Verdens største skib under Storebæltsbron
« skrivet: 13 december 2018, 23:32:13 »
Ved middagstid den 12. december passerede verdens største skib Storebæltsbroen. Her til aften ligger skibet lige syd for broen og venter på gunstigt vejr til at fortsætte
https://www.tveast.dk/artikel/wow-hvor-er-den-stor-verdens-stoerste-skib-skal-under-storebaeltsbroen-i-dag
SV: Verdens største skib under Storebæltsbron
« Svar #1 skrivet: 14 december 2018, 09:34:37 »
Ved middagstid den 12. december passerede verdens største skib Storebæltsbroen. Her til aften ligger skibet lige syd for broen og venter på gunstigt vejr til at fortsætte
https://www.tveast.dk/artikel/wow-hvor-er-den-stor-verdens-stoerste-skib-skal-under-storebaeltsbroen-i-dag
Det forbauser mig at de kun sejler med 6 knob. Jeg har ellers hørt at når skibe sejler med fuld fart så bliver vandnivået lavere (hvad bl.a. har ført til grundstødninger i Oslofjorden). Men det er måske ikke tilfælde, når det sker på så dybt vand som under Storebælt?
« Senast ändrad: 14 december 2018, 09:37:15 av Risberg »
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & NORDNORGE Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJODF NANSEN Hamburg - Lisboa september 2020
*
SV: Verdens største skib under Storebæltsbron
« Svar #2 skrivet: 15 december 2018, 15:25:46 »
När "Oasis of the Seas" och "Allure of the Seas" gick under Stora Bältbron gick de med hög fart av det skäl som Risberg nämner. De hade dessutom sänkt skorstenspiporna vid passagen.
SV: Verdens største skib under Storebæltsbron
« Svar #3 skrivet: 16 december 2018, 09:50:45 »
När "Oasis of the Seas" och "Allure of the Seas" gick under Stora Bältbron gick de med hög fart av det skäl som Risberg nämner. De hade dessutom sänkt skorstenspiporna vid passagen.

Att OA eller AL skulle använt sig ac squat effect för att komma under Stora Bältbron var givetvis ett PR trick som Royal framgångsrikt fick tidningar av modell Aftonbladet att skriva.

Helt självklart skulle ingen acceptera en riskbedömning som kräver squat  för att komma under bron.........   dels är squat rätt svårberäknat men än viktigare, om man ”räknar” med squat och, av valfri anledning skulle tappa farten, då hade konsekvensen blivit att man kört ner bron 😱.

 Mig veterligen var det flera meters marginal......

Ett par meter kan kanske låts lite men, ofta har man ju tex bara 0,5 m ucc.
*
SV: Verdens største skib under Storebæltsbron
« Svar #4 skrivet: 16 december 2018, 19:14:03 »
Så rätt. Man behöver inte ens ha minimala kunskaper om sjöfart för att begripa att inget rederi, allra minst RCCL med Oasis, skulle vara beredd att riskera en mångmiljardinvestering i fartyget och dessutom kostnader för att knäcka bron, genom att lita på en squateffekt.

Det nu aktuella fartyget har vad jag förstått ett djupgående på runt 18 meter. Men vatten under kölen finns det gott om under Stora Bält. Här talar vi inte heller om något snabbgående flytetyg, vilket ytterligare bidrar till att squateffekten skulle vara minimal. Om nu höjden ovan vattenlinjen ev skulle vara ett problem.
« Senast ändrad: 16 december 2018, 19:22:04 av Lars H »