalerna vad gäller tobak och parfym. Men tycker man lyckades bra, det blev snyggt. Men håller med om trapphus och gångar. Man borde fräscha upp.
*

Penny

• 190
  • Kryssningar är livet!
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 20 december 2018, 08:03:52 »
Ja men jämför man med Taxfree SuperStore på Silja SymphonySerenade

Nackdelen med deras taxfree, är att när den är stängd så kan man inte passera från den ena en den till den andra på det däcket. Man måste göra det via promenaden istället. Det tycker jag inte blev så lyckat. I övrigt, bra butik.
Kommande
Silja Symphony
Independence Of The Seas
« Svar #7 skrivet: 11 januari 2019, 15:53:08 »
Någon som vet vad som görs under m/s Viking Cinderellas dockning,vanlig översyn/service eller något spännande interiört?