SV: Silja Serenade Dec-18
« Svar #15 skrivet: 22 december 2018, 19:43:27 »
Det är inte bara silja som börjar ha höga priser åkte med Baltic Queen till tallinn för att par månader sedan och reagerade på de höga priserna ombord. måste vara svin dyrt för Estländarna.
tackar för bilderna på nyrenoverade symphony måste nog ta och testa henne framåt vårkanten tror jag /TT
Resor 2018:
Vicktoria till tallinn ToR
Dygns kryssning med Galaxy.
Dagstur med Rosella.
Rhapsody of the seas i medelhavet
Silja Symphony
Baltic Queen
Kommande2018:

Kommande 2019:
Oasis of the seas
« Svar #16 skrivet: 23 december 2018, 22:47:55 »
Är precis lagom det här ämnet med dyra priser ombord jag hänvisat tidigare.
Som redan tillstyrkt, svenska kronan fallit i närmare 30% på 10 år.
Kronan gentemot € ligger ju på 10,30!

Svaga kronan = ingen köpkraft ombord på swe-fi-swe färjör. Eftersom valutakurserna ombord är redan anpassade för den svagare valutans fördel, vill säga,  eftersom svenska kronan ombord är starkt högre uppskattad jämfört med sin egentliga kurs. Och där förlorar rederiet pengar. Eftersom € är hufvudvaluta.

Tankar?

Själv tror jag Tallinks hufvudägärna upprustat hela (med tanke på snart 30-åriga Siljasyrror) flottan för förjsäljning.

« Senast ändrad: 23 december 2018, 22:55:51 av Ronny66 »
*

Penny

• 167
  • Kryssningar är livet!
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: 27 december 2018, 20:32:49 »
Tankar?
Själv tror jag Tallinks hufvudägärna upprustat hela (med tanke på snart 30-åriga Siljasyrror) flottan för förjsäljning.

Blir det de nya ägarna som gör om promenaden, eller Tallink själva? Med tanke på att de inte är godkända för annan trafik. Jag tror inte att de säljs på många år. Det görs mycket reklam om dem. Innan Viking gör någonting så tror jag inte att Tallink har bråttom med att bygga nytt.
Kommande
Silja Symphony
Independence Of The Seas
« Svar #18 skrivet: 28 december 2018, 21:40:46 »
Var inte precis det jag varit ute efter, utan om Tallinks hufvudägare vill uppfrusta flottan att det i överhufvudtaget ses mer attraktivt till för nån annan aktör att ta över hela, eller delar av östersjöflottan att fortsätta verksamhet.

Där måste man komma ihåg, att hufvudägaren Enn Pannt inte längre är speciellt intresserad. Och då pengarna redan runnit in för honom. Tallink ej längre är så tufft och tungt skuldbelastad! Orosmåln på Östersjön? Viking iaf.

Kom ihåg Siljas fd. ägare, och även ffd. ägarna. Allt vart till salu för en bra träff. Därigenom syrrorna är väl marknadsförda redan till slut för största allmänhet. En trappa där och var, byte av mattor. 30 år på nacken ändå? Och till slut ....... prisnivån!!!!!
*

Penny

• 167
  • Kryssningar är livet!
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: 28 december 2018, 21:58:32 »
Jag förstår ditt resonemang, men vart har du hört att Vdn själv inte är intresserad längre? Någon artikel, radio, tv inslag? Utan det låter det mest som dina egna spekulationer.
Kommande
Silja Symphony
Independence Of The Seas
*
« Svar #20 skrivet: 28 december 2018, 22:00:48 »
Med tanke på att de inte är godkända för annan trafik.

Det är relativt enkelt att bygga om dem så att de blir godkända för annan trafik även om det naturligtvis kommer att kosta en slant.

*

Penny

• 167
  • Kryssningar är livet!
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: 28 december 2018, 22:12:25 »
Med tanke på att de inte är godkända för annan trafik.

Det är relativt enkelt att bygga om dem så att de blir godkända för annan trafik även om det naturligtvis kommer att kosta en slant.

Absolut, min fråga till Ronny är vem som gör det, Tallink eller den nya ägaren?

Kommande
Silja Symphony
Independence Of The Seas
« Svar #22 skrivet: 29 december 2018, 00:07:00 »
Man alltså pratar om nya eventuella ägarna till aktierna på Östersjö-trafiken. Som driver verksamhet framöver, eller...

Inte länge sen,så ville Tallink- silja (eller hursomhelst bolaget ses i dag) ha på börs större ägare.

På 90 talet vart Siljas huvdägarna Finska Föreningsbanken och CCN. Innan bankkorkurs.
Sen, fast man räddat rederiet genom att Slite försvann, och mycket spel bakom kullisserna, och till slut Siljarederiet kom på plus på 200 miljoner mark år 1999, kommit syrronna kostat en hel del för ägarna.

Silja Europa? Fd. Viking Slites Europa?
Redan då vart det tal om att hon för att göra ikappsig behöver 2000 pax. Att klara sig plus/minus o

Men det gorde väl Silja i flera år. Annan skuta på linjen vart föråldrad för länge sen. Annars så kört man på till en för stor färja.
Herrarna i Siljas kontor körklarade för oss helsinforsarna hur det gick till...
Att liksom Hfors är huvudlinjen, och där Åbolinjen knappt täckte kostanerna under högsäsongen.

Antar nog att Silja Europas äventyr på Åbolinjen vart helt enkelt att knäcka Viking Line på Vikings huvudlinjen.

Nu?

Viking snart 2 jättefärjör på linjen.
TallinkSilja...vaddåå?

Plus att Tallink satsar på taxfree. Viking förhoppninsvis på service

Vad tror ni?
« Senast ändrad: 29 december 2018, 00:23:31 av Ronny66 »